Hvordan man mister et styresystem
Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 01-12-08 18:07

Jeg har lige mistet en virtuel Windows Vista! Og det var ikke MS der stak
en kæp i hjulet.
Det er så let, så let,- at miste en Windows. Pas på jeres VMWARE
styresystem.

Den var så fin, men uden rar-udpakning endnu, så jeg åbnede "Internet
Explorer" og søgte efter "Winrar" med Google. Omgående var jeg ude for
noget der mindede om "somaliske piraters bording af et handelsskib!"
En besked låste IE fast og forlangte at scanne min maskine for skadelig
software! Browseren hang og ventede svar, intet musetrykkommando kunne
frigøre den!
Piratprogrammet kunne ikke nedlukkes!

Så begyndte jeg mine handlinger der endte i total ruin! Da det var en
virtuel maskine gik jeg op i menuen foroven-lukkede for internetadgang og
lukkede den virtuelle Vista ned!
Jeg følte mig som "sejrherre!"
Da jeg heller ikke havde antivirusprogram på den endnu, så downloadede jeg
"AVG" på OSX og overførte den til den virtuelle Vista som stadig ikke
havde netadgang.
Ligeledes antispyware og regclean program. Jeg var godt rustet og startede
AVG op!

Men jeg havde ikke forudset hvor snedig piraten var! Han havde navngivet
sin activex tilføjelse i browsere som noget i retning af:"avFgd.dll"(ikke
det helt rigtige navn)AVG fik fat i den og jeg sendte den i "Virus
vault"-H!-Ha! piraten uskadeliggjort.
Genstart!-Vista sigende: Windows kan ikke starte fordi systemfilen
:"avFgd.dll"(fiktivt navn, tilnærmet) mangler!!!- Nedtur!!
Jeg lukkede den ud af "Virus vault" igen og gik ind i IE og deaktiverede
tilføjelsesprogrammet : "avFgd.dll" som sjovt nok lå her!
Så kørte jeg antispyware program hele natten. For det var en sen død at
køre. Om morgenen havde den check på det. Uheldigvis var Vista beskadiget
og var gået i selvsving med auto opdatering "Sluk ikke maskinen kører 3-af
3 opdatering"

Det blev den bare ved med! Den var ubehjælpelig i stykker! Den var blevet
en evigheds opdateringsmaskine!

Nåh ja! jeg havde ikke fået taget et ordentligt snapshot af maskinen. Så
der var kun "slet!" tilbage.

Iøvrigt synes jeg at Vista er for tung en byrde som virtuel maskine. Den
er også mere ustabil end XP. Den bedste jeg har prøvet er Windows 2000
Pro. Den er let som en fjer, men den skal opdateres til servicepakke 4 og
have "Opera" i stedet for IE. Man kan sige at "fremtidens Windows" for
evigt er tabt i fortiden!))

--
Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 18:23

Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Pro. Den er let som en fjer, men den skal opdateres til servicepakke 4 og
> have "Opera" i stedet for IE. Man kan sige at "fremtidens Windows" for

Det første man gør efter installationen af en Windåse er ikke at hente
opdateringer.

Men at installere BullGuard, få dens opdateringer igennem, og få holdt
øje med maskinen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-12-08 22:00

In article <op.ulhttzz0k4hork@jens-erik-bechs-macbook.local>,
> [...]

> En besked låste IE fast og forlangte at scanne min maskine for skadelig
> software! Browseren hang og ventede svar, intet musetrykkommando kunne

Har din Vista så ikke været inficeret i længere tid?
Hvis jeg søger på google.dk efter Winrar, er det første hit
www.rarlab.com, som er den rigtige side.

> [...]
> havde netadgang.
> Ligeledes antispyware og regclean program. Jeg var godt rustet og startede

Efter min mening er det for sent, når Windows allerede er inficeret. Så
er det bedre at installere forfra.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 22:13

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> [...]
> En besked låste IE fast og forlangte at scanne min maskine for skadelig
> software! Browseren hang og ventede svar, intet musetrykkommando kunne

Tænk, den oplevelse har jeg sjældent på Google :) Det må være en
speciel service overfor dig så...

En anden gang i den situation så slå IE ned fra jobpanelet.

Jeg har også - klog af skade - lært at tage snapshots når en større
rumlen er færdig, som fx at maskinen er glad efter at installere en
dynge opdateringer eller lignende. Herudover tror jeg at selve
diskbruget er bedre når man kører med snapshots (da den har en
ændringsfil siden snapshottet istedet for løbende at ændre i den store
fil der afspejler den virtuelle disk) hvilket gør det mere egnet til
Time Machine.

> Nåh ja! jeg havde ikke fået taget et ordentligt snapshot af maskinen.
> SÃ¥ der var kun "slet!" tilbage.

Er det nu man skal foreslå dig at bruge Mac i stedet for PC, så du
bliver fri for den slags?

Fra : KentBM

Dato : 01-12-08 22:41

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Er det nu man skal foreslå dig at bruge Mac i stedet for PC, så du
> bliver fri for den slags?

Jeg foreslår, at du læse indlægget en gang til. Eller tager jeg fejl,
når jeg går ud fra, at den virtuelle Vista køres på en Mac med WMWARE?

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 23:03

KentBM skrev:

> Jeg foreslår, at du læse indlægget en gang til. Eller tager jeg fejl,
> når jeg går ud fra, at den virtuelle Vista køres på en Mac med WMWARE?

Du har ganske ret, og jeg er skam klar over det. Jeg kunne bare ikke
stå for fristelsen til at drille Jens...