Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Capture NX2 eller Adobe
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-12-08 14:57

Hej

Håber, det er den rigitge gruppe!

Vedr. Nikon Capture NX2 eller Adobe Photoshop Lightroom 2

Jeg bliver forvirret efter dette skrevet på PC World:

"Groft sagt er Ligthroom 2, der æder de fleste Raw-formater, en
limousine med læderindtræk, mens Nikon Capture NX2 på overfladen
virker som gammel rusten Lada fra Østblokken. Der er ikke nogen tvivl
om, hvilket program vi er mest oppe at køre over."

Jeg var på nippet til at købe Capture NX2 til min nye Nikon D90. Men
ser så denne bedømmelse.
Jeg har i forvejen Adobe Elements 6 og kunne også overveje at uploade
den. Eller måske endda købe Lightroom 2.

Men jeg har lidt svært ved at finde ud af forskellen på de forskellige
redigeringsprogrammer.
Jeg er en glad fotoamatør, men vil gerne have et kvalitetsprodukt til
redigering.

Gode råd modtages gerne.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-12-08 15:33

"Jørgen Lehnemann (slet I17OL)"
> [...]
> redigeringsprogrammer.
> Jeg er en glad fotoamatør, men vil gerne have et kvalitetsprodukt til

Uf det dog en grimmer formulering af PC World. Men skidt med det.
Hvis du taster raw converter i google kommer der mange hit og skriver
du også free, kommer der bla. Gratis gratis gratis:
http://www.stepok.net/eng/raw_importer.htm
http://www.rawtherapee.com/?mitem=3
Ham her er begejstret
http://www.capture-the-moment.co.uk/tp/reviews/rawtherapee-raw-converter
Bibble har jeg prøvet tidligere, og den var go, men ikke gratis.
http://bibblelabs.com/

Man plejer at anbefale folk der skal købe kamera at
de lige afprøver de forskellige modeller i butikken.
Det samme kan man sige om software, og de fleste
tilbyder gratis prøve versioner. Det kan være du
tager dig til hovedet over at sku sætte dig ind i div.
programmer, men de fungerer faktisk ret ens, og
den erfaring du tager med fra program til program
er mere værd end 100 timers læsning af div. bøger,
anmeldelser og internet tutorials.. -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-12-08 17:18

> http://www.rawtherapee.com/?mitem=3

En hurtig test af ovenstående - den kan alt det den
skal. Det er ikke en Limusine med læder indtræk,
nok nærmere end Porche, sjov at køre når man
ved hvordan. Hvis man har arbejdet med andre
konvertere finder man hurtigt de justeringer man
har brug for, hvis man aldrig har prøvet det før,
sidder man nok bare bag rattet og siger brrr,
uhmm brumm brumm og drømmer om at suse
gennem sydfrankrig med vinden i håret.
Programmet fejler ikke noget, lidt af et scoop
til prisen. )-max-

Fra : Gert Nielsen

Dato : 02-12-08 15:50

"Jørgen Lehnemann (slet I17OL)" <prenslev-lehnemann@I17OLmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12282266590.439653484990298@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> virker som gammel rusten Lada fra Østblokken. Der er ikke nogen tvivl
> om, hvilket program vi er mest oppe at køre over."

Nikon Capture kan "fremkalde" NEF raw format.
Det kan Lightroom også. Plus en masse andet. Billeddatabase, printmodul og
web modul.
ACR i Photoshop element kan også fremkalde raw, og en masse mere. Her skal
du muligvis opgradere til ver.7.
Så imo er det en dum sammenligning.

> Jeg var på nippet til at købe Capture NX2 til min nye Nikon D90. Men
> ser så denne bedømmelse.
> Jeg har i forvejen Adobe Elements 6 og kunne også overveje at uploade
> den. Eller måske endda købe Lightroom 2.

Hvis du har brug for et billedarkiv, mere avanceret raw og billedbehandling,
print, farvestyret viewer og web er Lightroom mit bud.

