Srømforsyning til MB vs. til MBP
Fra : rt

Dato : 02-12-08 15:55

Lige et hurtigt spørgsmål:

Hvis jeg husker rigtigt, så er strømforsyningen til den nye MB på 65W
og til den nye MBP på 85W.

Vil der ske noget ved at bruge en 85W til en MB? Eller vil det
beskadige batteriet?

Jeg har købt en ekstra til min MBP, som jeg gerne ville have liggende
fast ved skrivebordet, sådan at både min MBP og kærestens MB kan
bruge den på skift.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 16:22

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har købt en ekstra til min MBP, som jeg gerne ville have liggende
> fast ved skrivebordet, sådan at både min MBP og kærestens MB kan

Jeg har gjort det længe .. altså byttet rundt og brugt 85W på en macBook
og 65W på en macbook pro .. det sidste gør bare at den er lidt længere
om at lade ...

Har ikke oplevet noget skade på levetid eller batteri som sådan ...

/thomas

Fra : rt

Dato : 02-12-08 17:36

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in

> [...]
> er lidt længere om at lade ...
>
> Har ikke oplevet noget skade på levetid eller batteri som sådan

Super!

Tak.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 17:39

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in

> Super!

bare lad være med at komme efter mig hvis det går galt m'kay :)

/thomas

Fra : rt

Dato : 02-12-08 20:36

MB

> bare lad være med at komme efter mig hvis det går galt m'kay :)
>
> /thomas

Nu hænger du på den ;)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 01:27

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Nu hænger du på den ;)

Jeg mener heller ikke, at det skader. Apple har skrevet det et sted. En
oplader på 60W kan sagtens bruges på en MacBook Pro. Det er bare ikke
altid den både kan drive computeren og lade batteriet op samtidig. En
85W oplader kan omvendt bruges på en MacBook. Watt-tallet er blot udtryk
for, hvor meget strøm opladeren kan yde, før den bliver overbelastat og
brænder sammen. En strømforsyning sætter blot en bestemt spænding (Volt)
til rådighed, som strømtageren bruger af. Strømforsyningen kan ikke
tvinge en for stor mængde strøm igennem et apparat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-12-08 09:18

Henrik Münster wrote:

> [...]
> til rådighed, som strømtageren bruger af. Strømforsyningen kan ikke
> tvinge en for stor mængde strøm igennem et apparat.

De fleste producenter skifter stiktype hvis der sker store ændringer i
strømstyrkekrav eller spænding. Det er f.eks. sket på Thinkpads og mon
ikke Apple ville gøre noget tilsvarende ?

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : rt

Dato : 03-12-08 09:56

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote in

> De fleste producenter skifter stiktype hvis der sker store
> ændringer i strømstyrkekrav eller spænding. Det er f.eks. sket
> på Thinkpads og mon ikke Apple ville gøre noget tilsvarende ?

Det kan man da håbe på - det ville være brugervenligt.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-08 11:52

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote in

> Det kan man da håbe på - det ville være brugervenligt.

man kan håbe at de lader være ....

/thomas

Fra : rt

Dato : 03-12-08 09:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> [...]
> til rådighed, som strømtageren bruger af. Strømforsyningen kan
> ikke tvinge en for stor mængde strøm igennem et apparat.

Tak for forklaring.
Det bliver nok mest aktuelt med en 85W til en MacBook, så der er vist
ingen problemer. Jeg var blot i tvivl om, om batteriet ville
beskadiges af kraftigere strømforsyning, men det lader det ikke til.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-12-08 12:13

rt wrote:
> [...]
> ingen problemer. Jeg var blot i tvivl om, om batteriet ville
> beskadiges af kraftigere strømforsyning, men det lader det ikke til.

Nej, om den 65 eller 85W er jo blot et tal for hvad den _kan_ levere,
ikke hvad den _tvinger_ gennem ledningen. I modsætning til spænding hvor
der netop kommer det angivne antal volt ud, hvilket kan give nogle
grimme resultater...

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-12-08 09:51

> [...]
> om at lade ...
>
> Har ikke oplevet noget skade på levetid eller batteri som sådan ...

Jeg har oplevet at en Macbook Pro der var gået helt død for strøm ikke
kunne vækkes med en 65w forsyning.. ellers heller ingen problemer her.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : rt

Dato : 03-12-08 09:57

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote in

> Jeg har oplevet at en Macbook Pro der var gået helt død for
> strøm ikke kunne vækkes med en 65w forsyning.. ellers heller
> ingen problemer her.

Super! Jeg "tager chancen" :)

--
De bedste hilsner,