efterisolering og gangbro
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 01-12-08 20:08

hej,

Jeg skal til og efterisolere huset. Der er tale om et et plans parcel hus
fra 1969. Der er i dag isolering der går cirka til spærfod (et par cm
over). Der skal lægges 2x 95mm Rockwool Flexi A-batts.
Spærrene er gitterspær.

Jeg er i tvivl om gangbroen. Gangbroen skal bruges til at kunne færdes
deroppe, checke tag mv. Desuden skal der (som nu) være lidt plads til at
smide julepynten og havehynderne derop.

Første tanke var at sætte to reglar (45*95) ovenpå hinanden for at
forhøje spærene.
Da det bliver knebent med højden har jeg overvejet at lave et "omvendt
u"/buk af reglar, så de bliver tilpas høje (dvs. isoleringstykkelsen plus
et par cm). Det ville jo også mindske størrelsen af hul i isoleringen.

Senest har jeg overvejet at slå relarne i tængerne på gitterspærene - så
er der slet ingen huller i isoleringen iforbindelse med
gangbro/opbevaringsbro.

Er der kommentarer til nogen af løsningerne? Må man banke noget i
tængerne, kan de holde til det? De ser pænt solide ud
Vil jeg komme ud i noget skidt hvis jeg laver en "buk" af reglar, hvis
der kommer for megen vægt punktvist?

--
vh, Erik BH

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-12-08 20:14

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> writes:

> Senest har jeg overvejet at slå relarne i tængerne på gitterspærene
> - så er der slet ingen huller i isoleringen iforbindelse med
> gangbro/opbevaringsbro.

Hvor er din dampspærre, og beholder du den der er nu?

--
/Wegge

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 01-12-08 20:34

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> wrote in

> Hvor er din dampspærre, og beholder du den der er nu?

Der er en alukraft dampspærre under spærrene og under den oprindelige
isolering (50-75mm) og den første efterisolering (~100mm) foretaget af
husets første og forrige ejer. Al nuværende isolering ligger mellem
spærrene.
Alukraften har i min tid ikke været intakt. I forbindelse med nye lofter
har jeg derfor hængt en ny op og har revet lidt i alukraften (de
oprindelige lofter blev hængene).

ps. OT. hed du ikke Anders Wegge Jakobsen på Fidonet i gamle dage ?

--
vh, Erik BH

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-12-08 20:45

> [...]

> Alukraften har i min tid ikke været intakt. I forbindelse med nye
> lofter har jeg derfor hængt en ny op og har revet lidt i alukraften

OK. Jeg spørger fordi jeg en gang har efterisoleret et 100 år gammelt
loft, og der blev vi omhyggeligt instrueret af vores tømrer-konsulent
om ikke at trække dampspærren op over bjælkerne. Så hvis du skulle til
at lægge ny dampspærre i fra toppen, ville detsådan set være ligemeget
med manglende isolering på toppen af spærene.

> ps. OT. hed du ikke Anders Wegge Jakobsen på Fidonet i gamle dage
> ?

Jo, det gjorde jeg. Jeg er blevet gift siden da.

--
/Wegge

Fra : Per H

Dato : 01-12-08 21:03

On Mon, 01 Dec 2008 20:44:55 +0100, Anders Wegge Keller
<wegge@wegge.dk> skrev:

> [...]
>at lægge ny dampspærre i fra toppen, ville detsådan set være ligemeget
>med manglende isolering på toppen af spærene.

Dampspærre monteret fra loftet lyder som et maridt.
En dampspærre bør ikke gå få langt over et spær, det det jo så bliver
lukket inde.

Findes fidonettet egentlig mere, Det kunne være sjovt at prøve igen.
jeg har vist været med 5-7 steder.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 01-12-08 20:59

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tængerne, kan de holde til det? De ser pænt solide ud
> Vil jeg komme ud i noget skidt hvis jeg laver en "buk" af reglar, hvis

Den bedste løsning er at fæstne direkte i spærene. De vil faktisk blive
stærkere af det. Men alle dine andre forslag kan også sagtens bruges.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 01-12-08 21:07

On 01 Dec 2008 19:07:30 GMT, "Erik B. Hansen"
> [...]

>Jeg er i tvivl om gangbroen. Gangbroen skal bruges til at kunne færdes
>deroppe, checke tag mv. Desuden skal der (som nu) være lidt plads til at

Du har næsten frit valg, bare du husker luft under brædderne på
gangbroen.

Men jeg ville sku droppe al den iso, under gangbroen, Det er vel også
vigtigt at du kan være deroppe?

Og du mærker det garenteret ikke på din olieregning.

Elle hvad med noget Flamingo under broen??

per

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-12-08 21:11

Per H <tramanden@gmail.com> writes:

> Dampspærre monteret fra loftet lyder som et maridt. En dampspærre
> bør ikke gå få langt over et spær, det det jo så bliver lukket inde.

Tro mig, det var heller ikke sjovt at stå og skære den i strimler, og
sikre at bjælken kunne ånde. Men når man står med et stuehus fra 1890,
og det er vinter, kan man mange ting der ellers er umulige.

