Time Machine og NAS og USB og Stjålet comp~
Fra : samir

Dato : 04-12-08 12:07

Hej,

Lige et spørgsmål omkring Time Machine.

Jeg har IKKE en Time Capsule.

Men jeg tænker lige på det er worst-case scenarie.

A. Jeg har Time Machine kørende på en USB-harddisk.

Hvad nu hvis min mab bliver stållet og min forskningsdata er væk.

Jeg går ud og køber en ny mac.

Vil det så være muligt at åbne timemachine og hive forsknignsdata ned
på lokaldisken?
Eller virker Time Machine kan specifikt til en MacBook der er
registret tidligere...?

Lad os tænke det samme scenarie som ovenstående, men nu laver jeg
backups på en NAS som jeg lavet lille hack for at kunne Time Machine.
Vil det stadig være muligt at genskabe data via Time Machine i fald
macbook forsvinder?
Grunden til at jeg sprøger skyldes, at i hacket for at få det til at
fungere med NAS så skal man genere en applefil med reference til
macens netkort-adresse. Og netkort adressen skrifter jo når man får en
ny mac....

samir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-08 20:14

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> A. Jeg har Time Machine kørende på en USB-harddisk.
>
> Hvad nu hvis min mab bliver stållet og min forskningsdata er væk.

Du tilmelder dig en backup service som fx Mozy nu
Der findes både gratis og betalingsdel.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-08 20:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Du tilmelder dig en backup service som fx Mozy nu
> Der findes både gratis og betalingsdel.

Tjekkede lige op på om det nu virkede orntligt. Det gjorde det ikke for
mig. Men ideen er nu god nok.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Karl Antz

Dato : 04-12-08 21:53

> [...]

> på lokaldisken?
> Eller virker Time Machine kan specifikt til en MacBook der er

har lige haft et komplet harddisk-crash.

Ny hawrddisk, ren installation, så spørger den om jeg vil bruge en time
machine backup, jeg siger ja, vælger min usb-disk - og er kørende igen
indenfor kort tid.

Det samme vil givet gøre sig gældende hvis du prøver med en ny 'puter

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : KentBM

Dato : 05-12-08 23:19

Karl Antz skrev:
> [...]
>
> Ny hawrddisk, ren installation, så spørger den om jeg vil bruge en time
> machine backup, jeg siger ja, vælger min usb-disk - og er kørende igen

Jeg udskiftede harddisken med en større med samme oplevelse. Men så skal
der altså køre software-update. Som så lige tog en halv time ekstra. Men
stadigvæk langt under tidsforbruget for bare at installere XP.

--

Kent

Fra : samir

Dato : 05-12-08 03:02

On 4 Dec., 21:52, k...@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> [...]
> indenfor kort tid.
>
> Det samme vil givet gøre sig gældende hvis du prøver med en ny 'puter

lækkert lækkert - super!

samir

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-12-08 21:21

samir skrev:

> lækkert lækkert - super!

Advarsel. Har lige lavet øvelsen (for nærig til iDefrag og så fik jeg
testet), og ordet "kort" er en æh stærk kunstnerisk overdrivelse, men
det ser ud til at mine 60 Gb blev reetableret og reetableret _korrekt_
på "under en time" efter OS X blev installeret. Alt hvad jeg har testet
har været i orden.

Jeg er normalt ikke nem at imponere, men jeg mener virkelig at Apple har
ramt lige i øjet med deres Time Machine. Jeg ER imponeret. Windows go
home!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-08 22:16

> [...]
>
> Jeg er normalt ikke nem at imponere, men jeg mener virkelig at Apple har
> ramt lige i øjet med deres Time Machine. Jeg ER imponeret. Windows go

Sammenhold med hvor nemt der er at komme igang og hvor lidt daglig
vedligehold det kræver så er det faktisk ret fantastisk ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-08 22:30

> [...]
>
> Jeg er normalt ikke nem at imponere, men jeg mener virkelig at Apple har
> ramt lige i øjet med deres Time Machine. Jeg ER imponeret. Windows go

Jeg er nysgerrig: en proff som dig, hvad gør han for at sikre sig det
blev korrekt, en bit byt bit sammenligning eller tog du stikprøver?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 00:20

Flemming Rubini skrev:

> Jeg er nysgerrig: en proff som dig, hvad gør han for at sikre sig det
> blev korrekt, en bit byt bit sammenligning eller tog du stikprøver?

