Efterfyldning af bremsevæske
Fra : Begbie

Dato : 30-11-08 10:10

Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
bremsevæsken tændt...

Jeg har påfyldt en lille smule bremsevæksen begge gange, og "løst"
problemet.

Jeg bremser lige så godt som jeg altid har gjort.

Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
"suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et
sted..?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-08 18:15

Begbie skriver:

> Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
> bremsevæsken tændt...

Er det den samme der viser slidte klodser ?

Hvilken bil drejer det sig om ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Begbie

Dato : 30-11-08 10:22

On 30 Nov., 18:14, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Begbie skriver:

> Er det den samme der viser slidte klodser ?
>
> Hvilken bil drejer det sig om ?
>
> Klaus
> --
>  Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
>                  http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jeg tror ikke at lyset angiver noget om slidte klodser...

Den er en Saxo ('96)

Fra : DerGolf

Dato : 30-11-08 18:54

prøv kig med en lommelygte på bagbremsernes ankerplader. Hvis de er fugtigt
(bremsevæske), så er det nok hjulcylinderne der er utætte.
mvh M.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 30-11-08 19:27

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Er der forbrug af bremsevædske, så skal systemet straks ses efter. Alt andet
vil være dybt uforsvarligt!
Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 19:55

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev :

>Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
>bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.

Med mindre det er hovedcylindren - får man næppe totalt bremsesvigt.

2 kreds har været standard i mange år efterhånden.
--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-08 21:25

jan_stevns wrote in news:iao5j4dr4c7klhcsgqpma9q1lt5065buqb@news.tele.dk:

> Med mindre det er hovedcylindren - får man næppe totalt bremsesvigt.

Men et "halvt svigt" vil også være uheldigt i en katastrofeopbremsning...

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 21:50

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :

>Men et "halvt svigt" vil også være uheldigt i en katastrofeopbremsning...

Hvis man er derude - har man alligevel nok ikke været forudseende nok
;)
--
Jan_stevns

Fra : KASO

Dato : 01-12-08 07:15

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Hvis man er derude - har man alligevel nok ikke været forudseende nok

Det er så noget vrøvl!

Eller du ved måske altid alt om, hvad der sker med alle bilerne omkring dig
i trafikken?

Jeg har f.eks. oplevet, at en bil, der holdt skjult bag en varevogn,
pludselig krydsede ind foran mig - her varen god bremsevirkning alt
afgørende.

Der er ingen undskyldning for ikke at vedligeholde sine bremser - og en
utæthed skal findes og udbedres øjeblikkeligt!

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 16:36

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Det er så noget vrøvl!

Såehh ....

Hvad forkert er der i det jeg skrev ?

>Eller du ved måske altid alt om, hvad der sker med alle bilerne omkring dig
>i trafikken?

Nej ! Men jeg prøver satme (pardon my french) at være så forudseende
som jeg overhovedet kan være

>Jeg har f.eks. oplevet, at en bil, der holdt skjult bag en varevogn,
>pludselig krydsede ind foran mig - her varen god bremsevirkning alt
>afgørende.

tjaehhhh.

>Der er ingen undskyldning for ikke at vedligeholde sine bremser - og en
>utæthed skal findes og udbedres øjeblikkeligt!

slet ikke uenig - Hvis der er en utæthed
--
Jan_stevns

Fra : Tom

Dato : 30-11-08 20:03

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sted..?
>

> Er der forbrug af bremsevædske, så skal systemet straks ses efter. Alt

øh, det er nu ganske normalt at et bremsesystem har noget der "ligner" et
forbrug. Niveauet i beholderen falder samtidig med at bremsebakker og
bremseklodser samt skiver or tromler slides.
Når man så skifter til nyt og skubber hjulcylindrene tilbage igen så stiger
niveauet igen. Så et "svind" i beholderen er helt normalt.

--
Tom

Fra : NHF

Dato : 30-11-08 20:15

> [...]
> Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
> bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.

Helt enig, og når du har efterfyldt mere end en gang, så er der noget som er
utæt. Få undersøgt sagen hurtigts muligt.

