Børnemishandling?
Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 13:16

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/306098:Danmark--Praest-i-korst
og-mod-nisser>

læse om en missionspræst oppe i det nordjyske, som har indledt et
korstog mod nisser, som han anser som »dæmoner«, og bl.a. har han
indskærpet over for pædagogerne i sønnens børnehave, at han ikke må
udsættes for nisser.

Børnemishandling? Jeg går i øvrigt ikke ud fra at børnehaven som sådan,
eller den stue drengen går på, skal være nissefrit område ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Poulsen

Dato : 01-12-08 13:28

> Børnemishandling? Jeg går i øvrigt ikke ud fra at børnehaven som sådan,
> eller den stue drengen går på, skal være nissefrit område ...

Er det så også børnemishandling når muslimer kræver at drenge og piger - fra
børnehaven - ikke må gå i svømmhallen sammen, eller når de kræver
halal-slagtning før deres små poder må indtage et måltid tilberedt i
børnehaven?

Eller er det kun fordi vi taler om kristne forældre der stiller krav?

Bare en tanke - fra én der har nisser i huset her til jul

Mvh

Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 14:02

Lars Poulsen <buzzemand@gmail.com> wrote:

> Er det så også børnemishandling når muslimer kræver at drenge og piger - fra
> børnehaven - ikke må gå i svømmhallen sammen,

Ja.

> [...]
>
> Eller er det kun fordi vi taler om kristne forældre der stiller krav?
>
> Bare en tanke - fra én der har nisser i huset her til jul

Nu er præsten jo selv, øh, kristen præst, så det kan vist næppe
sammenlignes.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Poulsen

Dato : 01-12-08 14:06

> Ja.

Ok.

> Nu er præsten jo selv, øh, kristen præst, så det kan vist næppe
> sammenlignes.

Sammenlignes? Øh... hvad kan næppe sammenlignes?
Ikk' forstået

Mvh

Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 15:04

Lars Poulsen <buzzemand@gmail.com> wrote:

> Ok.

> Sammenlignes? Øh... hvad kan næppe sammenlignes?
> Ikk' forstået

Nisseri i en dansk børnehave er en del af de kristne juletraditioner.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Poulsen

Dato : 01-12-08 15:12

> Nisseri i en dansk børnehave er en del af de kristne juletraditioner.

Ok - på den måde.

Jeg mener nu ikke at nisserne hører til de kristne juletraditioner. De hører
til de _danske_ juletraditioner. Men det er jo noget andet.

Mvh

Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 15:25

Lars Poulsen <buzzemand@gmail.com> wrote:

> Ok - på den måde.
>
> Jeg mener nu ikke at nisserne hører til de kristne juletraditioner. De hører
> til de _danske_ juletraditioner. Men det er jo noget andet.

Det er muligt at nisserne ikke hører hjemme i de østromerske
juletraditioner; hele Vesten kender dog til nisserne, også selv om de i
udgangspunktet er vanerne, en gudeslægt fra før aserne.

Men selve den nordiske juls navn er jo hedensk; jvf min Große Duden:

Jul, das; -[s] [1: anord. jol, H. u.; 2: dän., norw., schwed. jul <
anord. jol]: 1. germanisches Fest der Wintersonnenwende. 2. (in
Skandinavien) Weihnachtsfest, Weihnachten.

© 2000 Dudenverlag

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-08 15:52

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Nisseri i en dansk børnehave er en del af de kristne juletraditioner.

Igen er du helt galt afmarcheret.

Nisser er ikke en af kristne juletraditioner, men nok en del af de
almindelige verdslige juletraditioner.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - som også pynter med nisser til jul.
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : kaz

Dato : 01-12-08 19:31

"Per Rønne" wrote:
[...]
> Nisseri i en dansk børnehave er en del af de kristne juletraditioner.

Den er god...:)

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-08 13:31

"Per Rønne" skrev i

> [...]
>
> Børnemishandling? Jeg går i øvrigt ikke ud fra at børnehaven som
> sådan, eller den stue drengen går på, skal være nissefrit område ...