Jeg har bare kørt programmerne og konstateret de lignede sig selv fra
inden jeg startede manøvren. Min Thunderbirdpost er ens - og den slags.
Det er alt andet lige den nemmeste måde at håndtere eventuelle
særheder på - eksploderer et eller andet skal man nok opdage det. Så
skal man bare huske at ud i krogene.

Opdagede dog jeg "bare lige" skulle køre softwareopdatering - det gjorde
lige manøvren endnu længere.

(Og jo, jeg HAVDE lavet en superduper kopi inden jeg zappede det hele -
det var også en manøvre i "Kan jeg mon stole på det her når det VIRKELIG
går galt" :)

Det gav iøvrigt mere fri diskplads så jeg ved ikke om der har ligget en
masse store filer og flydt et sted hvor det var lige meget. NÃ¥ det
finder jeg nok ud af på et tidspunkt.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 07:55

> [...]
>
> Det gav iøvrigt mere fri diskplads så jeg ved ikke om der har ligget en
> masse store filer og flydt et sted hvor det var lige meget. Nå det

Tak, det har sikkert lettet en del, som mig selv, for unødige
bekymringer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 06-12-08 09:39

Fra : N/A

Dato : 05-12-08 21:21

Fra : samir

Dato : 06-12-08 01:12

Hej Thorbjørn,

> [...]
> det ser ud til at mine 60 Gb blev reetableret og reetableret _korrekt_
> på "under en time" efter OS X blev installeret.  Alt hvad jeg har testet

Glad for at høre at Time Machine fik reetableret din maskine, vel at
mærke tog det tid. Men det spillede.

Jeg var nu heller i tvivl om at Time Machine ville virke hvis man
prøver at reinstalere sine data på den samme maskine som man har
mistet data fra.

Men hvad ville der ske, hvis man mistede sin computer helt. Og
derefter køber en ny mac, med et nyt og komplet andet serienummer/
fysisk MAC-adresse mm. Kan Time Machine så godt acceptere og
reinstalere data?? Mener at måden mac kører time machine på er ved at
linke serienummer/mac-adressen... men er ikke sikker på det sidste..

samir

Fra : Karl Antz

Dato : 06-12-08 09:33

> [...]

> reinstalere data?? Mener at måden mac kører time machine på er ved at
> linke serienummer/mac-adressen... men er ikke sikker på det sidste..

Har lige startet migration assistant bare for at tjekke efter - altså
det program der hjælper med at flytte fra en 'puter til en anden. Og den
giver lige så pænt og nydeligt mulighed for at benytte en
TimeMachine-disk til formålet.

Konklusion: no probs her

I'brigt: min bemærkning om "kort tid" i denne tråd relaterede til en
crash inden jeg havde TimeMachine - der tog det nærmest et døgn, med
reinstalleringer, rekonfigureringer mv. Så i den sammenhæng synes jeg at
to, tre timer er kort

kh ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 09:39

samir skrev:

> [...]
> reinstalere data?? Mener at måden mac kører time machine på er ved at
> linke serienummer/mac-adressen... men er ikke sikker på det sidste..

Ingen anelse, men stedet hvor jeg aktiverede Time Machine backuppen blev
jeg spurgt om jeg havde en ANDEN Mac.

Det kan jo siges meget enkelt - ønsker du at sove trygt om natten med
dine data, så må du afprøve om det virker som det skal :)

Jeg synes jeg læste noget om forskningsdata. Det plejer at betyde at
der er andre computere indblandet som man kan koble sig på udefra. Her
er rsync perfekt til at skubbe en sikkerhedskopi over nettet af de rå
filer, og det kan køres både på pinden og hjemmefra.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 17:36

> [...]
> er rsync perfekt til at skubbe en sikkerhedskopi over nettet af de rå
> filer, og det kan køres både på pinden og hjemmefra.

Det kunne være man lige skulle læse lidt på det tip!