NHF, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 20:24

"NHF" <volvo4saleFJERNDETTE@privat.dk> skrev :

>Helt enig, og når du har efterfyldt mere end en gang, så er der noget som er
>utæt. Få undersøgt sagen hurtigts muligt.

Nu er det jo definitionen på en lille smule er rar at kende ;)

men klart- man spøger sgu'tte med bremserne
--
Jan_stevns

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-11-08 21:49

Begbie skrev den 30-11-2008:
> [...]
>
> Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
> "suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et

Nu er det med en evt utæthed (ud)debatteret. Men ingen har været inde
på fugt. Over årene ophober der sig vand i bremsevæsken og har du været
ude i nogle situationer hvor du har belastet bremserne meget (og længe)
så vil noget af vandet koge væk, og der kommer så en for lav
væskestand.
Så hvis det er det er længe siden der sidst har været skiftet AL
bremsevæsken, så ville jeg nok tjekke for utætheder og efterfølgende
skifte til helt nyt væske. Slidte klodser kan jo så også passende blive
skiftet
Så er du helt sikker et godt stykke tid, og specielt nu med årstiden
og deraf følgende dårligere vejgreb.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-08 08:24

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> i nogle situationer hvor du har belastet bremserne meget (og længe) så
> vil noget af vandet koge væk, og der kommer så en for lav væskestand.

Hvis den koger, så gør den det ved hjulene, og den kan ikke koge væk
der. Hvis der var plads til at damp kunne komme ud, så var bremsevæsken
forsvundet gennem hullet. I beholderen (hvor det i terorien kunne koge
væk) koger det sgutte.

> [...]
> skiftet
> Så er du helt sikker et godt stykke tid, og specielt nu med årstiden

Bremsevæske skiftes hvert 2. år - god idé.

--
vh
Torben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-12-08 08:48

Torben Scheel skrev:
> [...]
> gennem hullet. I beholderen (hvor det i terorien kunne koge væk) koger det

Nu er det ikke noget jeg har fundet på, men noget jeg derimod har hørt
fra flere folk der er noget ved mekanikken, så med min perlegrus
mekaniker eksamen kan jeg jo ikke andet end tage det for gode vare
Der går jo ikke røg af en brand uden ild.
Måske en eller flere mekanikere kan bidrage til min forståelse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-08 10:55

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> Der går jo ikke røg af en brand uden ild.
> Måske en eller flere mekanikere kan bidrage til min forståelse.

Det der normalt sker hvis der er vand i og den koger, er at der kommer
bremsesvigt - bremsen skal pumpes til damplommen er trykket sammen før
der er bremsevirkning. Det er meget sjældent (for nu ikke at kalde det
umuligt) ved alm. kørsel, og ikke noget der sker uden man bemærker det.
_Hvis_ dampen kunne undslippe den vej, ville man altså ikke være i tvivl
om at bremserne havde et alvorligt problem lang tid før at det kunne ses
på væskestanden.

Jeg tror at den fortælling du har fået er fra en mekaniker der ikke er
helt stiv i fysikkens love, eller måske nærmere en simpel
kommunikationsbrist.

--
vh
Torben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-12-08 22:47

Torben Scheel formulerede mandag:
> Jeg tror at den fortælling du har fået er fra en mekaniker der ikke er helt
> stiv i fysikkens love, eller måske nærmere en simpel kommunikationsbrist.

Jeg kunne forstå det hvis det bare kom fra en, men jeg har fået det fra
forskellige sider, gennem tiden.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-12-08 08:16

Andersen [3650] wrote:
> Torben Scheel formulerede mandag:
>
> Jeg kunne forstå det hvis det bare kom fra en, men jeg har fået det fra
> forskellige sider, gennem tiden.

Fair nok - og jeg kan da tage fejl. Men det lyder som en "forkromet
mellemgasfordeler" historie i mine ører, fordi jeg ikke kan få fysikken
til at stemme. En historie der bruges som nem udvej, fordi der er for
mange muligheder for at en bil har lidt lav bremsevæskestand - det kan
mekanikeren jo ikke gennemgå for hver kunde der stiller spørgsmål.

--
vh
Torben