Problemer med F12-funktionen i Dreamweaver
Fra : Malin

Dato : 02-12-08 10:31

Hej!

Er det nogen der kan hjælpe mig med/forklare følgende...

Når jeg gemmer mine filer på C-drevet, kan jeg ikke bruge
F12-funktionen i Dreamweaver (Preview in browser). Jeg får at
vide, siden ikke kan vises. Hvis jeg i stedet gemmer mine filer i
en mappe på skrivebordet, fungerer funktionen delvis. Jeg kan
åbne siderne, men hvis jeg prøver på at lænke imellem de
forskellige sider, går det totalt kluder i min CSS?!

Hvor skal jeg gemme mine filer, for at få denne funktion at virke
optimalt?

Mvh Malin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jahirah

Dato : 02-12-08 12:18

Malin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> forskellige sider, går det totalt kluder i min CSS?!

> Hvor skal jeg gemme mine filer, for at få denne funktion at virke

Hvad version af Dreamweaver bruger du i det hele taget? Personligt
har jeg keines problemer med at gemme filer til preview i root, uden
for root, på C... D whereever :/

Også... Er du sikker på at du gemmer dine filer korrekt?
Når du gemme en hjemmeside, kan jeg anbefale dig at indeksere
filerne således:

ROOT FOLDER [Ex. Malin's hjemmeside]

_||_
\ /
\/

"FOLDER" [Images] Yderligere billedmapper ligges i images)
..HTML & .CSS - alt med .html og .CSS gemmes i ROOT folderen...

Fra : Malin

Dato : 02-12-08 12:56

Tak for dit svar!

> Hvad version af Dreamweaver bruger du i det hele taget?

Jeg bruger Deramweaver CS3

> Også... Er du sikker på at du gemmer dine filer korrekt?

Nej, det er det jeg har lidt på fornemmelsen, jeg gør forkert... Jeg
gemmer dem under min mappe som jeg har liggende på "skrivebordet". Hvis
jeg nu skal gemme dem som du foreslår, skal jeg så trykke på knappen
"site root" når jeg gemmer?

Fra : Malin

Dato : 02-12-08 13:11

> [...]
> gemmer dem under min mappe som jeg har liggende på "skrivebordet". Hvis
> jeg nu skal gemme dem som du foreslår, skal jeg så trykke på knappen

Jamen åhh...!! Nu har jeg kopieret det hele over i min "site root" og nu
duer ikke F12-funktionen (Preview in browser)?! Jeg bygynder at få sved på
panden af det her...

Fra : Birgit Holme

Dato : 02-12-08 16:37

> Jamen åhh...!! Nu har jeg kopieret det hele over i min "site root" og nu
> duer ikke F12-funktionen (Preview in browser)?! Jeg bygynder at få sved på
> panden af det her...

Jeg bruger også CS3.

Når det er sagt er jeg ikke helt sikker på hvad dit problem er, MEN gå ind i
Manage sites
(find den relevante site, hvis du har mere end en)
Edit

Under "advanced" er der en "local info", der skal du ind og sætte stien til
hvor du nu end har din mappe med din site i.

Hvor du har den er ligegyldigt, men "local info" er nødt til at vide
nøjagtige hvor den er for at F12 skal virke.

Hvis dette ikke hjælper så skriv igen.

/Birgit

Fra : Malin

Dato : 02-12-08 17:13

> [...]
>
> Hvor du har den er ligegyldigt, men "local info" er nødt til at vide
> nøjagtige hvor den er for at F12 skal virke.

Mange tak for din hjælp Birgit! Desværre hjælper det ikke... Det var indstillet
som det skulle. Er der andre ting der kan være galt?

Fra : Birgit Holme

Dato : 03-12-08 02:51

> [...]

> Mange tak for din hjælp Birgit! Desværre hjælper det ikke... Det var indstillet
> som det skulle. Er der andre ting der kan være galt?

Malin, jeg siger ikke dette for at være uhøflig, så tag ikke på veje!! MEN helt
ærligt, hvordan i alverden skal jeg vide hvad du laver af fejl, når jeg ikke kan se
en fil, eller et screenshots eller lign.?? Det er jo lidt som at lede efter nåle i
høstakke!

Men tag din manual og sæt dig ned og læs hvordan du sætter Dreamweaver op, for et
er helt sikkert, det er dig der har en fejl, enten i programmet eller på din
maskine eller i den måde du forklarer hvad dit problem er eller...

Hvis du har dine filer i en unik folder og Dreamweaver henviser til denne unikke
folder, så virker F12 og du vil få vist et preview af din fil.

Det eneste der muligvis kan være et problem er hvis dine filer er .php filer de kan
ikke vises lokalt, men skal være uploaded på din server for at vises.

Lad os for "øvelsen skyld" antage at der er en program fejl i lige netop din
version af DW CS3, så er det jo ikke værre end du bare uploader dit dokument og ser
det "live"

Undskyld at jeg ikke kan hjælpe dig, håber du finder en løsning!

/Birgit

Fra : Malin

Dato : 03-12-08 08:22

> Undskyld at jeg ikke kan hjælpe dig, håber du finder en løsning!
>
> /Birgit

Hej!

Fik hjælp af én der havde forstand på computer... Han fandt ud af at min version af
DW ikke konfigurerer med Vista! Ikke nemt at vide, når man er helt ny indenfor DW...
Tak Birgit for at du tog dig tid.

Fra : Jahirah

Dato : 03-12-08 17:32

> [...]

> DW ikke konfigurerer med Vista! Ikke nemt at vide, når man er helt ny indenfor DW...

Well...det var da nyt?

De seneste Adobe programmer er netop bygget VISTA minded - hvilket dreamweaver jo
er... Var tidligere et macromedia projekt indtil adobe tog over. Specielt DW3 ER lavet
til VISTA selvom det også kan køre på XP.
Ser du på alle de andre Adobe programmer, f.eks. Creative Suite eller Photoshop CS3
som jeg bl.a sværger til, deres seneste programmer KAN IKKE installeres på et OS under
VISTA - noget med nogle specielle filer der svinger fra tidligere og så til VISTA.

Jeg har min tvivl om hvorvidt det at kombatibilitet er dit problem.
I stedet for burde du bare gemme dine filer manuelt, og skippe alle de der "smarte DW
wizards" der er så ivrige efter at forvirre dig som nybegynder!!! Bare start
programmet, lav en html fil og "Gem som" - peg den på den mappe du bruger og voila!
Det SKULLE altså virke!

Fra : Birgit Holme

Dato : 05-12-08 02:01

Jahirah wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

Det var da så lidt, glad for at du fandt en løsning på dit problem!!

> [...]
> programmet, lav en html fil og "Gem som" - peg den på den mappe du bruger og voila!

Åhhh nej det er jo som at made dem der sværger til "notesblok og alt skrevet i hånden" en
stor fed bøf

Men ja du har ret J. og så lærte jeg også noget, jeg var ikke engang klar over at den
kunne gemme filer med en wizard ctrl-s virker fint på min maskine. Men jeg ser din
point, at hvis man er nødt til at bruge en wizard for at gemme en fil, hmmmm så er
notesblok nok egentlig et bedre valg.

Ahhh well - hver sin smag og i det mindste fandt Malin en løsning og kom videre med det
vigtige nemlig at lave en hjemmeside

/Birgit