køb af brugt bil -
Fra : Johnny B [ 2000 Frb.~

Dato : 04-12-08 23:52

jeg har købt en bil, som har nogle fejl ( aflæst hos en af mærkets
forhandlere )
bilen er købt brugt ( 7 år ) af en Auto mester bilforhandler i jylland, men
fejlene er fundet hos aut, værksted med det rette apperatur.

hvordan er jeg stillet iht. købeloven ?
- skal bilhandleren udbedre fejl eller hvordan ?

har kontaktet ham og han siger at det nok bare er et løst stik, nu kulden er
kommet

hvad gør jeg, da jeg bare vil være "helt sikker" på mine rettigheder ???

--
Johnny B [DK 2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : SVT

Dato : 05-12-08 16:04

Købet er omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne i KBL, idet du har købt
bilen hos en erhvervsdrivende/forhandler(såfremt du har købt bilen til
privat brug)

KBL § 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når
køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden
for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Hvorvidt bilforhandlerne har pligt til at udbedre fejl afhænger af den
konkrete aftale:
- Hvad er der aftalt?
- Hvad er der oplyst om bilen?
- Hvad har dine forventninger været og har du tilkendegivet dette?
- Har sælger opfodret dig til at undersøge bilen.
- Hvad er prisen?

"KBL § 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og
andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse
med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type
sædvanligvis anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse."

"KBL § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt."

Det aftalte og især prisen kan indikere at der er tale om en genstand der
lider af en form for mangel.

Hvis du vil være helt sikker på dine rettigheder, så kontakt en advokat

Dette er dine muligheder, hvis der konstateres, at der foreligger en mangel:

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 21:44

"Johnny B [ 2000 Frb. ]" <SLET_ALT_DETTE_johnnyb2000@gmail.com> skrev
:

>hvordan er jeg stillet iht. købeloven ?
>- skal bilhandleren udbedre fejl eller hvordan ?

Det kommer da an på fejlens art.

Som hovedregel er du sikret noget der ligner 6 måneders reel "garanti"
- men, da det er en brugt bil, vil det afhænge af hvad der er galt

>har kontaktet ham og han siger at det nok bare er et løst stik, nu kulden er
>kommet

Måske - hvad er fejlen ?

>hvad gør jeg, da jeg bare vil være "helt sikker" på mine rettigheder ???

Du læser f.eks dette skriv, begået af en af gruppens deltagere, omend
jeg ikke har set ham et stykke tid

det er målrettet brugtbils handel

http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

--