P-bøde i Danmark men bosat i Sverig
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-12-08 10:28

Hej!

En af mine venner, som er bosat i Sverige, holdt parkeret på Scandlines
private område i Helsingør. Han fik en bøde for at holde ved siden af de
ansattes p-pladser (ingen moralprædikener tak;). Denne blev så
efterfølgende ikke betalt. Nu har han så fået en henvendelse fra et
inkasso-bureau som har fundet ham i Sverige. Der er lagt rykkergebyr
o.a. på, så den samlede bøde nu er på 1000,- Der har ikke været
forudgående rykker. Firmaet er "Helsingør Parkeringsservice" hvilket
sikkert er et privat p-firma.

Må man godt pålægge gebyr på første rykker? Og er dette "korrekt"
fremgangsmåde for p-firmaet?

Har Sverige udleveringsaftale med Danmark? ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per

Dato : 01-12-08 02:42

On 1 Dec., 10:27, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> fremgangsmåde for p-firmaet?
>
> Har Sverige udleveringsaftale med Danmark? ;)

Jeg mener ikke at man må påligge gebyr ved første rykker. Der kan jo
have været nogle "unger" der har sjålet billetten. De kan jo ikke
bevise at du har fået bøden, bare fordi den var sat fast på bilen.

Jeg ville skrive til firmaet og sige at jeg ikke har fået bøden
tidligerer og det er første gang han ser bøden og kun vil betale selve
bøden.

Per

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-12-08 12:35

Hej!

Må der iøvrigt godt udstedes en bøde, hvis der ingen skilte er om
parkering forbudt e.lign.? Det er et "privat" område hos Scandlines.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thore Jensen

Dato : 01-12-08 18:42

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!
>
> Må der iøvrigt godt udstedes en bøde, hvis der ingen skilte er om
> parkering forbudt e.lign.? Det er et "privat" område hos Scandlines.

Har du nu set efter om der ikke står noget om "området drives efter
privatretslige regler.. bl.a bl.a...." ved indkørsel til området..

og nej en bøde kan kun myndighederne udstede, det er nok også derfor at
"din ven" har fået en parkerings a f g i f t ..!

Thore

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-12-08 20:55

Hej!

Thore Jensen wrote:
> Har du nu set efter om der ikke står noget om "området drives efter
> privatretslige regler.. bl.a bl.a...." ved indkørsel til området..

Nej, for jeg spørger for en ven Men skal da give det videre.

> og nej en bøde kan kun myndighederne udstede, det er nok også derfor at
> "din ven" har fået en parkerings a f g i f t ..!

Yes, yes. Det er bare fristende at kalde det en bøde.

Nuvel, efter opkald til selvskabet fik min kollega fjernet gebyr til
inkasso og hvad der ellers var løbet på. Så nu betaler han bare de 510,-
og lader det blive ved dét. Heldigvis da... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader