Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farver på skærm og print
Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-12-08 23:32

Jeg er ved at få grå hår i hovedet af farvestyring og forskellige
farver mellem skærm og printer.

Set-up:
Skærm Dell W2408WFP - kalibreret med Spyder3
WinXP
Photoshop CS4
Printerprofil fra TPI-Danmark
Epson R2880 med originalt blæk og papir fra TPI

Et eller andet sted i mine opsætninger er der være noget galt - jeg
ved bare ikke hvor.... Problemet er når jeg får at se printerpreview i
Epson-driveren - så ligner det IKKE mit skærmbillede i PS.
Preview-billedet i Epson liger tilgengæld det udprintede billede - men
det udprintede er ikke det jeg ønsker - ønsker jo det på skærmen i PS.

Spyderprofilen loades ind i winXP
Kører med sRGB i Photoshop under Color Mangement
i View (menuen) | Proof Setup har jeg under Custom valgt min spyder3
profil

Findes der en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-08 07:56

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> profil
>
> Findes der en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej ?

Har du slået farvestyringen i printeren fra ? Prøv dette, og lad photoshop
styre farverne.

vh Palle

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-08 10:06

On Wed, 3 Dec 2008 07:55:44 +0100, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Har du slået farvestyringen i printeren fra ? Prøv dette, og lad photoshop
>styre farverne.

Jeg har slået farvestyringen fra. Det kan du se her:
http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/ - hovedlink til min
opsætning

http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/002.jpg - her ses, at det er
slået fra.

Fra : Bo Hellum

Dato : 03-12-08 08:30

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:kadbj4hqrpo7isqqtrefars061ld47jrun@4ax.com...
> [...]
> profil
>
> Findes der en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej ?

Jeg vil sige som Palle slå farvestyring fra. Jeg havde samme problem med min
canon pixma pro 9500. Uanset hvad jeg gjorde så var mine print forfærdelige.
Indtil jeg fandt ud af at den lavede dobbelt farvestyring. Så hvis du i
lightroom sætter følgende http://www.skagensbilleder.dk/print1.jpg og
efterfølgende trykker på PRINT og EGENSKABER
http://www.skagensbilleder.dk/print2.jpg og ændre dette
http://www.skagensbilleder.dk/print3.jpg så skulle print gerne passe til det
du har i LR. Samme gør sig selvfølgelig gældende i CS.

Hygge
Bo Hellum
Skagensbilleder.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-08 10:07

On Wed, 3 Dec 2008 08:30:28 +0100, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote:

> [...]
>http://www.skagensbilleder.dk/print3.jpg så skulle print gerne passe til det
>du har i LR. Samme gør sig selvfølgelig gældende i CS.

Jeg var ikke lige nået til LR endnu, men har nu rettet det til:
http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/010.jpg

Fra : Michaelbs

Dato : 03-12-08 10:32

> Jeg var ikke lige nået til LR endnu, men har nu rettet det til:
> http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/010.jpg

Det ser rigtigt ud men du skal huske at gå ind i printersettings (klik på
print eller page setting) og tilrette printeren (slå printerfarvestyring
fra). Det kan godt drille på den måde, at bare fordi man slog det fra sidst
man printede kan det godt have "resettet", så gå ind og kontroller det lige
før udprintning, når det hele er rigtigt, så gem det som preset, så er det
hurtigere næste gang.

mvh Michaelbs

Fra : Per

Dato : 03-12-08 00:35

On 2 Dec., 23:31, Karsten Jensen <k-
j_absolute_no_spamm...@direkte.org> wrote:
> [...]
> profil
>
> Findes der en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej ?

1. Skal du slå farveprofilen i printeren fra og lade Photoshop styrer
printer. Du skulle så også gernbe have en profil til din printer.

i View (menuen) | Proof Setup har jeg under Custom valgt min spyder3
profil

Det er ikke nødvendigt. Du skal vælge den profil du vil printe ud i
for at se på skærmen hvordan dit print kommer til at se.

Photoshop styrer automatisk farvestyringen af skærmen udfra den profil
der er i Windows.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-08 10:10

On Tue, 2 Dec 2008 23:35:22 -0800 (PST), Per <internet@wolfsdorf.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er ikke nødvendigt. Du skal vælge den profil du vil printe ud i
>for at se på skærmen hvordan dit print kommer til at se.

Vil det sige at:
http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/006.jpg
er forkert? og måske også de to nedenstående?

http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/007.jpg
http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/008.jpg

Fra : Michaelbs

Dato : 03-12-08 10:27

> Vil det sige at:
> http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/006.jpg
> er forkert? og måske også de to nedenstående?

Proof er jo oftest for at simulere hvordan det ser ud på papirprintet, så du
skal i "device to simulate" vælge den papirprofil, du vil printe på.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-08 10:55

> [...]
>
> Vil det sige at:
> http://www.karstenjensen.dk/farvestyring/006.jpg
> er forkert? og måske også de to nedenstående?

Jeg har ikke pillet ved proof når jeg printer fra min epson 3800pro.

Jeg kalibrerer også med spyder3, men lader det ´passe sig selv´ - så at
sige.

Det eneste jeg gør er at slå farvestyringen fra og vælge den papir-profil
der medfølger fra epson.
I pre-view inden jeg printer ser farverne godt nok lidt underlige ud, men
det endelige print er 100% i orden.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-08 15:08

On Wed, 3 Dec 2008 10:54:55 +0100, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>I pre-view inden jeg printer ser farverne godt nok lidt underlige ud, men
>det endelige print er 100% i orden.

Mit problem er jo at det ender som i previewen som er forkert

Fra : Per

Dato : 04-12-08 00:51

On 3 Dec., 15:07, Karsten Jensen <k-
j_absolute_no_spamm...@direkte.org> wrote:

> Mit problem er jo at det ender som i previewen som er forkert

Er du sikker på at du så bruger den rigitge profil til din printer.
For hvis dit print ligner det som du ser i preview, så er alt vel som
det skal være???

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-08 11:05

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen
On 3 Dec., 15:07, Karsten Jensen <k-
j_absolute_no_spamm...@direkte.org> wrote:

> Mit problem er jo at det ender som i previewen som er forkert

Når jeg printer fra min 3800pro, er der som default flueben i ´match print
colors´ i print-dialog-boksen.

Det underlige ved det er, at når fluebenet er der, ser pre-view meget
underligt ud. Fjerner jeg flue-benet, ligner pre-view det jeg har på skærmen
samt det endeligt print.

Umiddelbart burde det være omvendt, ik´ ?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-12-08 00:40

On Thu, 4 Dec 2008 11:04:30 +0100, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Når jeg printer fra min 3800pro, er der som default flueben i ´match print
>colors´ i print-dialog-boksen.

Har fået at vide fra TPI, at den funktion er til CMYK og jeg ikke skal
have flueben dér.