PU-lim
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 19:45

Jeg kan læse mig til at PU-lim har "orange kryds" og at det er farlig
ved indånding.

Gælder dette kun indtil limen er hærdet? Er det herefter ufarligt? Kan
PU-lim bruges til opgaver i beboelsesrum/soveværelse?

Fra : Per H

Dato : 01-12-08 20:06

On Mon, 01 Dec 2008 19:45:12 +0100, Thomas Munk <spamOmmmunk.dk>
skrev:

> [...]
>
>Gælder dette kun indtil limen er hærdet? Er det herefter ufarligt? Kan
>PU-lim bruges til opgaver i beboelsesrum/soveværelse?

Ja det er jo bare vandfast lim.
Det er nu ikke det man plejer at bruge indendørs.

per

Fra : tobi

Dato : 02-12-08 14:39

"Thomas Munk" <spamOmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gælder dette kun indtil limen er hærdet? Er det herefter ufarligt? Kan
> PU-lim bruges til opgaver i beboelsesrum/soveværelse?

Efter udhærdning er det ufarligt/ afgasser meget lidt. Det benyttes ofte i
beboelse af tømrere/ snedkere m.m.
Ved opvarmning fraspaltes atter isocyanater - det er disse forbindelser, som
er farlige, idet de gængse typer bl.a. kan medføre en allergisk astma.

Erhvervsmæssig brug af PU-lim er som regel underlagt krav om et
sikkerhedsmæssigt "epoxy-kursus", som er et fælles kursus for arbejde med
epoxy- og PU-produkter.

Tom