> Findes fidonettet egentlig mere, Det kunne være sjovt at prøve igen.
> jeg har vist været med 5-7 steder.

Ja, men i en meget barberet udgave, SVJV. Jeg har ikke selv noget at
gøre med det længere.

--
/Wegge

Fra : CC

Dato : 02-12-08 00:06

"Erik B. Hansen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om gangbroen. Gangbroen skal bruges til at kunne færdes
> deroppe, checke tag mv. Desuden skal der (som nu) være lidt plads til at

Skær nogle strimler og læg ovenpå spærfoden, så du har en plan flade.
Køb isolering i (komprimeret) ruller, fx. 4 m x 1m x 0,1m.
Første lag ruller du ud på tværs af spærfoden, næste lag ruller du ud på
tværs af første lag

Enten hæver du gangbroen, eller også køber du en færdig gangbro hos fx.
rockwool.
(100 mm isolering med påklæbet plade, der kan tåle let trafik).

Hylder laver du af et par lægter på¨højkant mellem skråstivere i spærret, og
hylder af 3-4 stk 100 mm forksllaingsbrædder.

HUSK: Det meste af din isolering bliver nytteløs - hvis du ikke forhøjer
vindbrædderne hele vejen rundt.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 02-12-08 12:18

"CC" <CC@mail.dk> wrote in

> Enten hæver du gangbroen, eller også køber du en færdig gangbro hos
> fx. rockwool.
> (100 mm isolering med påklæbet plade, der kan tåle let trafik).

Har ikke forespurgt på priserne på Rockwools gangbroer, men det lyder dyrt
iforhold til 'almindeligt træ'?

> HUSK: Det meste af din isolering bliver nytteløs - hvis du ikke
> forhøjer vindbrædderne hele vejen rundt.

Der er 5 cm brede leca blokke der går næsten op til undertaget, og
isoleringen vil gå til underkanten af blokkene - det er vel fint?

--
vh, Erik BH

Fra : CC

Dato : 02-12-08 20:33

"Erik B. Hansen" skrev i en meddelelse

> Der er 5 cm brede leca blokke der går næsten op til undertaget, og
> isoleringen vil gå til underkanten af blokkene - det er vel fint?

Det lyder meget fornuftigt

Har aldrig undersøgt hverken med hensyn til pris eller isoleringsevne, men
en ídé......
Ovenpå gangbro kan du lægge 1 stk 200 mm terrænbatts, og herefter selv
lægger nogle plader.

Du skal passe på med ikke, at hæve gangbroen alt for meget, da den (såvidt
jeg er orienteret) indgår i husets bærende konstruktion.

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-08 20:40

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal passe på med ikke, at hæve gangbroen alt for meget, da den (såvidt
> jeg er orienteret) indgår i husets bærende konstruktion.

Det gør den ganske vidst. Men der er ikke nogen fornuftig grund til at
fjerne den gamle gangbro selvom man isolerer efter. Den kan såmænd bare
bestå inden i isoleringen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 03-12-08 14:12

"Martin Bak" skrev i en meddelelse

> Det gør den ganske vidst. Men der er ikke nogen fornuftig grund til at
> fjerne den gamle gangbro selvom man isolerer efter. Den kan såmænd bare
> bestå inden i isoleringen.

Jeg forslår heller ikke, at gangbroen skal fjernes for så kan man jo ikke
færdes på loftet.
Skal gangbroen blive der hvor hvor den er nu, skal der etableres en ny
ovenpå den nye isolering.
Hvis du hæver gangbroen skal det jo heller ikke være alt for meget, da det
går ud over den bærende evne.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-12-08 16:54

> [...]
> ovenpå den nye isolering.
> Hvis du hæver gangbroen skal det jo heller ikke være alt for meget, da det

Du har simpelthen ikke læst hvad der er skrevet i tråden. Eller også har du
ikke forstået det. Det du skriver herover er ren goddag mand økseskaft. Jeg
foreslår jo netop: Lad den gamle gangbro være hvor den er, -isoler og
etabler en ny gangbro i den nye højde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 02-12-08 23:58

On Tue, 2 Dec 2008 20:33:14 +0100, "CC" <CC@mail.dk> skrev:

>"Erik B. Hansen" skrev i en meddelelse
>>

>Du skal passe på med ikke, at hæve gangbroen alt for meget, da den (såvidt
>jeg er orienteret) indgår i husets bærende konstruktion.

Hmm det kan jeg ikke lige se at den gør,

Men er problemet at han ikke vil for højt op med den gangbro, og på et
loft er 10 cm jo meget.

per

Fra : CC

Dato : 03-12-08 14:20

"Per H" skrev i en meddelelse

> Hmm det kan jeg ikke lige se at den gør,

Det er noget med, at gangbroen kompensere for bl.a. vridningskræfter der
påvirker taget.
Endvidere er taget kun fastholdt til fundamenten i 4-6 punkter. Derfor skal
der væe være noget til, at fordele kræftern,
så ikke taget bliver revet i stykker og kun 2-3 spær bliver ståenden, hvis
det "blæser ind under"