Vikarbureau - befordringsfradrag?
Fra : Jolin

Dato : 02-12-08 12:35

Jeg har et spørgsmål vedr. befordringsfradrag.

Forhistorie:
En af mine venner har job i et vikarbureau. Han arbejder primært i
hovedstadsområdet. Altså den ene uge i ballerup, den anden uge måske i
Dragør. Jeg har tidligere opfordret ham til at føre logbog over hvilke
steder han arbejder hvornår, så han senere kan beregne befordringsfradrag.

Han har kun periodekort til bus/tog til zone 1,2 og 3, da han som nævnt har
meget skiftende arbjedssteder. Derfor anvender han klippekort til resten af
rejsen. Disse klippekort skal han kun lægge ud for, altså vikarbureauet
betaler for dem.

Spørgsmål:
Så er spørsmålet om disse betalte klippekort er at beregne som "fri
befordring"? I så fald skal han jo egentlig beskattes af dem, og han kan
ikke få befordringsfradrag medmindre arbejdspladsen ligger inden for zone
1,2 eller 3 som jo er det han selv betaler for. (om afstanden inden for de
zoner kan bliver 12 km. er nok tvivlsomt men det er anden diskussion

Nogen inputs?

/Jolin

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-08 13:46

> Så er spørsmålet om disse betalte klippekort er at beregne som "fri
> befordring"? I så fald skal han jo egentlig beskattes af dem, og han kan
> ikke få befordringsfradrag

Hvis arbejdsgiver giver fri befordring i form af tog/buskort er de skattefri
såfremt medarbejderen ikke samtidig selvangiver befordringsfardrag,

Desuden bør han være opmærksom på at han i op til 60dage per abejdssted kan
få skattefri befordringsgodtgørelse hvis han selv kører (der er en takst for
cyklister og en anden for bilister).

Få vikaren til at bede arbejdsgiveren om også at betale periodekortet og
glem alt om befordringsfradrag - Det kan sikkert svare sig. Alternativt så
droppe periodekortet og kun bruge klippekort.