slutseddel
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-12-08 09:16

Jeg er blevet bedt om råd i forbindelse med køb af brugt bil, hvor der
nu er opstået et reklamationsproblem, idet der åbenbart har været
stillet en seks måneders garanti (har endnu ikke set papirerne, så jeg
ved ikke, om der reelt er tale om en garanti). Har ingen praktisk
erfaring med området, men jeg mener ikke, det kan være rigtigt, at de
seks måneder kan gælde fra underskrift af slutseddel, som
autoforhandleren nu påstår. Det må vel som i alle køb være
leveringsdatoen, der er interessant. I det konkrete tilfælde ligger
leveringsdatoen flere måneder efter slutsedlens underskrift. Har jeg
ikke ret i den antagelse?

Jeg går ud fra, at de almindelige obligationsretlige regler samt de
relevante passager fra Købeloven er lovgrundlaget, men hvis nogen har
praktiske erfaringer, ville det være rart at høre.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Carsten

Dato : 01-12-08 18:10

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
>erfaring med området, men jeg mener ikke, det kan være rigtigt, at de
>seks måneder kan gælde fra underskrift af slutseddel, som
>autoforhandleren nu påstår.

Hvilken leveringsdato står på slutsedlen ?

Carsten

Fra : mugge

Dato : 02-12-08 00:12

[...]

Der kan ikke være meget tvivl om at garantiberegningen starter ved
modtagelsen af varen. Hvordan ville man ellers være stilet ved
internethandel? Eller hvad med et nyt hus hvor man jo skriver under længe
inden det første spadestik er taget???

mugge
- der godtnok ikke har brugt sin juraeksamen i 15 år men mener at kunne
ihukomme visse basisregler....-

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-12-08 10:23

On 2 Dec., 00:12, "mugge" <mogenslarsen2...@FJERNyahoo.dk> wrote:

> [...]
> modtagelsen af varen. Hvordan ville man ellers være stilet ved
> internethandel? Eller hvad med et nyt hus hvor man jo skriver under længe

Jamen jeg er da sådan set fuldstændig enig, havde men sommetider
støder man jo ind på køberetlige problemstillinger, der er
særreguleret.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mogens

Dato : 02-12-08 19:22

> [...]

> kan gælde fra underskrift af slutseddel, som autoforhand-
> leren nu påstår. Det må vel som i alle køb være leverings-

Ja, det er leveringsdatoen. Ellers var der lige koblet 5½ mdr af min nye
bils garanti, grundet leveringstiden, og sådan er det ikke :)