Re: Berlingske Tidenende...
Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 26-07-01 00:52

>Det sjove er ellers, at berlingeren er et af de få steder, som har tilbudt
>sine medarbejdere macs som medarbejder-pc

Jo tak sidder ved en af dem. En dejlig G4 450 med 21" skærm.

Men ikke får at forsvare Berlingske. Så syntes jeg at han har ret i en hans
kritik. Keynoten var en tynd kop te.

>Apples grundlæggende problem er, at de, med fem procent af markedet, udgør en
>minoritet i en verden omgivet af PCere. Uanset hvor indtagende Apples nye
>designserie er, så er man som Apple-ejer naturlig afskåret i en
>Windows-domineret verden. Medmindre man er så seriøst nørdet, at man alligevel
>kan få Windowsprogrammerne til at trille på Mac¹en.

Nu skal man ikke være særlig nørdet får at køre Virtual PC...

Men med en Mac kan man da være isoleret ind i mellem. F.eks. Hvis jeg ikke
vidste en del om computere i forvejen, ville jeg da have støt ind i mange
problemer med Mac'en, da jeg ikke kender nogle Mac-nørder. Alle, på nær en,
af dem jeg kender har PC og Windows. Vi lever jo i en Windows-domineret
verden, sådan er det. Vi er 4 på vores kollegie netværk med ca. 500 bruger.

Der ud over er der jo prisen. Personligt mener jeg at Macs er for dyre, i
forhold til den ydelse, man får for pengene.
Tag for eks. demonstrationen på keynoten. Ok den nye Power Mac er hurtig.
Jeg mener mpeg2 i realtime !!!! Men så se på prisen. Ca. 30.000 + moms.
Hvilken PC kunne man ikke få for de samme penge ? og var det ikke for
hjemmepc ordningen, ville jeg da heller ikke have en Mac i dag.

Men jeg er nu meget glad for min Mac. For når jeg skal skrive Japansk er der
intet, så vidt jeg ved, der slår en Mac. Nå min studie kammerater ser hvor
let det er, at skrive Japansk på en dansk computer med dansk keyboard. Så
kikker de da bestemt også en ekstra gang. Bevares der findes da systemer til
Windows der kan det samme, men ikke med den samme overlegne lethed. En af de
nye Ibooks med i skole til notater og til læsegruppe møder, ahhhh næsten
våde drømme. =)
Men er der andre ting, jeg bruger i min hverdag (normalt hjemme brug), som
ikke ville kunne gøres lige så let en PC ? Det tror jeg ikke, og skulle jeg
anbefale en computer til den alm. bruger ville jeg da heller ikke anbefale
en Mac, må jeg desvære indrømme.

Mvh.
Jens

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-07-01 08:05

Jens H. Nielsen <jens@japok.dk> skrev:

> Men med en Mac kan man da være isoleret ind i mellem. [...] Alle, på nær
> en, af dem jeg kender har PC og Windows.

Det er egentlig meget sjovt, for stort set alle mine venner - og en stor
del af min bekendte - bruger Mac, og sådan har det ligesom "altid"
været. Så jeg ville være mere isoleret med en Windows-pc...

Det lader altså til, at Mac'er findes i "klumper" af venner og bekendte,
hvilket naturligvis ikke er så underligt, selv om man selvfølgelig
bliver lidt nysgerrig over, hvad der mon kendetegner disse "klumper".

Faktisk er det vel mere underligt, at nogen overhovedet køber Mac, hvis
der ikke i forvejen er nogle i bekendtskabskredsen, der har Mac (hvilket
selvfølgelig også gælder Windows).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-07-01 09:38

Jens H. Nielsen <jens@japok.dk> wrote:

(et længere indlæg) - men jeg har tit haft lyst til at spørge:
"Hvorfor forekommer der undertiden 'huller' i MacSOUPs tråddiagram??

Så nu gør jeg det altså! ('Hullet' ser jeg foran Jens H. Nielsens
indlæg)

--
med venlig hilsen
Hans