Det var en mørk og regnfuld morgen (myster~
Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-08 19:43

Det var en mørk og regnfuld morgen. Går ud og vækker den såkaldte
pizzaautomat kl. 6.55 og sætter af. Det går op for mig, at det bliver
en noget langtrukken tur at finde frem i dag, for jeg fanger en max 65
km/t og 40 når der er modgående efter et par km.

Dette fortsætter et stykke tid og da vi når ud på den breede vej, hvor
vi må køre 70 kører han ca. 60, når der ikke er modgående, oftest
hvor striberne er fuldt optrukne. Når der er modgående, gæt engang

Vi når frem til Ll. Skensved og ruller forsigtigt gennem byen. Da vi
mangler fem sekunder i at passere tænder blinkene på jernbanen, så vi
får lige 5 mins. pause. Trafikmeldingen siger iøvrigt, at det går
langsomt men OK på de større veje ind på dette tidspunkt - det skulle
ændre sig.

Vi kommer fri af forhindringen og lusker stille videre - min
bremseklods drejer fra og jeg ruller stille og roligt op til Solrød S
for at tilslutte mig morgenkaffetrilleholdet på Køge Bugt.

Vi er nogle stykker på vej ned ad rampen og det går trægt, men vi får
alle flettet ind og allerede 6 km senere er farten oppe på vilde 65 og
5. gear kan lægges ind.

Ny trafikmelding, den er helt galt omkring Jyllingevej, da der er sket
noget snavs med en bus og en trailer, som blokerer både til- og
afkørsel nordgående, så det tager 40 min fra Amagermotorvejen til
Jyllingevej. Av for den! Jeg prøver nok ring 3.

Nå, det var mysteriet om Greve N jeg glemte. Da vi kørte ned fra
Solrød S skulle det tage 9 minutter. Vi kører så i 5 minutter og nu
skal det tage 8 minutter at nå Greve N. 4 minutter senere har vi fået
den ned på 7 minutter og små 10 minutter senere har vi fanget Greve N.
Hvad fanden er det for noget, sådan at løbe væk, når vi kommer for at
hilse på ))

Jeg valgte ring 3 - man ved godt man har dummet sig, når det tager 5
min bare at komme ned fra motorvejsafkørslen til venstresvinget. Så
ruller vi pænt - lidt stop omkring Roskildevej og igen i Glostrup, men
OK, det går da.

Så kommer vi forbi industrikvarteret og går helt i stå. Det tager en
krig at komme den sidste kilometer op forbi Jyllingevej, så mit forsøg
på at spare tid kostede ialt 45 minutter fra motorvejen til
Jyllingevej. Så det forsøg bliver formodentlig ikke gentaget. )

Efter Jyllingevej og op gennem Herlev går det pænt og jeg rammer M3
igen - og kan køre 80, det gør alle de andre. Det regnede en smule

Det lykkes faktisk at komme op på 90 på Helsingørmotorvejen, så selv
med tid i reserve lykkedes det mig ikke helt at nå Hørsholm 8.30 ;-((

Fra : Leonard

Dato : 02-12-08 21:19

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> Det lykkes faktisk at komme op på 90 på Helsingørmotorvejen, så selv
> med tid i reserve lykkedes det mig ikke helt at nå Hørsholm 8.30 ;-((

Og det giver en gennemsnitshastighed på?
- Vel noget i nærheden af at det kunne klares på cykel på samme tid.

Så lige Viden om, det handlede om højhastighedstog, Lars Barfoed fik
lov at slutte med bemærkningen om, at vi nok ikke kom over 200 km/t.
Sverige planlægger med 320 km/t, men nej, vi skal hellere holde i kø på
en stribe asfalt.

Godt jeg bor på den vestlige side af Storebælt.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-08 21:21

On 02 Dec 2008 20:18:46 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

> [...]
>en stribe asfalt.
>
>Godt jeg bor på den vestlige side af Storebælt.

Well, well, gennemsnitsfarten lå vel i omegnen af 40-45 km/t -
genialt. Og blev endnu en gang glad for Puntoens totale ligegyldighed
for at køre tomgang i 1./2./3. gear

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-08 21:26

On 02 Dec 2008 20:18:46 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

<er besvaret>

> [...]
>lov at slutte med bemærkningen om, at vi nok ikke kom over 200 km/t.
>Sverige planlægger med 320 km/t, men nej, vi skal hellere holde i kø på

Vi skal fandme bare have de tog vi har til at køre de 180-200 km/t
sporene faktisk burde kunne levere ) 320 eller lign er en latterlig
investering i DK med undtagelse af, hvis det bliver en del af en
europæisk højhastighedsforbindelse. At tale om højhastighedstog, der
kan tjene måske 10 min over en Kattegatforbindelse er i mine øjne
tåbeligt, men få for guds skyld undersøgt økonomien i den
Kattegatsforbindelse (og helst før trekantsområdet helt kokser) - med
en normal jernbane og en bro til automobiler.
Måske er den ikke rentabel, men måske bliver man overrasket )

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-12-08 02:36

Leonard wrote:
> [...]
> lov at slutte med bemærkningen om, at vi nok ikke kom over 200 km/t.
> Sverige planlægger med 320 km/t, men nej, vi skal hellere holde i kø på

Apropos højhastighedstog, så faldt jeg for nylig over det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev_train#Stabilized_Permanent_Magnet_suspension
http://www.appliedlevitation.com/technology.html

Med Maglev er 300-400 km/t ikke noget problem, og sporene slides jo af
gode grunde ikke :)
Solkurver er også en saga blot.
Sne kan derimod nok være et problem, men så må man kunne konstruere et
snerydningstogsæt.

Danmark burde have sin egen lille Maglevtog-fabrik.

Fra : thl

Dato : 03-12-08 03:38

On 3 Dec., 02:35, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
> gode grunde ikke :)
> Solkurver er også en saga blot.
> Sne kan derimod nok være et problem, men så må man kunne konstruere et

Snow will rarely accumulate on the guideway because of the frequency
of trains and the wind that will easily remove it from elevated
sections. The gap of 150 mm between the bottom of the vehicle and the
top of the guideway allows operation even if snow builds up on the
guideway. In especially poor weather conditions, snow clearance
vehicles can be deployed to clear the guideway. (Thyssen, On-line)

mvh
Thorbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-08 21:23

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Det var en mørk og regnfuld morgen............

resten snippet ;)

Jamen jeg havde skam den ypperligste medfølelse med alle jer, der hang
i klumperne i morgen - selv havde jeg hjemmearbejdsdag - og godt det
samme - en kollega fra Vejle, bankede ind i køen før Køgesammen-
fletningen, og var 2 timer om turen fra Køge til Kbh.

Og de jyder jamrer sig når Vejlefjord er slem - herrejemini da - den
er ikke værre end Bugten er som normalt.

--
Jan_stevns

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-08 21:33

On Tue, 02 Dec 2008 21:23:09 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>samme - en kollega fra Vejle, bankede ind i køen før Køgesammen-
>fletningen, og var 2 timer om turen fra Køge til Kbh.

ups - jeg snød og snuppede Solrød S ) hørte godt, at det vist ikke
var den værste ide, selv om mr. sløv var ude at køre

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-12-08 21:52

On Tue, 02 Dec 2008 20:18:46 +0000, Leonard wrote:

> Og det giver en gennemsnitshastighed på? - Vel noget i nærheden af at
> det kunne klares på cykel på samme tid.

Greve-Hørsholm på godt halvanden time? Den stikker jeg med Vanløse-
Kommunehospitalet på tre kvarter (ikke i morges, en anden dag af samme
skuffe). Ikke nok med at jeg ku' ha' gjort det på den halve tid på cykel,
jeg trådte også næsten lige så meget i pedalerne....

> [...]
> stribe asfalt.
>
> Godt jeg bor på den vestlige side af Storebælt.

Det er ganske instruktivt at se på hvordan man kommer til Paris med toget.
Der er ca 1000 km. 12:52 med to skift er det hurtigste jeg kan finde. Ikke
sært at folk hellere flyver,

Fra : Kate

Dato : 05-12-08 21:58

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> Det var en mørk og regnfuld morgen.

Jeg synes man hører den samme sang hver morgen om Køge Bugt. Heldigvis
har jeg 2 fordele, den ene er at jeg kører på Holbæk motorvejen fra
Holbæk-egnen til Brønshøj og den anden er at jeg kommer så tilpas
tidligt igennem at jeg slipper for ret mange drys. Når de står op
sidder jeg med morgenkaffen på arbejdet.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-08 22:10

On 05 Dec 2008 20:57:52 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>tidligt igennem at jeg slipper for ret mange drys. Når de står op
>sidder jeg med morgenkaffen på arbejdet.

Når jeg fra 7.00 i Osted har prøvet at bruge 3 kvarter til at nå
bemeldte Holbæk-motorvej, så er der altså dage, hvor alt ikke er lykke
der også. At Køge Bugt strammer kan vi ikke blive uenige om, men for
mit vedkommende har vejarbejdet reduceret gennemsnitstiden om morgenen
med et lille kvarter (incl. M3) - jeg er faktisk chokeret over, det
blev så meget.

Fra : Kate

Dato : 06-12-08 14:06

> [...]
> men for mit vedkommende har vejarbejdet reduceret gennemsnitstiden
> om morgenen med et lille kvarter (incl. M3) - jeg er faktisk

Jeg må jo så erkende at jeg møder på arbejde kl 6.00 så derfor er jeg
fredet. Da jeg har meget flexible arbejdstider kan jeg finde på at sove
lidt længe, men alligevel synes jeg at man hører langt færre
skrækhistorier om Holbæk motorvejen end om både syd- og vest- og
Køgebugt motorvejene, så det var det jeg mente. Men selvfølgeligt er
der da en hel del mere trafik kl ca. 7 end når jeg passerer Roskilde kl
ca. 5.30-5.40. Det er det jeg mener med at jeg drikker morgenkaffe når
dryssene begynder at fylde vejene op.
Den samme fordel har jeg den anden vej. Jeg passerer afkørsel 14, den
sidste rundt om Roskilde ca. kl 15-15.10 og først da begynder det for
alvor at klumpe bagude. Dejligt med flextid

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-12-08 16:17

On 06 Dec 2008 13:06:18 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

<...>

> [...]
>sidste rundt om Roskilde ca. kl 15-15.10 og først da begynder det for
>alvor at klumpe bagude. Dejligt med flextid

Det er altså også snyd at køre på de der tider - når man som jeg har
en stol, der SKAL være besat fra 8.30 - 16.30, så er der ikke mange
valg tilbage. Jeg må bare ud i "roderiet" og finde den bedste vej - i
lange tider var det faktisk op over Osted-Roskilde-Slangerup og østpå
) Men med undtagelser, hvor jeg holdt sammen med alle de andre hele
vejen fra Osted til Roskilde - når det gik vildest til var vi lige
oppe at kigge i 3. gear.
I øjeblikket ser det ud til, at den med at snige sig over til Solrød S
og så tage grineriet over, at Greve N er i hastig flugt nordpå ifølge
de tidsangivelser det tager at nå dertil - er bedste valg. Det tager
som regel højst 5 min ekstra at komme forbi Roskildevej
(sammenfletning) og derfra går det i højgear og hastigheden fra
Frederikssundsvej og fremad er oftest over 100

Fra : Kate

Dato : 06-12-08 22:59

> Dejligt med flextid
>
> Det er altså også snyd at køre på de der tider -

Jeps, jeg elsker min flextid. Faktisk har jeg nærmest ikke faste
arbejdstider. Bare jeg i snit har 37 timer sådan ca så kan jeg nærmest
komme/gå som jeg vil, dog forlange begrundelse hvis jeg ikke er
registret tilstede ml 10 og 14. Ellers må jeg reelt være der som jeg
vil ml 06.00 og 18.00 dog max 10 timer ad gangen
Må nok erkende at havde jeg ikke haft det så frit ville jeg ikke være
flyttet 80 km væk fra min arbejdsplads for 4 år siden.

--
Kate

gerne ældre.