Hvad i al verden har det dog med børnemishandling at gøre?

Først hyler man op over at børn risikerer at blive udsat for kristen
påvirkning, og så hyler man op over at forældre ikke ønsker at børn skal
indoktrineres med hedenske skikke!

Man finder åbenbart hedensk påvirkning og indoktrinering OK, men almindelig
info om kristendommen skal være bandlyst.

Længe leve det danske dobbeltmoralske hykleri.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 14:02

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> wrote:

> [...]
> info om kristendommen skal være bandlyst.
>
> Længe leve det danske dobbeltmoralske hykleri.

Jeg er altså ikke tilhænger af afskaffelse af den kristne fest i
anledning af Jesu fødsel [selve ordet 'jul' er jo hedensk ...].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-08 14:47

"Per Rønne" skrev i

> Jeg er altså ikke tilhænger af afskaffelse af den kristne fest i
> anledning af Jesu fødsel [selve ordet 'jul' er jo hedensk ...].

Hvad er det så egentlig du flipper over?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 15:25

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> wrote:

> "Per Rønne" skrev i

> Hvad er det så egentlig du flipper over?

Jeg flipper ikke; jeg fandt bare over en tåbelig nordjysk præst som jeg
ville nævne, og subject skal altså have et seriøst indhold ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-08 15:54

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Jeg flipper ikke; jeg fandt bare over en tåbelig nordjysk præst som
> jeg ville nævne, og subject skal altså have et seriøst indhold ...

Så det du anser for seriøst indhold er altså at det er børnemishandling at
kalde hedenske nisser for hedenske nisser.

Du er endnu engang temmeligt langt ude.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - der pynter med nisser til jul

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 16:43

> [...]

> Så det du anser for seriøst indhold er altså at det er børnemishandling at
> kalde hedenske nisser for hedenske nisser.

<http://onlinedebat.kristeligt-dagblad.dk/showflat.php?Cat=0&Number=1439
5&page=0&fpart=all&vc=1>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kjaer

Dato : 01-12-08 21:58

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Så det du anser for seriøst indhold er altså at det er
> børnemishandling at kalde hedenske nisser for hedenske nisser.

For en gangs skyld er jeg enig med Per Rønne. Hvis valget står mellem at tro
på nisser, dæmoner eller missionske præster, så foretrækker jeg nisserne.
De der frimenighedspræster, de er vidst ikke teologer. Har de ikke bare
taget et brevkursus i prækeri.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-08 13:05

kjaer skrev i

[ ... ]
> For en gangs skyld er jeg enig med Per Rønne.

Jamen det undrer mig da ikke at også du finder at det er børnemishandling at
kalde nisser for hedenske!

Ateister har jo en sær opfattelse af livet.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 15:17

> [...]

> [ ... ]
>
> Jamen det undrer mig da ikke at også du finder at det er børnemishandling at

Børnemishandlingen består i at præsten forbyder sin lille søn i sammen
med de andre børn i børnehaven at lege med nisser ... ikke i at han
kalder dem for hedenske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-08 15:35

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Børnemishandlingen består i at præsten forbyder sin lille søn i sammen
> med de andre børn i børnehaven at lege med nisser ... ikke i at han
> kalder dem for hedenske.

Og havde det været engle han gerne ville have haft dem til at lege med, ja
så havde det været både børnemishandling og inddoktrinering.

Længe leve det dobbeltmoralske hykleri, hvor det betragtes som
børnemishandling ikke at ville lade børnene lege med hedenske nisser!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - der pynter op til jul med nisser

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 18:06

?

> Længe leve det dobbeltmoralske hykleri, hvor det betragtes som
> børnemishandling ikke at ville lade børnene lege med hedenske nisser!

Alle børnene i børnehaven leger da med nisser - undtagen præstens, som
ikke må, og som altså af pædagogerne skal tvinges til at blive holdt
uden for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-12-08 19:21

Per Rønne skreiv:

> ?

> Alle børnene i børnehaven leger da med nisser - undtagen præstens, som
> ikke må, og som altså af pædagogerne skal tvinges til at blive holdt
> uden for.

Meld presten til barnevernet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-08 23:15

Harald Mossige skrev i

[ ... ]
> Meld presten til barnevernet.

Og var det engle, og ikke hedenske nisser, alle børnene skulle lege med, så
skulle hele børnehavens personale meldes for indoktrinering af børnene!

Hip hip hurra for det dobbeltmoralske hykleri.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 09:28

> [...]

> skulle hele børnehavens personale meldes for indoktrinering af børnene!

Ingen har da argumenteret for et forbud mod at børnene leger med engle.

> Hip hip hurra for det dobbeltmoralske hykleri.

Det er en stråmand, du selv finder på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 11:51

"Per Rønne" skrev i

> Ingen har da argumenteret for et forbud mod at børnene leger med
> engle.

Der er da ateister der råber højt op om at alt kristent skal fjernes fra det
offentlige rum, ja at det endda er forkasteligt og inddoktrinerende dersom
der synges salmer i skoler, børnehaver og fritidshjem.

Så jo, der er faktisk højlydt modstand mod alt hvad der har med kristendom
at gøre.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 12:36

> [...]

> der synges salmer i skoler, børnehaver og fritidshjem.
>
> Så jo, der er faktisk højlydt modstand mod alt hvad der har med kristendom

Du er den eneste i denne tråd der har argumenteret omkring sådanne
synspunkter, der ikke ligefrem er fremherskende i den danske debat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kaz

Dato : 03-12-08 14:03

"Per Rønne" wrote:

> Du er den eneste i denne tråd der har argumenteret omkring sådanne
> synspunkter, der ikke ligefrem er fremherskende i den danske debat.

Hvilket ikke betyder noget som helst.

Fra : kaz

Dato : 03-12-08 14:12

kaz wrote:

> Hvilket ikke betyder noget som helst.

What I mean is...de fleste der måtte have en holdning til dette gidder nok
ikke svare da det ikke fører til noget.

Det er klart at julen, som den almindeligt fejres i dk, stort set INTET har
med Jesus at gøre. Mange af de skikke og traditioner som følger med julen -
som vi forbinder med julen, udspringer fra hedenske traditioner hvor det
havde mange underlige betydninger, overtro, gods and devils m.m.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 14:31

kaz skrev i

> [...]
> følger med julen - som vi forbinder med julen, udspringer fra
> hedenske traditioner hvor det havde mange underlige betydninger,

Nu er der jo lige det ved dette her, at Per Rønne mener at alt hedensk er
kristent, og at stort set alt hvad der står i Bibelen skal vi se helt bort
fra - altså lige bortset fra de få steder der kan misfortolkes som værende
støtte for homosexualitet!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 14:58

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> wrote:

> Per Rønne mener at alt hedensk er kristent

Hvor har du dog det fra?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 15:52

"Per Rønne" skrev i

> Hvor har du dog det fra?

Fra dig og dine egne udtalelser. Du har jo selv sagt at nisser er kristne -
selv om det er en uimodsigelig kendsgerning at de absolut intet har med
kristendom at gøre.

Dette er blot ét enkelt eksempel hvor du vil gøre hedenskab til kristendom.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 16:26

> [...]

> kristendom at gøre.
>
> Dette er blot ét enkelt eksempel hvor du vil gøre hedenskab til kristendom.

Nisser er unægtelig i vores del af verden en del af den kristne
juletradition - og det uanset at de religionshistorisk nedstammer fra
vanerne.

At blòte ved midnatstide, ved at slagte en hane, kan de asatroende vist
godt beholde for sig selv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 17:29

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Nisser er unægtelig i vores del af verden en del af den kristne
> juletradition - og det uanset at de religionshistorisk nedstammer fra
> vanerne.

NEJ NEJ - bliver man da virkelig så hjernelammet af at gå på et
universitet???

Nisser er ikke en del af den *KRISTNE* juletradition. Det er en del af den
almindelige juletradition - men det har absolut intet med kristne
juletraditioner at gøre!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 20:05

> [...]

> Nisser er ikke en del af den *KRISTNE* juletradition. Det er en del af den
> almindelige juletradition - men det har absolut intet med kristne

Tjae, du har jo da også en noget indskrænket forståelse af hvad kristne
juletraditioner er for noget. Er juletræet også noget hedensk, som
ethvert kristent hjem bør værge sig mod?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 20:22

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]

> Tjae, du har jo da også en noget indskrænket forståelse af hvad
> kristne juletraditioner er for noget. Er juletræet også noget
> hedensk, som ethvert kristent hjem bør værge sig mod?

Er du helt rundfortosset og rablende vanvittig!

Hvor ser du at jeg påstår at kristne hjem skal værne sig imod nisser?

Du har en ateistisk forbandet evne til næsten altid at ville forvanske og
fordreje.

Du er direkte ynkelig

Fra : kaz

Dato : 04-12-08 16:09

"Per Rønne" wrote:

> Tjae, du har jo da også en noget indskrænket forståelse af hvad
> kristne juletraditioner er for noget. Er juletræet også noget
> hedensk, som ethvert kristent hjem bør værge sig mod?

Ja juletræet har ikke noget med Jesus at gøre. Julen har knapt noget med
Jesus at gøre.

Det virker til at du ikke rigtigt ønsker at forstå hvad der egentlig ligger
i kristendommen, men fortolker det hele gennem dine sekulære briller.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-12-08 12:04

kaz skrev i

> [...]
>
> Det virker til at du ikke rigtigt ønsker at forstå hvad der egentlig
> ligger i kristendommen, men fortolker det hele gennem dine sekulære

Sådan har gjort i al den tid han deltaget i denne gruppe. Generelt mener han
at alt hvad man finder på at kalde kristent så også er kristent. Der iblandt
tilbedelse af hedenske guder m.v.

Og så mener han endvidere at kong David var homoseksuel.

Fra : kjaer

Dato : 03-12-08 22:17

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Nisser er ikke en del af den *KRISTNE* juletradition. Det er en del
> af den almindelige juletradition - men det har absolut intet med

Det er da os kristne der holder liv i den almindelige juletradition,. Dermed
er julen kristen, og nisserne har gjort sig selv uundværlige. Nisserne har
jo de egenskaber vi tillægger dem.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 23:54

kjaer skrev i

[ ... ]
> Det er da os kristne der holder liv i den almindelige juletradition,.
> Dermed er julen kristen, og nisserne har gjort sig selv uundværlige.
> Nisserne har jo de egenskaber vi tillægger dem.

Så hvis kristne begynder at tilbede en indiansk stammegud så bliver denne
stammegud pludselig til en kristen gud?

Der findes både en kristen jul og en ikke-kristen jul. Og langt de fleste
mennesker mixer disse to. Jeg er selv en af dem.

Men det bliver hedenske nisser altså ikke kristne af!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 14:45

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> [...]
> som vi forbinder med julen, udspringer fra hedenske traditioner hvor det
> havde mange underlige betydninger, overtro, gods and devils m.m.

Hvilket også gælder selve ordet 'jul'; det vil gøre det vanskeligere om
ikke umuligt for visse politisk overkorrekte at erstatte julen med en
'lysfest' ... som set andetsteds.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 14:10

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Du er den eneste i denne tråd der har argumenteret omkring sådanne
> synspunkter, der ikke ligefrem er fremherskende i den danske debat.

Der er da jævnlig nogle hysteriske ateister der brokker sig over kristen
inddoktrinering af børn og unge, så endnu engang omgås du sandheden temmelig
lemfædig.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 14:58

> [...]

> "Per Rønne" skrev i
>
> [ ... ]
>
> Der er da jævnlig nogle hysteriske ateister der brokker sig over kristen

Ja, men hverken Ateistisk Troessamfund eller det nye Humanistisk Selskab
er nu særligt fremherskende i den danske debat - de står snarere som de
lidt ufrivilligt komiske.

> så endnu engang omgås du sandheden temmelig lemfædig.

