Spørgsmål om betinget frakendelse af kørek~
Fra : respirator@gmail.com

Dato : 02-12-08 08:08

For ganske nylig blev jeg involveret i et grimt trafikuheld. Jeg kører
ad en landevej (tør vej, fint vejr, ca. middag). I modsatte vejbane
holder en bil, der skal dreje til venstre. Lige før jeg når at passere
den holdende bil bliver den påkørt bagfra med det resultat, at den
slynges ind i siden på min bil. Den påkørende(?) bil har god tid til
at stoppe - jeg skønner det til ca. 1-200 meter, men bremser
overhovedet ikke. Lige før påkørslen forsøges en undvigemanøvre, men
det er helt utilstrækkeligt. Heldigvis var der kun minimal personskade
(føreren af den holdende bil fik en hjernerystelse og piskesmæld -
slemt nok i sig selv). TIl gengæld blev den holdende bil totalskadet
og min bil skadet for mindst 120.000.

Skadeforvolderen ringer til politiet. Jeg snakker ikke selv med ham,
da jeg er lidt rystet/sur. Efter halvanden time er politiet ikke
dukket frem, og vi forlader ulykkesstedet i en taxi.

Ca. en time senere ringer en betjent fra ulykkesstedet og får min
forklaring, som han takker for og udtrykker samtidig at så er sagen jo
temmelig klar. Desuden får han oplyst telefonnummer på et vidne, der
kørte bag ved mig, og som jeg ved 100% støtter min fremlægning.

Lang historie. Nu til spørgsmålet. Vil en sådan forseelse ikke normalt
udløse en betinget frakendelse af kørekortet til skadeforvolderen?

Jeg har snakket med politiet. For det første beskriver de
hændelsesforløbet lidt anderledes: "Skadesforvolderen påkørte den
holdende bil, der blev skubbet lidt fremad, hvorefter jeg påkører den
holdende bil". Desuden omtaler de ulykken som en lille ulykke med
mindre eller ubetydelig (har ikke fået fingrene i rapporten endnu)
materiel skade. Og for det tredje har de henlagt sagen. Jeg har klaget
til politiet, da min retsfølelse er krænket, men forventer ikke, at
der kommer noget ud af det.

Som det sidste kan jeg oplyse, at skadesforvolderen er en ældre herre
(vist nok 84), der er ud af en meget prominent familie og tidligere
har spillet en væsentlig rolle i en af Danmarks største virksomheder.
Dette forhold afhjælper ikke just min mavefornemmelse om, at der er
noget uldent i sagen.

Hvad siger I til dette forløb? Og har I nogen råd til, hvad jeg kan
gøre?

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-12-08 18:38

respirator@gmail.com wrote:
> Lige før jeg når at passere
> den holdende bil bliver den påkørt bagfra med det resultat, at den
> slynges ind i siden på min bil.
[...]
> [...]
> hændelsesforløbet lidt anderledes: "Skadesforvolderen påkørte den
> holdende bil, der blev skubbet lidt fremad, hvorefter jeg påkører den

Kan man ikke se ud af skaderne på bilerne, om din eller politiets
version er den korrekte? Ud fra ovenstående er det vel bare et spørgsmål
om at undersøge, om din bil er skadet i fronten eller i siden.

Eller har bilerne fået så mange skader, at man ikke kan se, hvor de
ramte først?

--
Allan

Fra : Snuden

Dato : 02-12-08 21:20

"Allan Olesen" <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> undersøge, om din bil er skadet i fronten eller i siden.
>
> Eller har bilerne fået så mange skader, at man ikke kan se, hvor de ramte

Den der har skylden er den der foretager den mest radikale handling i
trafikken, nemlig den venstresvingende! Dette uheld er et klassisk eksempel
på, hvor vigtigt det er ved udførelsen af et venstresving IKKE at dreje
forhjulene FØR man kan fuldføre svinget så undgår man at en påkørsel bagfra
skubber en ud i en modkørende.

Snuden

Fra : respirator@gmail.com

Dato : 02-12-08 13:23

On Dec 2, 6:37 pm, Allan Olesen <usenet.2007.al...@spamcheck.dk>
wrote:
> [...]
> om at undersøge, om din bil er skadet i fronten eller i siden.
>
> Eller har bilerne fået så mange skader, at man ikke kan se, hvor de

Min bil er udelukkende skadet i venstre side.

Fra : Brian H

Dato : 02-12-08 22:08

<respirator@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Min bil er udelukkende skadet i venstre side.

Det er selvf. 100% uskyldig i denne "sag" - hold på det og hold på at få
ændret politiets 'historie'.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-12-08 22:08

<respirator@gmail.com> skrev i meddelelsen

Min bil er udelukkende skadet i venstre side.

Reglerne om frakendelser står i færdselsloven:
Andre overtrædelser

§ 125 a. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal frakendes
føreren af et sådant køretøj, hvis føreren ulovligt har ført køretøjet uden
hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret,
konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens
forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er
foretaget et sådant indgreb. Det samme gælder, hvis føreren har betjent
køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres uvirksom.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende omstændigheder
kan frakendelse dog ske betinget.

§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere
frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:

1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har
voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

2) har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 eller 43 a eller en
anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med
mere end 70 pct.,

3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med
blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning af køretøjer,
jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte
hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved
færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct. for
hastighedsgrænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct. for
hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har
overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte
totalvægt med mere end 30 pct.,

5) har gjort sig skyldig i promillekørsel med en alkoholkoncentration i
blodet under eller efter kørslen over 0,80 promille, eller

6) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede forseelse,
og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold som fører af
motordrevet køretøj.

Stk. 2. Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:

1) forsætlig har voldt skade på andres person eller ting, forsætlig har
fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet
køretøj på særlig hensynsløs måde,

2) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af
stk. 1, nr. 1-5,

3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold er begået
i prøvetiden,

4) tidligere er pålagt kørselsforbud og det nye forhold er begået inden 3 år
efter, at kørselsforbudet blev pålagt, eller *****)

5) tidligere er frakendt førerretten ubetinget, og det nye forhold er begået
inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Stk. 3. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget
frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 2 ellers skulle ske
ubetinget.

Stk. 4. Såfremt en forseelse omfattet af § 125, stk. 2, 2. pkt., eller §
126, stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6, bliver begået inden for de første to år
efter førstegangserhvervelse af førerret, træder et kørselsforbud i stedet
for en betinget frakendelse. Ved et kørselsforbud inddrages førerens ret til
at føre de i § 125 nævnte køretøjer, indtil særlig køreundervisning eller
A/T-kursus, jf. § 60 a, stk. 1 og 2, er gennemført og kontrollerende
køreprøve er bestået. ******)

Generelt giver påkørsel af et køretøj bagfra ikke anledning til frakendelse
af køretøjet.
Nu fremgår det ikke, om der rent faktisk er optaget rapport - eller der er
lavet et såkaldt påkørselskort. Sidstnævnte beskriver meget kort uheldets
karakter og hvem der var indblandet, men forklaringer m.m. fremgår ikke,
idet man så har vurderet, at sagen ikke er omfattet af de regler, hvor der
altid skal skrives rapport. Hvis der rent faktisk er skrevet en rapport,
skulle du gerne være blevet gjort bekendt med, at du har ret til at
gennemlæse din egen forklaring og godkende eller forkaste den.
Du skal også være opmærksom på, at det strafferetlige ansvar i sig selv ikke
i sig selv behøver at have indflydelse på fordelingen af skyldsspørgsmålet
ang. skaderne på køretøjerne.
Generelt bliver der faktisk ikke skrevet politirapporter ved påkørsler
bagfra, medmindre særlige forhold taler for det.
Det jeg ser som lidt problematisk kan være, at du siger at du bliver påkørt
i siden, mens du anfører at det skulle fremgå af rapporten, at du påkører et
af de andre køretøjer. Men der skal du nok kontakte dit forsikringsselskab
for at høre, om det vil have afgørende betydning i fordeling af
skyldsspørgsmålet. Ved påkørsel bagfra kan forsikringsselskaberne have nogle
ret komplicerede regler for fordeling af ansvaret, således at det ofte
rammer alle de implicerede.
Hvis din bil er skadet for 120.000 kr. kan det i sig selv give anledning
til, at der skal optages rapport (men ofte sker det ikke, da det ikke i sig
selv ændrer skyldsspørgsmålet, hvor stor skaden er) idet der findes en regel
om, at ved skader over x antal kr. skal der optages rapport. Jeg kender ikke
det nuværende beløb, men mener at det er noget lavere end din skade.
Jeg synes, at du skal koncentrere dig om uheldet er korrekt beskrevet eller
ej, og derved også om du kan forvente at skyldsspørgsmålet fordeles korrekt,
og ikke så meget, om den 84-årige, kendt eller ej, bliver straffet for
forseelsen.

Kurt

Fra : blue

Dato : 02-12-08 22:18

<respirator@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lang historie. Nu til spørgsmålet. Vil en sådan forseelse ikke normalt
> udløse en betinget frakendelse af kørekortet til skadeforvolderen?

Nej, aldrig.

> Hvad siger I til dette forløb?

Der er intet unormalt i det. Selv om skaderne nok overstiger grænsen for
optagelse af rapport, giver det ingen mening at klage til politiet. Det er
en forsikringssag.

> Og har I nogen råd til, hvad jeg kan gøre?

Intet i forhold til politiet. Lad forsikringsselskaberne klare, hvad der
skal klares...

Fra : alexbo

Dato : 03-12-08 01:36

<respirator@gmail.com> skrev

>Hvad siger I til dette forløb?

En typisk ulykke forårsaget af at ingen af de indvolverede gjorde det
rigtige.
En venstresvingende der planter sig midt på vejen med forhjulene drejet.
En bagvedkørende der sover og opdager den svingende for sent,
En modkørende intet gør selv om han ser at den modkørende ikke trækker ind,
og bare fortsætter uden at sikre at han ikke bliver indvolveret i det
sammenstød han kan se er på vej.

>Og har I nogen råd til, hvad jeg kan gøre?

Glæde dig over at du er uskadt og tænke lidt over hvad du vil gøre næste
gang situationen opstår.

mvh
Alex Christensen

Fra : nielsen P

Dato : 03-12-08 02:37

respirator@gmail.com skrev:
> [...]
> noget uldent i sagen.
>
> Hvad siger I til dette forløb? Og har I nogen råd til, hvad jeg kan

Du har forhåbentlig imgen indflydelse på hvem politiet skal anklage og
for hvad. I så fald er min retsbevidsthed krænket.