Bedste windows emulering programs?
Fra : samir

Dato : 30-11-08 02:06

Hej igen,

ja ja ja - i know, jeg er ny i mac (og gør allerede et ihærdigt forsøg
på at få kæresten over til mac også - det spiller max!!!)

Jeg er forsker, og har brug for at køre nogle enkelte let til moderat
krævende windows applikationer. Det drejer sig om nogle statestik
programmer - fx. Stata.

Hvad vil i anbefale, boot camp? eller noget emulering halløj?

Er ikke meget for bootcamp, fordi jeg på ingen måde regner med at
skulle spille hardcore spil eller andet.

Så er mest hooket på en eller anden slags emulering/virtuel windåse-
ting. Hvad er det bedste program til den slags?

samir

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-08 11:40

> Så er mest hooket på en eller anden slags emulering/virtuel windåse-
> ting. Hvad er det bedste program til den slags?

Tja tjo.. VW Ware er måske bedst.. men VirtualBox er gratis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 11:52

On 2008-11-30 11:40:14 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Tja tjo.. VW Ware er måske bedst.. men VirtualBox er gratis

Prisen på Fusion er imho så lille at det ikke kan svare sig at spare
pengene der. pøærgern skal formegenlig alligevel kaste penge efter en
windows licens.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-08 12:40

> Prisen på Fusion er imho så lille at det ikke kan svare sig at spare
> pengene der. pøærgern skal formegenlig alligevel kaste penge efter en
> windows licens.

Sidst jeg kiggede kostede den ca. 75 USD.

Har man ikke behov for VMware så synes jeg da det er gode penge sparet
hvis man kan nøjes med VirtualBox.

Har du prøvet VirtualBox?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 14:19

On 2008-11-30 12:40:13 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Sidst jeg kiggede kostede den ca. 75 USD.

Det er mindre end hvad windows licensen koster.

> Har man ikke behov for VMware så synes jeg da det er gode penge sparet
> hvis man kan nøjes med VirtualBox.
>
> Har du prøvet VirtualBox?

Ja, dengang der ikke var netværksunderstøttese på Mac OS X. Det vil jeg
antage at der er nu. Et andet sted anfører jeg at vmware fusion er vel
supporteret, såvidt jeg husker er virtual box på Mac OS X stadig ikke
et release produkt.

Hvis man vil dimse og ikke er afhængig af at skidtet bare virker er
virtual box sikkert en glimrende løsning.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-08 15:08

> Det er mindre end hvad windows licensen koster.

Jep - men måske han har den i forvejen.

Og hvorfor bruge 75USD hvis det ikke er nødvendigt?

> Ja, dengang der ikke var netværksunderstøttese på Mac OS X. Det vil jeg
> antage at der er nu.

Det er der og det fungerer fint

> Et andet sted anfører jeg at vmware fusion er vel
> supporteret,

Vigtigt for virksomheder.

>såvidt jeg husker er virtual box på Mac OS X stadig ikke
> et release produkt.

Det skal jeg ikke kunne sige - men der er så meget vi bruger der ikke er
release som virker perfekt.

> Hvis man vil dimse og ikke er afhængig af at skidtet bare virker er
> virtual box sikkert en glimrende løsning.

Hmm jeg både dimser og føler mig afhængig af, at det skal virke - ellers
ville jeg være nødt til at starte min Vista box op.

Men nej jeg går da ikke fra hus og hjem og mister kunder hvis det ikke
virker...

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-11-08 12:03

In article <martinlj-82D966.11401430112008@news.sunsite.dk>,
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Tja tjo.. VW Ware er måske bedst.. men VirtualBox er gratis

Jeg ved ikke om det er mig der har gjort noget forkert, men jeg fik
smadret datafilen til Microsoft Money med VirtualBox.

Nu har jeg købt VMware Fusion efter at have kørt med en trial-version
nogle dage uden problemer. Der er ikke ødelagt noget endnu i Fusion.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-08 12:39

> Jeg ved ikke om det er mig der har gjort noget forkert, men jeg fik
> smadret datafilen til Microsoft Money med VirtualBox.

Jeg må være svar skyldig - det er meget sparsomt hvad jeg bruger
VirtualBox til - det er et lille tool der bare ikke fåes til OS X

Og det virker som det skal.

> Nu har jeg købt VMware Fusion efter at have kørt med en trial-version
> nogle dage uden problemer. Der er ikke ødelagt noget endnu i Fusion.

Jeg foretrækker nu også VWware men prisen er for høj i forhold til mit
behov.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 14:20

On 2008-11-30 12:39:17 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Jeg foretrækker nu også VWware men prisen er for høj i forhold til mit
> behov.

netop.

Jeg antager at behovet for windows er stort hos spørgeren.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-08 15:09

> Jeg antager at behovet for windows er stort hos spørgeren.

Stort eller ej så kan VB stadig være en løsning ;)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 11:51

On 2008-11-30 10:06:11 +0100, samir <samir.munir@gmail.com> said:

> [...]
>
> Så er mest hooket på en eller anden slags emulering/virtuel windåse-
> ting. Hvad er det bedste program til den slags?

Windows XP er fornemt supporteret under VMware Fusion og du kan uden
videre flytte containere mellem mac os, linux og windows.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 16:54

samir skrev:

> Så er mest hooket på en eller anden slags emulering/virtuel windåse-
> ting. Hvad er det bedste program til den slags?

"Bedste" afhænger af hvad dit behov er. Så vidt jeg ved har både
Parallels og VMWare en prøveudgave og VirtualBox er gratis. De har hver
især sine fordele og ulemper og du kan jo prøve dig frem.

Du kan jo starte med VirtualBox og se om den er tilfredsstillende. SÃ¥
har du ikke haft penge op af lommen :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-11-08 17:31

In article <4932b71c$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Du kan jo starte med VirtualBox og se om den er tilfredsstillende. SÃ¥
> har du ikke haft penge op af lommen :)

Og lige et godt råd til den oprindelige spørger: Hvis det er en OEM
version af Windows du vil bruge, skal du ikke aktivere den før du er
sikker på at du kører med det endelige virtualiseringssoftware. Windows
opfatter hvert program som forskellige pc'er.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-11-08 17:50

samir skrev:

> Jeg [...] har brug for at køre nogle enkelte let til moderat krævende
> windows applikationer. [...]
> Hvad vil i anbefale, boot camp? eller noget emulering halløj?

Jeg bruger VirtualBox - gratis og ganske velfungerede.

Jeg har dog en enkelt ting, der driller mig: Når jeg kører i "Seamless
Mode", skjules Mac-markøren ikke altid, når jeg er i et Windows-program.
Derfor er der to markører oven i hinanden, hvilket er lidt irriterende,
men ikke slemt.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 30-11-08 19:25

Den 30.11.2008 kl. 10:06 skrev samir <samir.munir@gmail.com>:

> [...]
> programmer - fx. Stata.
>
> Hvad vil i anbefale, boot camp? eller noget emulering halløj?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
VMWARE emulering.

Ved en virtuel Windows kan for eksempel en upgrade version benyttes, ved
en bootcamp skal man have en fuldversion.

"VMWARE Fusion" er den bedste. Den bruger færre ressourcer end "Parallels"
Du får bagefter en opfordring til at installere "VMWARE Tools" Det gøres
når den virtuelle Windows er startet op til skrivebord, så vælges install
af Tools foroven under virtual machine.
Disse tools udvider funktionaliteten til højere opløsning på skrivebordet
og meget mere.

Kun 3D spil kan man glemme på virtuelle maskiner idet DirectX ikke får lov
til det spillet vil af grafik.

Din fordel er:
Let tilgængelighed på Macskrivebordet under tre visuelle tilstandsformer.
Et lille vindue, fuld skærm og usynlig tilstede. Den sidste bliver lidt
kompleks at overskue.
Filer kan trækkes frem og tilbage mellem Mac og Windows.

Den store fordel ligger i at man kan gemme en virtuel maskine som en fil.
Du kan endvidere tage snapshot af maskinen lige nu som XP ser ud. Går XP
senere ned kan du starte snapshottet op. Det tager et minut. Man kan sige
at det er en overlegen udvidelse af Windows indbyggede restore funktion.
Hører du om noget videnskabeligt som kun kører under Linux, så kan du
lynhurtigt tilføje en virtuel Linux.

Hvis du ikke har set den i en anden tråd, så se 3 styresystemer køre
samtidig.:
http://luen.dk/Systemet.mov

--
MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 19:41

samir wrote:
> [...]
>
> Så er mest hooket på en eller anden slags emulering/virtuel windåse-
> ting. Hvad er det bedste program til den slags?

Hvis du har brug for at kunne boote i Windows, så er BootCamp løsingen.

Kan/vil du derimod nøjes med at køre Windows virtuelt, er der flere
muligheder.
- VMWare Fusion
- Parallels Desktop 3.x*)
- VirtualBox

Jeg bruger selv Parallels, og det virker fint på både min egen MacPro og
en MBP 15", jeg lige har færdiggjort opsætningen på til et par af mine
venner. - Bl.a. er en af fordelene, at man kan tilføje shared disks
'on-the-fly' og aktivere dem i windows, hvis man har brug for det. - Min
oplevelse er også, at Parallels fungerer fint i et lokalt netværk, og
jeg har umiddelbart adgang til mine Win C og D diske til mine to andre
G4 maskiner.

*) *!!!* Hold dig langt vk fra Parallels Desktop 4.0. - Den er så fyldt
med fejl, så det er en rædsel. *!!!*

Mht. Windows version, vil jeg anbefale, at du 'nøjes' med en Windows XP.
Vælg XP Pro SP3. Den kører fabelagtig godt sammen med Parallels på både
MBP og MacPro.