Jeg tror at du ser tilværelsen lidt for sort-hvidt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-08 15:53

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Jeg tror at du ser tilværelsen lidt for sort-hvidt.

Jeg ser tilværelsen i et bredt, nuanceret og mangfoldigt farvespektrum.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-12-08 13:21

Per Rønne skreiv:

> Ingen har da argumenteret for et forbud mod at børnene leger med engle.

Misshandlinga går på at barn blir utelukke fra fellesskapet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-08 23:14

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
Ja, det er da synd at mishandle børnene så de skal lige med hedenske nisser!

Ateister forarges over at kristne børn ikke skal lege med hedenske nisser,
og de samme ateister forarges lige så meget hvis det nu ikke havde været
hedenske, men kristne figurer alle børnene skulle lege med.

hip hip hurra fra det danske dobbeltmoralske hykleri!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - der også pynter med nisser til jul

Fra : kjaer

Dato : 02-12-08 20:56

Andreas Falck wrote:
> [...]
> børnemishandling at kalde nisser for hedenske!
>
> Ateister har jo en sær opfattelse af livet.

Jeg er ikke ateist. Jeg er døbt og medlem af folkekirken, om jeg er god nok
må gud bedømme. eller har du kompetencen til at afgøre det?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-08 23:19

kjaer skrev i

[ ... ]
> Jeg er ikke ateist. Jeg er døbt og medlem af folkekirken, om jeg er
> god nok må gud bedømme. eller har du kompetencen til at afgøre det?

Jeg ved ikke om du er kristen eller ej. Det har jeg ingen mulighed for at
kunne afgøre.

Men jeg kan garantere dig at det at blive døbt, konfirmeret og medlem af
Folkekirken ikke i sig selv gør nogen til at være kristen.

Hvis du kan tilslutte dig folkekirkens trosbekendelse vil jeg antage at du
er kristen. Hvis ikke vil jeg antage at du ikke er kristen. Men uanset hvad
kan du sagtens være et rigtig godt menneske med alt hvad det indebærer.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 07-12-08 18:04

Andreas Falck wrote:

> [...]
> du er kristen. Hvis ikke vil jeg antage at du ikke er kristen. Men
> uanset hvad kan du sagtens være et rigtig godt menneske med alt hvad det

Nå da. Du har tidligere skrevet at ateister er onde mennesker.
Det mener du altså ikke mere.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-08 13:56

Martin M. S. Pedersen skrev i

[ ... ]
> Nå da. Du har tidligere skrevet at ateister er onde mennesker.
> Det mener du altså ikke mere.

Spm sædvanlig vælger du helt bevidst at lyve, forvanske og fordreje i stedet
for at holde dig til sandheden.

Dermed sætter du dig selv i bås - og det er ikke sammen med flertallet af
gode mennesker uden tro.

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-12-08 14:52

Per Rønne skreiv:

> Jeg er altså ikke tilhænger af afskaffelse af den kristne fest i
> anledning af Jesu fødsel [selve ordet 'jul' er jo hedensk ...].

Så ville det vera fornuftig å feira Jesu fødselsdag på fødselsdagen
hans, - som så absolutt ikke var midt på vinteren.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-08 14:55

Harald Mossige skrev i

[ ... ]
> Så ville det vera fornuftig å feira Jesu fødselsdag på fødselsdagen
> hans, - som så absolutt ikke var midt på vinteren.

Nu fejrer man jo egentlig heller ikke hans fødselsdag, men det at han blev
født.

Og den korrekte dato er ikke kendt, så det kan lige så godt fejres den ene
såvel som den anden dato.

Men du har da helt ret i at det i al fald ikke var i slutningen af vinterens
første måned at han blev født.

Fra : Vidal

Dato : 01-12-08 14:58

Harald Mossige skrev:
> Per Rønne skreiv:

> Så ville det vera fornuftig å feira Jesu fødselsdag på fødselsdagen
> hans, - som så absolutt ikke var midt på vinteren.

Hej Harald.

Endeligt skriver du noget fornuftigt, kan
du angive den nøjagtige dato?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard