Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skille et gammelt Nikkormat ad?
Fra : Thomsen

Dato : 02-12-08 16:00

Hej
Har arvet et gammelt Nikkormat-kamera, men apparatet er gået i baglås.
Kameraet er "tråkket op" men der sker intet når jeg trykker på udløseren.
Og spejlet er oppe.

Fotomanden skal have en tudse for at skille det ad og så tænkte jeg at jeg
selv kunne hoppe ned i værktøjskassen.
Findes der mon en arbejdstegning af sådan et gammelt apparat et sted?

mvh Ole

Fra : ab©

Dato : 02-12-08 16:54

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv kunne hoppe ned i værktøjskassen.
> Findes der mon en arbejdstegning af sådan et gammelt apparat et sted?

Det er kun en 2-minutters reparation Vildt stygt at forlange den pris
for det ...

Der er en lille "kontra-arm" under bundbladen (ca. midt på), som du lige
skal givet et forsigtigt skub - så kan den igen. Der er tale om en kendt
fejl ved diverse ældre Nikon-kameraer - fejlen opstår når batteriet er løbet
ud.

Har du problemer kan du sende mig en direkte mail.

ab©

Fra : Thomsen

Dato : 02-12-08 17:00

> [...]
> løbet ud.
>
> Har du problemer kan du sende mig en direkte mail.

Tak for svaret. Jeg vil da prøve at hoppe ud i det.

mvh Ole

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-12-08 17:21

> Tak for svaret. Jeg vil da prøve at hoppe ud i det.

Det sker der da heller ikke noget ved, men hold dig til bundpladen, hvis
toppen skal af, bliver det noget mere kryptisk!

Men jeg kender jo ikke din baggrund for at kunne udføre reparationer af den
art

Hvis det er en pæn sort Nikormat FT3, så vil jeg gerne købe den _inden_ du
skiller den af!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-08 18:30

> Hvis det er en pæn sort Nikormat FT3, så vil jeg gerne købe den _inden_ du
> skiller den af!
>
> --
Hej Langgaard

Et dejligt apparat! Det første Nikon med AI...
Mit første SLR, og det virker endnu... - Dog i chrom...

Mvh. Tonni

Fra : Thomsen

Dato : 02-12-08 20:28

"Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i en meddelelse

> Hej Langgaard
>
> Et dejligt apparat! Det første Nikon med AI...
> Mit første SLR, og det virker endnu... - Dog i chrom...
>
> Mvh. Tonni

Ja, der er noget dejligt "basic" over det.

hilsen Ole

Fra : Thomsen

Dato : 02-12-08 20:26

> [...]
> www.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Har ikke prøvet at pille ved kameraer før, men finmotoriske reparationer har
jeg da før været ude i.
Ja. jeg håber jeg kan holde mig til bundpladen

Det er en sort Nikkormat FTn fra slutningen af tresserne.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikkormat/fseries/ftn/index.htm
Den ligner meget FT3, men den har ikke flashsko.
Men den er desværre ikke til salg.

hilsen Ole

Fra : Thomsen

Dato : 03-12-08 01:23

> [...]
> løbet ud.
>
> Har du problemer kan du sende mig en direkte mail.

Selvudløseren havde også sat sig fast, men efter et par timers masseren på
tandhjulene
og et lille skub på "kontraarmen" er der liv i apparatet igen
Tusinde tak for råd.

hilsen Ole