Finansieringsselskab vil/kan ikke oplyse r~
Fra : Mogens Jensen

Dato : 04-12-08 23:12

Hej,

Jeg har købt en bil.

Jeg er igang med at lave min forskudsopgørelse, men finansieringsselskabet
kan/vil ikke oplyse mig de
præcise renteudgifter for 2009.

Her er det svar jeg fik efter jeg bad om at få renteudgifterne oplyst:

"Det har jeg desværre ikke mulighed for, men du kan godt selv regne det
nogenlunde ud ved at se på den sidste betaling"

Jeg synes det virker underligt og spekulerer på om det er lovligt/normalt?

Fra : alexbo

Dato : 04-12-08 23:26

"Mogens Jensen" skrev

> Jeg er igang med at lave min forskudsopgørelse, men finansieringsselskabet
> kan/vil ikke oplyse mig de
> præcise renteudgifter for 2009.

Hos Diba tilskrives renten dagen efter indbetaling, så den årlige
rentebetaling er afhængig af betalingdagene.
Er lånet med variabel rente er det helt umuligt at beregne præcist.

http://www.diba.dk/Bil/?id=788

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Jensen

Dato : 05-12-08 07:41

> Hos Diba tilskrives renten dagen efter indbetaling, så den årlige
> rentebetaling er afhængig af betalingdagene.
> Er lånet med variabel rente er det helt umuligt at beregne præcist.
>
> http://www.diba.dk/Bil/?id=788

Jeg har fast rente.

Finansieringsselskabet kender jo betalingsdagene da det er dem der
fastsætter dem. Så det må vel være muligt at udregne hvad renteudgifterne
er baseret på nogle simple forudsætninger.

Hvis bankerne kan finde ud af det, hvorfor kan det pågældende
finansieringsselskab
så ikke?

Fra : alexbo

Dato : 05-12-08 10:03

"Mogens Jensen" skrev

> Finansieringsselskabet kender jo betalingsdagene da det er dem der
> fastsætter dem.

Ja men de ved ikke om du betaler præcist de dage,
men måske mener du noget andet med "præcist" end dit financeringsinstitut.

De kan da uden tvivl komme tæt på, men hvis de ikke gør det automatisk skal
de gøre det manuelt, og det gider de ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-08 07:48

> [...]
> nogenlunde ud ved at se på den sidste betaling"
>

> Jeg synes det virker underligt og spekulerer på om det er lovligt/normalt?

Variabel rente??

Ved mit fast forrentede lån fik jeg en masse fine sider hvor jeg nøjagtigt
kan se mine renteudgifter indtil lånet er helt afbetalt!
(Mazda/ford credit)

Brian

Fra : Carsten

Dato : 05-12-08 08:46

"Mogens Jensen" <mogens@nejtaktilspam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er igang med at lave min forskudsopgørelse, men finansieringsselskabet
> kan/vil ikke oplyse mig de
> præcise renteudgifter for 2009.

Det er en simpel amortisation så du kan nemt selv regne det ud. Her er et
eksempel på en Excel implementation af det. Den regner i $, men det kan du
jo bare se bort fra.

http://www.amortizationer.com/excel-amortization.html

Carsten

Fra : Per

Dato : 05-12-08 00:53

On 4 Dec., 23:11, "Mogens Jensen" <mog...@nejtaktilspam.dk> wrote:
> [...]
> nogenlunde ud ved at se på den sidste betaling"
>
> Jeg synes det virker underligt og spekulerer på om det er lovligt/normalt?

Du har krav på at få oplyst renten og ÅOP.
Så vigtigt er det vel heller ikke til dit forskudsskema, om det
stemmer helt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-08 20:07

Mogens Jensen skrev den 04-12-2008 23:11:
> [...]
>
> Jeg har købt en bil.
>
> Jeg er igang med at lave min forskudsopgørelse, men finansieringsselskabet

tja, afhængig af lånet er fastforrentet eller variabel rente, så kan det
faktisk være ret svært.

Derudover kan du da bare tage et noget mindre beløb end i år....og når
du kommer til juni 2009, så se om det beløb passer....hvis ikke, så
justere dine rentefradrag.

> Jeg synes det virker underligt og spekulerer på om det er lovligt/normalt?

ja, de kan jo ikke forudse fremtiden.

Da du indgik lånet i sin tid fik du sandsynligvis en amortationstabel,
hvorfra du kan se afbetalingsordningen inkl. en oversigt af renterne.
Hvad med at bruge den?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk