Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3D-billeder
Fra : Søren Friberg

Dato : 30-11-08 19:59

Jeg har set nogle eksempler på nogle ret sjove 3D-billeder. Altså sådan
nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der har et
hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver
mindst 2 optagelser.

Kh.

Søren Friberg

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 20:25

Søren Friberg skrev:

> [...]
> til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver mindst 2

Det vel noget med at tage et billede med to kameraer samtidigt.
Objektiverne skal være i cirka samme afstand, som der er mellem
øjnene. Så gør man det ene billede rødt og det andet grønt.
Lægger derefter billederne oven i hinanden med en passende
forskydelse.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-11-08 20:41

Ivar skrev:

> [...]
> øjnene. Så gør man det ene billede rødt og det andet grønt.
> Lægger derefter billederne oven i hinanden med en passende

Ja, det må det vel være. Jeg så nogle fantastiske eksempler, men fik
ikke lige en forklaring. Jeg tænkte nu også om man skal lægge focus 2
steder ved optagelserne.

Kh. Søren Friberg

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 22:12

Søren Friberg skrev:

> Jeg tænkte nu også om man skal lægge focus 2 steder ved optagelserne.

Næppe. Dit syn fokusere det samme sted med begge øjne.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 23:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Næppe. Dit syn fokusere det samme sted med begge øjne.

Hmm måske ikke lige efter en julefrokost...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-08 20:41

Søren Friberg wrote:
> [...]
> nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der har et
> hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver

Der er flere metoder. Jeg har selv oplevet briller med lodret/vandret
polariseret glas,

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

Det magiske ord til google er "stereoscopy"

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-11-08 20:44

Bo Bjerre skrev:

> [...]
> polariseret glas,
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy
>
> Det magiske ord til google er "stereoscopy"

Takker også her. Det lader til at forklaringen findes her, så det må jeg
lege lidt med.

Kh. Søren Friberg

Fra : Max

Dato : 30-11-08 20:57

Hej Søren

> Jeg har set nogle eksempler på nogle ret sjove 3D-billeder. Altså
> sådan nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der
> har et hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man

Her er en gammel bekendt af mig, han laver en masse af den slags.
Skriv endelig til ham, han vil gerne fortælle om mulighederne.

http://www1.tip.nl/~t936927/home.html

--
Mvh Max

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-11-08 21:15

Max skrev:
> Hej Søren

> Her er en gammel bekendt af mig, han laver en masse af den slags.
> Skriv endelig til ham, han vil gerne fortælle om mulighederne.
>
> http://www1.tip.nl/~t936927/home.html

Jeg siger dig, de der insekter, ser flotte ud. Ret faretruende faktisk!

Kh. Søren Friberg

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-12-08 20:37

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

>Jeg siger dig, de der insekter, ser flotte ud. Ret faretruende faktisk!

Mener du sådan noget som "Jumping spider" med forbenene fem cm ud af skærmen?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-12-08 20:43

Ove Kjeldgaard skrev:

> Mener du sådan noget som "Jumping spider" med forbenene fem cm ud af skærmen?

Ja, god beskrivelse. Jeg har brillerne, men manglede lige teknikken

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Leif Frandsen

Dato : 01-12-08 21:57

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in

> Ja, god beskrivelse. Jeg har brillerne, men manglede lige teknikken

Hvis du har brillerne Søren, så se lige her:
http://imageload.dk/files/47185798179e936528511d43386d9584.jpg

Hilsen
Leif F

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-12-08 23:58

Leif Frandsen skrev:

> Hvis du har brillerne Søren, så se lige her:
> http://imageload.dk/files/47185798179e936528511d43386d9584.jpg

Hæ, hæ jeg har både den ene og den anden slags briller. Utrolig flot
billede her. Tak.

Fra : Leif Frandsen

Dato : 02-12-08 09:32

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in news:49346c05$0$90266
$14726298@news.sunsite.dk:

> Hæ, hæ jeg har både den ene og den anden slags briller. Utrolig flot
> billede her. Tak.

Jeg eksperimenterede med 3D for en del år tilbage.
Opskriften, som stadig kan bruges, er her.

Montér kameraet på stativ og udsøg motivet. Klik.
Sideforskyd kameraet 6-7 cm. Klik.
Udskriv begge billeder og læg dem ved siden af hinanden.
Når man har kikket lidt på dem, opstår 3D virkningen,
naturligvis forudsat man ikke har byttet om på venstre
og højre.

Du kan også indsætte billederne i programmet jeg linkede til.
Så kan man danne et anaglyph billede i lighed med det, du har set.

mvh
Leif F

Fra : Leif Frandsen

Dato : 02-12-08 09:46

Leif Frandsen <frandsen@stofanet.dk> wrote in

> [...]
>
> Du kan også indsætte billederne i programmet jeg linkede til.
> Så kan man danne et anaglyph billede i lighed med det, du har set.

PS. Glemte helt at jeg har lavet et (godt nok elendigt billede),
men det var mit første forsøg.
http://imageload.dk/browse/file/f1de6d1102d65b2f3a57bdd7f1abcb73/

Fra : Leif Frandsen

Dato : 30-11-08 21:16

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in news:4932e261$0$90268
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der har et
> hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver

Hej Søren.
Prøv dette link. Her kan du bl.a. downloade (gratis)-programmet Anabuilder.
Jeg har leget lidt med det, virkelig spændende.
http://anabuilder.free.fr/welcomeEN.html

Hilsen
Leif F

Fra : Leif Frandsen

Dato : 30-11-08 21:20

> [...]
> Prøv dette link. Her kan du bl.a. downloade (gratis)-programmet
> Anabuilder. Jeg har leget lidt med det, virkelig spændende.

Og forresten, her kan du se rigtig mange 3D billeder:
http://abdownload.free.fr/

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 23:38

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver mindst 2

På Ebay kan du være heldig at finde en russisk 3D-beamsplitter (SKF-1?). Den
er beregnet til at skrue i filtergevindet på et 50mm objektiv. Den laver to
lodrette billeder ved hjælp af en dobbelt spejlanordning. Den er beregnet
til film (dias) men bør være mulig at udnytte med et digitalkamera. Man kan
eksempelvis klippe de to billeder fra hinanden og male det ene grønt og det
andet rødt. Fordelen ved en beamsplitter er, at det tager de to dele af
stereobilledet på én gang.
Traditionelt har man lavet stereobilleder med et stereokamera, som ganske
enkelt er et "dobbelt hus" med to objektiver og et temmelig bredt negativ.
Ud fra det kan to sort/hvid papirbilleder fremstilles og betragtes med en
særlig "betragter", som placeres på et lille stativ over de to billeder. På
den måde har jeg betragtet luftfotos i min tid som studerende (det giver en
fantastisk oplevelse at se luftfotos i 3D).

-Joachim

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-12-08 20:45

J. Larsen skrev:

> På Ebay kan du være heldig at finde en russisk 3D-beamsplitter (SKF-1?). Den
> er beregnet til at skrue i filtergevindet på et 50mm objektiv.

Hej Joachim

Lyder ret interessant. Det vil jeg se efter.

Tak for mange gode og grundige forklaringer.

Fra : jh-photo denmark

Dato : 01-12-08 01:26

On 30 Nov., 19:58, Søren Friberg <hushovmesterenfj...@msn.com> wrote:
> [...]
> nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der har et
> hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver

Prøv at se på www.3dstereo.com

De har 3D forsats eller objektiv eller hvad man vil kalde det til
spejlrefleks kameraer.

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-12-08 20:43

jh-photo denmark skrev:

> Prøv at se på www.3dstereo.com
>
> De har 3D forsats eller objektiv eller hvad man vil kalde det til
> spejlrefleks kameraer.

Prøver jeg.

Fra : KsK

Dato : 02-12-08 21:25

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> http://sfriberg.onexposure.net

http://www.loreo.com/pages/products/loreo_3dcap_photo.html

der er et tilsalg i slags gruppe "haug"

KsK

Fra : Leif Frandsen

Dato : 05-12-08 11:09

> [...]

> nogle, hvor man skal bære rød-grønne briller. Er der nogle der har et
> hint til, hvordan de laves? Jeg aner intet ud over, at man vist laver

Glem det andet makværk til billede jeg sendte.
Prøv i stedet dette:
http://imageload.dk/files/758c6ee05e0240cdb788150bd76cd531.jpg

mvh
Leif F