1000 plasticmalingstænk på lakken!?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-12-08 13:36

Da jeg malede cykelskur med rulle for en måned siden stod Camryen for tæt
på, så nu har jeg rundt regnet 1000 lysegrå plasticmalingstænk på dens
mørkeblå lak.

Med fx. den tykke ende af en tandstikker (eller en negl) kan man fjerne
hvert stænk med noget arbejde, men det er alligevel en stor opgave.

Kan man bløde stænkene op med brun sæbe eller noget andet kemi for at lette
arbejdet med at fjerne dem?

Forslag om brug af bums, vinkelsliber og flammekaster vil blive mødt med min
sædvanlige overbærenhed og tolerance...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-12-08 14:03

> [...]
>
> Forslag om brug af bums, vinkelsliber og flammekaster vil blive mødt med
> min sædvanlige overbærenhed og tolerance...

Du overså napalm

Men lidt mere alvorligt; brun sæbe er stærkt basisk - vist ikke lige egnet
tl at smøre på lak...
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 00:27

Jesper Hedegaard skrev:

> brun sæbe er stærkt basisk - vist ikke lige
> egnet tl at smøre på lak...

Tak for advarslen
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 02-12-08 14:27

"Hans Paulin skrev

> Kan man bløde stænkene op med brun sæbe eller noget andet kemi for at
> lette arbejdet med at fjerne dem?

Du finder næppe noget bedre end det nuværende regnvejr til at bløde op.
Jeg ville køre et par gange gennem en vaskehal, og se hvor meget børsterne
fjerner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 00:33

alexbo skrev:

> Du finder næppe noget bedre end det nuværende regnvejr til at bløde
> op. Jeg ville køre et par gange gennem en vaskehal, og se hvor meget
> børsterne fjerner.

Var igennem i fredags og blev derved opmærksom på skadens omfang.

Ingen af stænkene forsvandt dog derved (helt ny vaskemaskine)

Har hér til aften hvor bilen var våd af dug smurt områderne ind i noget
håndrens (ville ha haft swarfega, men havde ikke noget i nærheden), og dét
har tilsyneladende blødt stænkene lidt op; de føltes i hvert fald lidt
lettere at fjerne.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian H

Dato : 02-12-08 21:55

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Da jeg malede cykelskur med rulle for en måned siden stod Camryen for tæt
> på, så nu har jeg rundt regnet 1000 lysegrå plasticmalingstænk på dens
> mørkeblå lak.

Hvilken slags maling er det?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 00:34

Brian H skrev:

> Hvilken slags maling er det?

Jeg kalder det plasticmaling - ved ikke om dét er præcist nok; Flüggers den
bedste!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per*

Dato : 03-12-08 05:05

"Hans Paulin (6310)"

> Forslag om brug af bums, vinkelsliber og flammekaster vil blive mødt med
> min sædvanlige overbærenhed og tolerance...

Hvis det er så modstandsdygtig en maling kunne du måske male bilen igen, og
denne gang være mere omhyggelig med at malingen dækker helt?

Per*

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 09:31

Per* skrev:

> Hvis det er så modstandsdygtig en maling kunne du måske male bilen
> igen, og denne gang være mere omhyggelig med at malingen dækker helt?

Problemet er at med min metode får osse ruder og lygter, hvilket kan give
store problemer til syn!

Desuden vil jeg tilsidst heller ikke kunne finde den hvis den står parkeret
foran cykelskuret!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-12-08 23:25

> Problemet er at med min metode får osse ruder og lygter, hvilket kan give
> store problemer til syn!
>
> Desuden vil jeg tilsidst heller ikke kunne finde den hvis den står
> parkeret foran cykelskuret!

Så er problemet vist ikke større end du kunne

tage cyklen.

<loeberhenogkastermigiflyverskjul.avi>

--
Uffe Bærentsen (har cyklet lidt i dag
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 23:33

Uffe Bærentsen skrev:

> Så er problemet vist ikke større end du kunne

> tage cyklen.
>

> <loeberhenogkastermigiflyverskjul.avi>

ROFL

Jeg vil jo nødig falde over bilen og brække benet på vej derhen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Futte&Co

Dato : 03-12-08 15:48

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> mørkeblå lak.
>

> Kan man bløde stænkene op med brun sæbe eller noget andet kemi for at lette

Varmt vand blødgør acrylmaling. Prøv dig frem med hvor varmt det skal
være. Brug gerne en god stor svamp med varm vand til at gnubbe med.
Hvis det er storestænk, kan en varmeføn eller en god hårtører blødgøre
acrylmaling. Endelig er der det sædvanlige råd med barberskum som
blødgør andre former for pletter, måske ka'ed os' klare flüggers den
bedste

--
Jørgen, Brøndby, servicemaler
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 23:31

Futte&Co skrev:

> Varmt vand blødgør acrylmaling. Prøv dig frem med hvor varmt det skal
> være. Brug gerne en god stor svamp med varm vand til at gnubbe med.

Min kollega er uddannet maler og han anbefalede osse varmt vand!

> Hvis det er storestænk,

De er forholdsvis små

Har lige fjernet de første 500 stænk ved hjælp af 5 friske tandstikkere og
en 1½-2 timers tid her til aften

> kan en varmeføn eller en god hårtører blødgøre
> acrylmaling. Endelig er der det sædvanlige råd med barberskum som
> blødgør andre former for pletter, måske ka'ed os' klare flüggers den
> bedste

Hvorfor faen har jeg ikke selv tænkt på dét - plejer ellers selv at anbefale
det!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-12-08 23:52

Sprit er sagen, hvis det ellers er sagen for lakken.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 23:58

Preben Riis Sørensen skrev:

> Sprit er sagen, hvis det ellers er sagen for lakken.

Lyder interessant

Der er metallak på - jeg vil tro den burde kunne holde til det

Tak for rådet!

Hans
www.zofiaoghans.dk