Her er et link jeg fandt om rsync:

http://samba.anu.edu.au/rsync/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 20:23

Flemming Rubini skrev:

> Det kunne være man lige skulle læse lidt på det tip!
>
> Her er et link jeg fandt om rsync:
>
> http://samba.anu.edu.au/rsync/

Jo jo, det er standardstedet.

rsync kører efter devisen at båndbredde er DYRT og regnekraft er
billigt, så den hopper på tungen for at overføre mindst muligt (hvis man
beder den om det). Gutten der lavede rsync scorede vist en phd-grad på
sagen.

Et andet alternativ er at zippe ting sammen og sende dem som vedhæftede
filer til en bundløs postkasse eller ti. Er man sart, kan man eventuelt
S/MIME-kryptere dem. Brænde DVD-er af sagen og sende til ens gamle mor.
MANGE gange! Små USB-nøgler fylder ignenting og koster næsten
ingenting - dem kan man også bruge til engangsbackup.

Jo mere jeg ville græde hvis data forsvandt, jo flere af den slags
tiltag ville jeg udføre i praksis.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 20:45

http://samba.anu.edu.au/rsync/documentation.html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 20:47

> Et andet alternativ er at zippe ting sammen og sende dem som vedhæftede
> filer til en bundløs postkasse eller ti.

Hvad ville du gøre med en SPSS-database i et universitetsmiljø?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 20:54

Flemming Rubini skrev:

> Hvad ville du gøre med en SPSS-database i et universitetsmiljø?

Har hørt ordet før - sædvanligvis i følgeskab med en del bandeord fra
dem der brugte det.

For at gøre en lang historie kort, så kan alting der kan bringes i
luften fra en harddisk, sikkerhedskopieres (evt ved at kopiere disken).

Sædvanligvis kan alt hvad der ligger i en database, trækkes ud til
sikkerhedskopiering med et passende værktøj sædvanligvis fra leverandøren.

Hvis man har sine data liggende hos "nogen", er det ens egen opgave at
sørge for at "nogen" sikkerhedskopierer skidtet, og KONTROLLERE at det
virker. Utestede sikkerhedskopier tæller ikke.

Stiller du et teoretisk spørgsmål eller er der et konkret behov?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 21:23

> og KONTROLLERE at det
> virker. Utestede sikkerhedskopier tæller ikke.

okay, det må så skrives ind i en code of conduct.

> Stiller du et teoretisk spørgsmål eller er der et konkret behov?

Det er meget konkret, da jeg skal snart til at indtaste en masse i SPSS.
Backup-proceduren er ikke aftalt/fastlagt endnu, heller ikke på hvilket
medie.

Dertil kommer at der formentlig også er nogen krav til krypetring
såfremt databasen skubbes rundt vha. rsync.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 21:42

Flemming Rubini skrev:

> [...]
>
> Det er meget konkret, da jeg skal snart til at indtaste en masse i SPSS.
> Backup-proceduren er ikke aftalt/fastlagt endnu, heller ikke på hvilket

Det synes jeg I skal tænke en del over. Start med at forestille jer at
alt er væk bortset fra sikkerhedskopien. Hvor meget skal der ske førend
man er i luften igen? Kræver det særligt hardware (derfor er DVD'ere
interessante - ALLE har et DVD-drev) eller nye licenser til et eller andet?

> Dertil kommer at der formentlig også er nogen krav til krypetring
> såfremt databasen skubbes rundt vha. rsync.

rsync kan fint køre over en ssh-forbindelse, så trafikken kan sagtens
være krypteret.

Hvis det er på en Mac kan det måske løses med at det er file vault filen
der jongleres afsted (men den komprimerer RIIIIGTIGT dårligt). Eller
måske .MAC hvor der automatisk sparkes afsted til en webdavkonto.

Masser af muligheder :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-08 17:22

> [...]

> reinstalere data?? Mener at måden mac kører time machine på er ved at
> linke serienummer/mac-adressen... men er ikke sikker på det sidste..

Been there, bought the T-shirt. Member of the fan-club.

Migrerede fra en iBook til en Macbook Pro, vha. måldiskens styresystem.
Det sidste bevirkede at der skulle bruges en del tid på, ... at lade
softwareopdateringen hente og installere ting.

