Chiptuning af Kia Ceed
Fra : ingen@mail.dk

Dato : 30-11-08 10:16

Overvejer at købe en Kia Ceed 1,6 diesel til at trække campingvogn. Men 115
hk og et nm på 250
kunne jeg godt tænke mig at få hævet.
Hvis jeg vælger at få den chiptunet dækker garantien så stadig ? Hvis ikke
kan det så lade sig gøre at skjule det over for et værksted til en
garantireperation, hvis man f.eks. afmonteret chipboksen ?

mvh Kim

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-11-08 10:56

ingen@mail.dk skrev:
> Overvejer at købe en Kia Ceed 1,6 diesel til at trække campingvogn. Men 115
> hk og et nm på 250
> kunne jeg godt tænke mig at få hævet.
> Hvis jeg vælger at få den chiptunet dækker garantien så stadig ?

Med stor sansynlighed nej!
Få under alle omstændigheder en skrivelse fra forhandler/importør som
godkender det indgreb du får lavet.
Tænk også på at 115HK faktisk er ret meget for en 1,6 maskine :)

> Hvis ikke
> kan det så lade sig gøre at skjule det over for et værksted til en
> garantireperation, hvis man f.eks. afmonteret chipboksen ?

Der må jeg være dig svar skyldig.

/Kent Glerup

Fra : Klaus G.

Dato : 30-11-08 13:38

> [...]
> kan det så lade sig gøre at skjule det over for et værksted til en
> garantireperation, hvis man f.eks. afmonteret chipboksen ?
Der er blevet snakket med chiptuning her:
http://kiaklub.dk/

Hvilket er et stort kia forum. Der er undergrupper til hver enkelt model.
Ceed gruppen er meget aktiv, så bare kom igang med at læse :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Søren C

Dato : 30-11-08 11:42

Jeg har bokstunet min med en Landberg Dyseboks.
Det har givet den et ordentlig spark. Den er målt til 140hk og 305NM.

Eneste ulempe jeg har oplevet, er at det går lidt ud over fordækkene
og at kørecomputeren bliver mere optimistisk.

Men jeg har set flere gange nu, at en Kia Ceed 1.6Crdi har omkring
120hk når den kommer på rullefelt.

Den er nem at montere og demontere f.eks inden service eftersyn.

Fra : KASO

Dato : 01-12-08 07:19

<ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Overvejer at købe en Kia Ceed 1,6 diesel til at trække campingvogn. Men
> 115 hk og et nm på 250
> kunne jeg godt tænke mig at få hævet.
> Hvis jeg vælger at få den chiptunet dækker garantien så stadig ?

Nej!

> Hvis ikke kan det så lade sig gøre at skjule det over for et værksted til
> en garantireperation, hvis man f.eks. afmonteret chipboksen ?

Du mener om du kan svindle med de betingelser, du selv har accepteret?

Måske skulle du hellere have købt bilen med den motor, du havde brug for?

Fra : ingen@mail.dk

Dato : 01-12-08 16:12

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej!

> Du mener om du kan svindle med de betingelser, du selv har accepteret?
Svindel vil jeg nu ikke kalde det, det viser sig i flere tilfælde, at en
chiptunet bil kører længere på literen
Og hvis man oven i købet får flere hk ja så er det jo også en gevinst.

> Måske skulle du hellere have købt bilen med den motor, du havde brug for?
Ja det har du ret i, men hvis man havde muligheden at købe en "lille" bil
med en kraftig motor
og spare den del i vores afgiftplagede land, ja så kunne jeg godt få de
tanker

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-12-08 17:02

ingen@mail.dk skrev:

> Svindel vil jeg nu ikke kalde det, det viser sig i flere tilfælde, at en
> chiptunet bil kører længere på literen
> Og hvis man oven i købet får flere hk ja så er det jo også en gevinst.

Hvad vil du så kalde det hvis maskinen får en fejl på
krumtap/plejlstang/hovedlejer/noget, forårsaget af de ekstra 60-70 NM?
Selvfølgelig forudsat at forhandleren ikke er gjort bekendt med de
ændringer der er foretaget i maskinen.
Ligeledes skal man jo forholde sig til at maskinen ikke nødvendigvis
overholder de forureningskrav som maskinen er godkendt til.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-08 17:09

ingen@mail.dk skriver:

> Svindel vil jeg nu ikke kalde det, det viser sig i flere tilfælde, at en
> chiptunet bil kører længere på literen

I få tilfælde.....

> Og hvis man oven i købet får flere hk ja så er det jo også en gevinst.

Ja, din kobling bliver helt sikkert glad for det - specielt når du har
campingvognen med og virkeligt skal slæbe noget. Så er det jo godt at
din bil har 7 års garanti.

Hvis altså garantien dækker........ (opdager de det hænger du på _hele_
regningen).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per

Dato : 01-12-08 01:43

On 30 Nov., 10:16, <in...@mail.dk> wrote:
> [...]
> kan det så lade sig gøre at skjule det over for et værksted til en
> garantireperation, hvis man f.eks. afmonteret chipboksen ?

Du kan jo bare købe en 2,0 Diesel, så har du ikke problemet.
I reglen bortfalder garentien.
Mange producenter er begyndt at sende checksumme igennem deres system,
så de kan gemme hvis biler har været chippet og det kan aflæses på
værkstedet. Så der er heller ikke altid nok at fjerne boksen.

Per