Varmtvandsbeholder ja/nej?
Fra : Klaus G.

Dato : 01-12-08 20:39

Hej.

Da der i sin tid blev smidt fjernvarme ind her i huset, så var det
nødvendigt med en varmvandsbeholder(ikke el) på. Det var fordi at nettet
ikke kunne klare at så mange mennesker på samme tid skulle i bad(efter
arbejde ved 16-17tiden) osv.. Så alle huse fik altså sådan en beholder sat
op.

Situationen er nu den, at det rum i kælderen, hvor denne beholder sidder,
det skal renoveres og laves til vaskerum. Vi kunne så i samme omgang godt
tænke os bare at få sat sådan en lille gennemløber op i stedet for. Altså en
lille varmeveksler. Den fylder ingenting sammenlignet med sådan en
~120liters tank. Plus man spare en del penge om året på ikke at have en
tønde vand opvarmet.

Men hvem skal man kontakte for at få oplyst om man godt må sætte en lille
varmeveksler op, i stedet for varmtvandsbeholderen? Èt hus til eller fra gør
jo ikke noget, men hvis alle gjorde det, så var det jo en anden snak. Vi bor
ikke indeni byen, men udenfor i en lille by med en 150husstande. Så vil godt
lige være sikker, inden man bestiller VVS mand osv..

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 01-12-08 22:12

On Mon, 01 Dec 2008 20:39:05 +0100, Klaus G. wrote:

> [...]
> lille varmeveksler. Den fylder ingenting sammenlignet med sådan en
> ~120liters tank. Plus man spare en del penge om året på ikke at have en

Jeg tror ikke, du skal regne med en besparelse. Jeg har en
gennemstrømsvandvarmer, og den bruger omkring 0,3 m3 fjernvarme i
døgnet til at holde stikledningen varm. Det er især et problem om
sommeren, hvor der ikke er andet forbrug. Grunden er selvfølgelig, at den
er nødt til at sørge for, at det varme fjernvarmevand ikke skal hentes
helt ude ved vejen, når du skal bruge varmt vand.

--
JÅH

Fra : Klaus G.

Dato : 01-12-08 21:32

> [...]
> er nødt til at sørge for, at det varme fjernvarmevand ikke skal hentes
> helt ude ved vejen, når du skal bruge varmt vand.
Ja, det kan jeg godt se.

Jamen så er det kun pladsen den vil hjælpe på :)

Fra : Carsten Keller

Dato : 02-12-08 08:26

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> er nødt til at sørge for, at det varme fjernvarmevand ikke skal hentes
> helt ude ved vejen, når du skal bruge varmt vand.

Det er da ikke alle installationer der er lavet sådan? Jeg er i hvert fald
temmelig sikker på at jeg henter vandet helt ude ved vejen når jeg tapper
varmt vand om sommeren...

Keller

Fra : Max

Dato : 02-12-08 08:56

Hej Carsten

> Det er da ikke alle installationer der er lavet sådan? Jeg er i hvert
> fald temmelig sikker på at jeg henter vandet helt ude ved vejen når
> jeg tapper varmt vand om sommeren...

Nej, sådan er mit system heller ikke lavet, jeg har ingen cirkulation
og det giver såmændt ingen problemer.

Med to badeværelser og et køkken vil jeg foretrækker jeg en gennem-
strømningsvandvarmer da man ikke kan tømme den.

--
Mvh Max

Fra : DerGolf

Dato : 02-12-08 18:28

"> sommeren, hvor der ikke er andet forbrug. Grunden er selvfølgelig, at den
> er nødt til at sørge for, at det varme fjernvarmevand ikke skal hentes
> helt ude ved vejen, når du skal bruge varmt vand.

Jeg ville tro at denne form for forbrug burde kunne klares ved hjælp af en
ventil, som bliver monteret indeni vandvarmeren. En VVS'er burde vide hvor
den skulle monteres...
mvh M.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 01-12-08 22:52

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Men hvem skal man kontakte for at få oplyst om man godt må sætte en
> lille varmeveksler op, i stedet for varmtvandsbeholderen? Èt hus til

vores lokale VVS'er vidste alt om det. Ellers ville jeg kontakte
forsyningsselskabet. De ved det med garanti også .