Vil du bare kunne lave raw og billedbehandling ville jeg vælge Element 7.
Det er ca. samme pris som Nikon C.

Der skal nok være nogen der mener Nikons SW er toppen. Jeg prøvede den
tidligere version og valgte dengang Capture 1 fra Phase one.
Den er i dag udskiftet med Lightroom.

> Men jeg har lidt svært ved at finde ud af forskellen på de forskellige
> redigeringsprogrammer.
> Jeg er en glad fotoamatør, men vil gerne have et kvalitetsprodukt til
> redigering.

Alle her nævnte programmer er kvalitetsprodukter.
Gert

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-12-08 16:00

Tak foreløbig.
Svarene er gode bud på mit spørgsmål.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-08 16:59

Jørgen Lehnemann (slet E4ETL) skrev:
> Tak foreløbig.
> Svarene er gode bud på mit spørgsmål.
>
> Hilsen
>
> Jørgen L.

Prøv N.C. - kan du vænne dig til arbejdsgangen (jeg kunne ikke, men
prøver til somme tider) har den nogle features, du vist ikke finder
andre steder - og så er der ikke så få, der mener den er den bedste til NEF

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-12-08 18:10

>Vil du bare kunne lave raw og
>billedbehandling ville jeg vælge Element 7.
>Det er ca. samme pris som Nikon C.

Tak for dit råd.

Jeg er i tvivl om en opgradering af Elements 6 til Elements 7.
Kan det passe, at en opgradering koster 962,50 kr. og hvordan er
det lige det gøres? Skal jeg have en ny skive? Jeg har en CD-ROM
med Elements 6.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 02-12-08 19:39

"Jørgen Lehnemann (slet 061WG)" <prenslev-lehnemann@061WGmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12282382430.489307377896836@dtext.news.tele.dk...

> Tak for dit råd.

Tjek lige om ACR kan opgraderes til at supporte D90 på din eksisterende
Element6.
For så er der ingen grund til opgradering, hvis du er tilfreds med 6'eren.
Jeg ved at seneste ver. af ACR kræver ver 7.

> [...]
> Kan det passe, at en opgradering koster 962,50 kr. og hvordan er
> det lige det gøres? Skal jeg have en ny skive? Jeg har en CD-ROM

Det lyder rigtigt med knap 1000-.
Du bestiller bare en upgrade fra ver. 6 til ver. 7.
En upgrade af ver.7 kan kun installeres, hvis du har ver. 6 på maskinen.
Det er ligegyldigt om det er en download version eller en upgrade CD.
Download er normalt hurtigere.
Bemærk at efterfølgende skal du downloade seneste version af ACR.
Gert

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-12-08 19:51

Gert Nielsen <gn_abf@Nospam.dk> skrev:

> [...]
>6 til ver. 7.
>En upgrade af ver.7 kan kun
>installeres, hvis du har ver. 6 på maskinen.
Tak for råd og vejledning.
Jo, den kan opdateres til at supporte D90 på ekisterende
Elements 6 - det fandt jeg ud af via Adobe support - og har
downloaded opdatering.

Hilsen
Jørgen L.

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-12-08 18:08

Efter NX version 2 er kommet har jeg stort set ikke brugt andet, lightroom
har jeg end ikke installeret på min nye computer. Photoshop bliver det til
en sjælden gang. Du kan hente en demo version af Capture NX2 hos Nikon og
den virker i 60 dage så kan du se om du kan forlig dig med den.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 02-12-08 18:29

Henrik Manley wrote:
> [...]
> bliver det til en sjælden gang. Du kan hente en demo version af Capture
> NX2 hos Nikon og den virker i 60 dage så kan du se om du kan forlig dig

Hej Henrik

Hvad er det der gør du hellere vil bruge NX2 end Lightroom ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-12-08 19:33

>Hvad er det der gør du hellere vil bruge NX2 end Lightroom ?

NX2 har et nemt workflow når man først har fundet ud af af bruge det. Det
har 98% af alle ting jeg bruger direkte i RAW formatet så jeg ikke behøver
at lave billedet om til jpg/tiff for at arbejde videre i Photoshop med det.
Alle rettelser ligger i NEFfen så man uden videre kan flytte filen.
Kvaliteten i converteren fås ikke bedre. Efter mange år i den grafiske
branche har jeg også fået en aversion imod Adobes programmer. Jeg brugte
rawshooter før NX men den ødelade Adobe jo....

NX2 mangler lidt fart og at man kan bytte rundt på sine aktions eller bare
at skyde en aktion ind imellem dem man har.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 02-12-08 19:55

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev:

> [...]
>
>NX2 mangler lidt fart og at man kan
>bytte rundt på sine aktions eller bare
>at skyde en aktion ind imellem dem man har.

Tak for svaret.
Det lyder spændende med de gode erfaringer med NX.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 02-12-08 20:37

Henrik Manley wrote:

> [...]
>
> NX2 mangler lidt fart og at man kan bytte rundt på sine aktions eller
> bare at skyde en aktion ind imellem dem man har.

Mange tak for dit svar.

Jeg tror jeg henter en demo udgave og ser hvad det duer til :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-12-08 19:36

Jeg er faktisk også begyndt at redigere min JPG billeder fra mit coolpix
kamera i NX da man kan gemme det i NEF format og derefter redigere uden
ødelægge noget i den originale JPG. Smart men jeg ved ikke rigtigt om der
går noget tabt når man konvertere til NEF.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-12-08 18:49

> [...]
> redigeringsprogrammer.
> Jeg er en glad fotoamatør, men vil gerne have et kvalitetsprodukt til

Jeg fik Capture NX2 prøveversion på 60 dage med til mit D700.. Og det bliver
ikke forlænget, når det udløber. Det er såååååå langsomt, og jeg er ofte i
tvivl om, hvordan en ændring på et billede er, fordi maskinen skal stå ud
udregne ændringer i så længe. Selv hvidbalance kan tage længe at se
ændringen af. (vi taler selvfølgelig raw konvertering).
Jeg har en E6420 core2due cpu og 4GB ram. Maskinen er jo forholdsvis hurtig,
så det burde ikke være dén.

Lightroom er jeg heller aldrig blevet venner med.. Måske bør jeg prøve
version 2, men 1'eren virkede for kluntet synes jeg :-/.

Mvh Anders

Fra : ager

Dato : 25-12-08 13:56

"Jørgen Lehnemann (slet I17OL)" <prenslev-lehnemann@I17OLmail.dk> skrev i
meddelelsen news:12282266590.439653484990298@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> Håber, det er den rigitge gruppe!
>
> Vedr. Nikon Capture NX2 eller Adobe Photoshop Lightroom 2

jeg bruger både NX2 og CS.
CS til alm foto´s, NX2 til de vigtige billeder.
Eller rettere, jeg bruger cs til alle redigeringer. Men til dem som så
sælges blever den endelig redigering lavet i NX2 som for mig giver det
bedste output.
Jeg jeg finder NX langsom og bøvlet,derfor tager jeg cs når det skal gå
stærkt..
men sikkert et vane spørgsmål og ikke mindst indlæring så kører nx sikkert
ligeså godt.

Mvh TA

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 26-12-08 12:56

ager <big@city.dk> skrev:

> [...]
>bedste output.
>Jeg jeg finder NX langsom og
>bøvlet,derfor tager jeg cs når det skal gå

Tak for indlægget.

Jeg har bestilt NX2 efter at jeg har haft prøveversionen i 60
dage. Jeg glæder mig til at sætte mig rigtig ind i programmet.
Foruden har jeg Photoshop Elements6, så jeg er vist godt dækket
ind.

Jeg hører da gerne om andres erfaringer med NX2. Der er egentlig
ikke kommet så meget frem.
Det samme gælder med Nikon D90. Den blev meget berømmet inden
den kom frem. Nu hører jeg ikke meget til selve brugen og
erfaringen med den.

Hilsen

Jørgen L.