Jeg har selv valgt at bruge BootCamp på min MacPro med XP Pro på en
seperat NTFS formatteret MBR disk, så jeg også kan boote på den og
alligevel køre den virtuelt via Parallels, mens på den MBP, jeg har sat
op, kører den kun virtuelt i en alm. FAT32 tabel af hensyn til, at det
skal være rimelig let for dem, der skal have den at tage en backup, af
hele harddisken. - De er absolut kun brugere og ikke spor teknisk
mindede.... - Jeg synes også, jeg kan mærke en forskel i ydelse mellem
en ren virtuel installation og så en bootable installation, der kører
virtuelt, men det kan måske skyldes, at MBP'en kun er en Core2Duo
2,2ghz, mens min egen er en QuadCore 2,66ghz...

Hm... VMWare Fusion? - Der er både for og imod. - Nogle kan lide den,
andre ikke. Én ting er ihvertfald sikkert, - den kører ikke så godt som
Parallels i netværksopsætning med andre maskiner.

VirtualBox kender jeg kun af omtale og hvad, jeg kan læse på deres
website. Men holder den, hvad de skriver, så vil jeg umiddelbart skyde
den til at ligge mellem Parallels og Fusion. og fortsætter de den
udvikling, så tror jeg, vi i løbet af et par år vil have nok det bedste
værktøj.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 19:59

On 2008-11-30 19:41:27 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hm... VMWare Fusion? - Der er både for og imod. - Nogle kan lide den,
> andre ikke. Én ting er ihvertfald sikkert, - den kører ikke så godt
> som Parallels i netværksopsætning med andre maskiner.

vrøvl, det har du intet grundlag for at udtale dig om. Kan vmware
håndtere de behov eks jeg har er jeg ret sikker på at det også kan
håndtere dine behov. At du muligvis ikke ved hvad du laver mht netværk
er en helt anden sag.

mht netværksunderstøttelse kan den det den skal, selv vlan er
supporteret. Eneste "problem" er at man ikke kan binde et virtuelt
netværkskort til et bestemt fysisk netkort som man kan i diverse vmware
varianter på windows og linux men det kan Parallels heller ikke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 20:38

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> håndtere de behov eks jeg har er jeg ret sikker på at det også kan
> håndtere dine behov. At du muligvis ikke ved hvad du laver mht netværk

Uden iøvrigt at ville blande mig i korstogsdebatten, vil jeg blot
konstatere at VMWare Fusion har kørt rigtigt fint her og jeg er godt
tilfreds.

Jeg tror mine netværksbehov er lige så kringlede som Mortens :)

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 30-11-08 22:09

On Sun, 30 Nov 2008 20:37:46 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
> tilfreds.
>
> Jeg tror mine netværksbehov er lige så kringlede som Mortens :)
,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan ikke tale med om "netværksbehov" og dets tifredsstildelsesgrad,
men jeg har testet begge virtuelle maskiner og jeg oplever at VMWARE
bruger færrest ressourcer og er rigtig smidigt.
Parallels har den flotteste GUI med skrivebordsmursten som drejer det nye
system på plads. Dog ikke helt så flot som i tidligere versioner.
Men summa summarum går min guldmedalje til VMWARE.

--
Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 10:01

> Hm... VMWare Fusion? - Der er både for og imod. - Nogle kan lide den,
> andre ikke. Én ting er ihvertfald sikkert, - den kører ikke så godt som
> Parallels i netværksopsætning med andre maskiner.

hvad er det du ikke kan få til at virke mht. netværk ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 12:58

Thomas von Hassel wrote:

> hvad er det du ikke kan få til at virke mht. netværk ?

Du kan ikke mounte eller unmounte en 'virtuel' netværksdisk i form af en
eller flere eksterne Firewire/USB diske på host-maskinen on-the-fly. -
det kan du i Parallels 3.0 build 5xxx. - Det kunne man heller ikke i
build 1xxx, 2xxx og 3xxx. Det kom først med build 4xxx. - I build
1/2/3xxx skulle man allerede i opsætningen tilføje hver enkelt ekstern
FW/USB disk anuelt, - og så var det ikke altid givet, at Windows
alligevel kunne finde og mounte dem, selvom diskene var tændt, inden
windows blev startet. - og i og med, jeg har adskillige eksterne FW
diske, er det en must-have funktion.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 13:18

> [...]
> alligevel kunne finde og mounte dem, selvom diskene var tændt, inden
> windows blev startet. - og i og med, jeg har adskillige eksterne FW

Det har jo ikke noget med deciderede netværksfunktioner at gøre. Og
Fusion kan godt håndtere usb og firewire disk som du gerne vil have det

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-09 23:10

> Du kan ikke mounte eller unmounte en 'virtuel' netværksdisk i form af en
> eller flere eksterne Firewire/USB diske på host-maskinen on-the-fly. -

Er en Firewire en del af dit netværk?

- Mikael