Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan ændre baggrundsfarve?
Fra : b.k

Dato : 03-12-08 05:09

Jeg har indskannet et dokument som består af sorte bogstaver og tegn på
hvidt papir.Originaldokumentets hvide papir er delvist falmet og nu er
spørgsmålet..hvordan bliver det hvidt igen ved ny udskrift?Er der evt.en
metode som kan bruges til at kopiere bogstaver og tegn,uden at få den
falmede baggrund med,så man bare kunne kopiere ind i nyt dokument uden den
grimme falmede baggrund?
Takker for al hjælp.
Brian.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-12-08 12:17

"b.k"
> [...]
> bogstaver og tegn,uden at få den falmede baggrund med,så man bare kunne kopiere ind i
> nyt dokument uden den grimme falmede baggrund?

Den er mere tricky end den lyder - det bedste er at bruge et
OCR program, som laver billedfilen om til et text dokument.
Men de programmer er kostbare.

Så må man ind i billedredigerings programmet og lysne
baggrunden, du kan bruge level slideren, og flytte hvidpunktet,
det samme kan du gøre med kurver. Jeg vil tro den metode
vil gi det bedste resultat. Du kan som du selv er inde på
markere bogstaverne med trylle staven, eller i color select,
men det blir nok noget hams. Der er mange metoder, men
her har du da nogle at starte med. -max-

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-12-08 13:18

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "b.k"
>
> Den er mere tricky end den lyder - det bedste er at bruge et
> OCR program, som laver billedfilen om til et text dokument.
> Men de programmer er kostbare.

Document imaging er en del af office. Den kan scanne og overføre teksten til
Word.
Alternativt kan den konvertere en Tiff billede til tekst i Word.

Der er mange - og ikke netop kostbare - OCR programmer. Mange steder kan man
downloade en trial pakke.

> [...]
> men det blir nok noget hams. Der er mange metoder, men
> her har du da nogle at starte med. -max-
Jeg bruger stort set kun max kontrast. Det bliver bedst, når det gøres i
scanneren, ellers bagefter i et billedbehandlingsprogram.
Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-12-08 15:10

"Gert Nielsen"
> "-max-"

> Document imaging er en del af office. Den kan scanne og overføre teksten til Word.
> Alternativt kan den konvertere en Tiff billede til tekst i Word.

Ok - jeg bruger OpenOffice, men sjældent, så ved ikke
om den feature er der.

> Der er mange - og ikke netop kostbare - OCR programmer. Mange steder kan man downloade
> en trial pakke.

Det er en del år siden jeg brugte OCR software, dengang var det dyrt,
hvis det sku være godt.

> Jeg bruger stort set kun max kontrast. Det bliver bedst, når det gøres i scanneren,
> ellers bagefter i et billedbehandlingsprogram.
> Gert

Det lyder som en fornuftig strategi, jeg må se om jeg kan finde
max kontrast i mit billedbehandlings program. Hvis det er det
samme som "threshold", så foretrækker jeg levels eller kurves.
-max-

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-12-08 20:07

Det kan løses blot ved at indskanne dokumentet fx. til TIF eller PDF ved
hjælp af professionelt skannings udstyr beregnet til dokument skanning.
Softwaren til professionel indskanning af dokumenter er netop indrettet til
at fjerne ting såsom en ensfarvet baggrund som fx. kunne stamme fra falmet
papir eller udskrifter på farvet papir, linjeret papir og lignende.

På mange større arbejdspladser findes der sådan noget udstyr, da det er en
ret normal ting at indskanne gamle og nye dokumenter. Måske har de sådan en
skanner der hvor du arbejder, eller måske kender du nogen som arbejder et
sted som har adgang til professionelt dokument indskannings udstyr. Der er
også masser af skannings firmaer som foretager sådanne skanninger og som kan
hjælpe dig imod betaling.

N.B. netværks-kopimaskiner og billige (flatbed) skannere kan ikke bruges til
formålet. Der er tale om dokument skannere med arkføder som er tilkoblet en
PC og installeret med særlig skannings software. I de fleste tilfælde ryger
dokumenterne direkte ind i en eller anden form for dokument system hvorfra
man så kan eksportere filen og slette den igen, eller man kan gemme filen
manuelt uden at sende den videre til dokument systemet. Priserne på sådan
noget er astronimisk. Adskillige hundrede tusinde er ikke unormalt for en
enkelt skanner med tilhørende software.

Mvh.
Anja

Fra : Pico

Dato : 03-12-08 22:54

b.k wrote:
> [...]
> tegn,uden at få den falmede baggrund med,så man bare kunne kopiere
> ind i nyt dokument uden den grimme falmede baggrund?

Nu er der kommet flere svar på dit spørgsmål, men når du har skannet et
dokument går jeg ud fra at du har en skanner ? Jeg har gennem årene haft
flere skannere selv og hjulpet venner og bekendte så det er blevet til mange
forskellige. Så vidt jeg kan huske er der kun en meget gammel AGFA skanner
der ikke var et OCR program med på cd'en, det er ganske vist som regel
"lite" programmer, men de klare sådanne opgaver udemærket. Lige nu har jeg
en Medion skanner til ca. ½ K, der er OCR program med der virker
fremragende, Abbyy fine reader, mener jeg det hedder. Mon der ikke var sådan
et OCR program med til din skanner ?
Hvis du ikke har det er der sikkert i printerdriverne mulighed for at sætte
et hvidepunkt på papiret, for det meste symboliseret med en pipette som i
billedbehandlingsprogrammerne.
Du må igang med at lære din skanner at kende
--
MVH
Pico

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-12-08 23:57

b.k skrev:
> [...]
> metode som kan bruges til at kopiere bogstaver og tegn,uden at få den
> falmede baggrund med,så man bare kunne kopiere ind i nyt dokument uden den

OCR, som nogle foreslår, er en mulighed, men det er altså ikke så svært
ved en ny skanning at skrue lidt på kontrasten så det gulnede papir
bliver hvidt som sne igen.

--
Niels