--
vh, Erik BH

Fra : Steen Andersen

Dato : 02-12-08 20:03

">
> [...]
> Vi bor ikke indeni byen, men udenfor i en lille by med en 150husstande. Så
> vil godt lige være sikker, inden man bestiller VVS mand osv..

Du skal spørge dit fjernvarmeselskab. Nogle steder er det ok med
gennemstrømningsvandvarmere, nogle steder "fraråder" man det, nogle steder
er det ikke tilladt.

De gennemstrømsunits jeg kender til, har alle den omtalte feature med at
hele tiden cirkulere lidt fjernvarmevand. Jeg skal dog ikke afvise at det
modsatte ikke findes.

-Steen

Fra : Torben

Dato : 02-12-08 21:22

I Københavns kommune, og flere af omegns kommunerne er det forbudt.

-TT

Fra : Armand

Dato : 02-12-08 23:19

Torben skrev:
> I Københavns kommune, og flere af omegns kommunerne er det forbudt.

Jeg har tidligere bemærket at man skal forhøre sig om hvorvidt ens
fjernvarmeselskab tillader sådanne krydsvarmeveklsere og nu erfarer jeg
så at der vitterligt er tilfælde af forbud.
Er der nogen der kan forklare hvad grunden til sådanne forbud ligger i?
Jeg mener: Det er efterhånden blevet normalt at adskille fjernvarmens og
husets ledningsnet gennem en krydsvarmeveksler (i modsætning til f.eks
mit gamle anlæg der har fjernvarmevand i radiatorerne), så déromkring er
teknikken almindeligt accepteret - Hvad kan forskellen så være omkring
brug til varmtvand??

--
Armand.
(der går og lurer skeptisk på sin varmtvandsbeholder)

Fra : Torben

Dato : 02-12-08 23:44

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der går og lurer skeptisk på sin varmtvandsbeholder)

Københavns Energis forklaring er at det belaster for ujævnt på fjernvarme
nettet.

-TT

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 03-12-08 21:51

On Tue, 02 Dec 2008 23:19:21 +0100, Armand wrote:

> [...]
> mit gamle anlæg der har fjernvarmevand i radiatorerne), så déromkring er
> teknikken almindeligt accepteret - Hvad kan forskellen så være omkring

Er det blevet "normalt" at have varmeveksler mellem fjernvarme og
husinstallation? - jeg havde indtrykket af, at det var omvendt.
Indrømmet, dog kun ud fra et begrænset grundlag.

Forskellen er, at du med en varmeveksler til varmt vand kan trække op til
35 kW fra fjernvarmenettet, mens en varmtvandsbeholder efter sigende
ligger på maks. 8 kW. Det giver altså en mere jævn belastning af
fjernvarmenettet at anvende varmtvandsbeholdere.

Vekslere til radiator/gulvvarme forbruger varme mere jævnt end varmt vand
og udgør ikke noget problem.

--
JÅH

Fra : Torben

Dato : 08-12-08 22:06

> [...]
> fjernvarmenettet at anvende varmtvandsbeholdere.
>
> Vekslere til radiator/gulvvarme forbruger varme mere jævnt end varmt vand

Jeg ved at i stege kører det uden veksler, i KBH er der krav om veksler og
varmvandts beholder.

-TT

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-08 09:32

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:4935b460$0$56782
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]

> mit gamle anlæg der har fjernvarmevand i radiatorerne), så déromkring er
> teknikken almindeligt accepteret - Hvad kan forskellen så være omkring

Mange nyanlæg laves med fjernvarmevand i radiatorene. Netop for at undgå
tabet, i en veksler. Vores eget anlæg inklusiv.
I vores område vurderer man eksisterende anlæg, når der lægges fjernvarme
ind, for at se om det er nødvendigt med en veksler.

Men på brugsvandssiden er der forbud mod vekslerer! Netop for at udjævne
belastningen på værket. Som er halmfyret, og derfor trives bedst med en
jævn fyringskurve.