Og ... nu du er i gang med disse overvejelse, vil jeg sige, rod, pil,
ødelæg, backup, reetablér, improvisér, slet, formatér, – det er nu du
har chancen for at kunne træne det. Det giver en god sikker fornemmelse
at have erfaret hvordan det spiller med Timemachine, og
Overførelsesassistent.
Når det først er bleven dagligdag er man lidt mere tilbageholdende med
at eksperimentere med sine data.

Så mangler du bare at få forskningsdata placeret endnu et andet fysisk
sted.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-03-09 10:41

> [...]

> reinstalere data?? Mener at måden mac kører time machine på er ved at
> linke serienummer/mac-adressen... men er ikke sikker på det sidste..

Jeg har haft flere kunder, som har mistet deres Mac på den ene eller
anden måde og de har alle fået det hele tilbage igen via Time Machine.
Det tager et par timer alt efter datamængde, men det hele er der.

Vær i øvrigt opmærksom på at ved allerførste backup eller ved en
restore, så SKAL det gøres via Ethernetkabel.

Basen går i spunk hvis du prøver at gøre det trådløst.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Andersen

Dato : 02-03-09 09:56

> [...]

> fungere med NAS så skal man genere en applefil med reference til
> macens netkort-adresse. Og netkort adressen skrifter jo når man får en

Jeg forsøger at finde ud af om Time Machine fungere med NAS og fandt det
her gamle indslag som giver mig indtrykket at man kan få det i gang. Er
der nogen der ved mere om hvordan man ordner det?

Tak og hilsen Per

Fra : samir

Dato : 11-03-09 02:38

On 2 Mar., 09:55, 1...@andersen.cc (Per Andersen) wrote:

> [...]
> her gamle indslag som giver mig indtrykket at man kan få det i gang. Er
> der nogen der ved mere om hvordan man ordner det?

hej per,

se her hvordan det skal ordnes of fixes. der skal laves et hack.

http://www.naschenweng.info/2008/07/15/os-x-time-machine-backup-to-synology-ds1

Det er afprøvet på en NAS fra synology DS 207+ og det virker på både
min og min kollegas.

En anden af mine kollegaer har lige købt en QNAP XXX, og afventer hans
erfaringer. Min ifølge indernettet, så skulle det også fungere på en
QNAP.

mvh
samir

Fra : Michael Knudsen

Dato : 11-03-09 13:11

On Mar 11, 2:41 am, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Basen går i spunk hvis du prøver at gøre det trådløst.

What?! Jeg har lavet backup af to maskiner på min Time Capsule uden
nogensinde at have forbundet dem via ethernet. Er du sikker på, at du
bare ikke har haft tålmodighed til at vente? Det kan godt tage en hel
nat.

--
Michael Knudsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-09 14:58

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> nogensinde at have forbundet dem via ethernet. Er du sikker på, at du
> bare ikke har haft tålmodighed til at vente? Det kan godt tage en hel

Hvis du tjekker hvilke problemer folk er løbet ind i, er det typisk med
første backup, hvor den jammer.

Løsning: der foreslåes altid en Ethernetkabel og i øvrigt tager det jo
så kun en 1/10 del af tiden.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 11-03-09 13:16

On Mar 11, 1:37 am, samir <samir.mu...@gmail.com> wrote:
> [...]

Lad mig med det samme beklage, at jeg ikke besvarer det oprindelige
indlæg. Af uransagelige grunde vil Google Groups ikke lade mig besvare
de gamle indlæg i tråden.

Skulle uheldet være ude, at du ikke kan gendanne til en anden maskine
(jeg tror ikke, det er tilfældet), så kan du altid tilgå filerne
manuelt. Bare montér disken og gå til biblioteket "latest backup"
eller noget i den dur.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-03-09 14:24

On Mar 12, 6:58 am, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvis du tjekker hvilke problemer folk er løbet ind i, er det typisk med
> første backup, hvor den jammer.

OK. Da jeg aldrig selv har haft problemer, har jeg ikke ledt efter den
slags.

> Løsning: der foreslåes altid en Ethernetkabel og i øvrigt tager det jo
> så kun en 1/10 del af tiden.

Det afhænger af, hvor travlt man har. Personligt har jeg det fint med
at lade maskinen stå natten over. Det betyder intet, især når der er
tale om en engangsforestilling, men generelt vil jeg gå meget langt
for at undgå kabler.

--
Michael Knudsen