70mm film i Imperial Bio, 26-30. april 200~
Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 01-12-08 01:49

I april 2009, er der flere 70mm film på programmet

Billetbestilling på kino.dk og filminformation på
www.biografmuseet.dk/festival/2009_imperial_bio

Thomas
in70mm.com & biografmuseet.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 01-12-08 11:14

>I april 2009, er der flere 70mm film på programmet

Jeg er helt sikkert klar igen. Det var en meget stor oplevelse sidste gang.
DOG synes jeg det var skudt helt forbi at vise Kenneth Branagh's "Hamlet"
UDEN danske undertekster. (Jeg mener sågar der stod der ville være danske
tekster på, da jeg bestilte billetterne). Shakespeare på originalsproget,
uden undertekster... vi var flere der forlod salen i løbet af den første
time. Ren volapyk. Desværre, for det er satme en flot film - når man kan
følge med. :)

Morten

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 02-12-08 04:28

Filmen er osse en rigtig stor mundfuld. Jeg har set den 5-7 gange
siden 1996 og er stadig facineret af dynamikken, fotograferingen og
skuespillet. Jeg har set den en enkelt gang med danske undertekster,
og det tilførte ikke rigtigt noget til filmen. Det hele går så
hurtigt, at man ikke kan nå at læse før handlingen er løbet videre. Du
skal ikke være ked af de manglende DK tekster. Jeg har snakket med
flere fra UK, og de forstår heller ikke alt hvad der foregår i
Shakespeare's univers

Jeg er ked af at høre, at du mener, at det var at skyde forbi at vise
"Hamlet" i 70mm uden DK tekster. Den kan til enhver tid ses på DVD med
DK tekster - men det er jo ikke det samme som at se den i 70mm i
Imperial Bio med de 1104 pladser og store buede 70mm lærred.

Kun "Titanic" blev vist med DK teskster. I 2009 viser vi "Titanic"
igen, men også "Out of Africa" i 70mm med DK tekster. Håber du vil
nyde dem.

Ellers kan 70mm opleves flere steder: http://www.in70mm.com/now_showing/index.htm

Hilsen Thomas

in70mm.com & biografmuseet.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 02-12-08 13:54

> [...]
>DK tekster - men det er jo ikke det samme som at se >den i 70mm i
>Imperial Bio med de 1104 pladser og store buede >70mm lærred.

Generelt har jeg absolut intet problem med at se film uden danske tekster,
men come on... Shakespeare?! Kan godt være du mener der er knald på, og
teksterne forvirrer mere end de gør godt, meeeeeen... det er jo altså
fuldstændig umuligt at forstå bare 1 sætning i den film. :) At der vel var
omkring 30 personer i Imperial, hvoraf i hvert fald 10 havde forladt salen i
løbet af den første time, siger vel også at jeg ikke skyder helt ved siden
af. :)
Jeg giver dig 100% ret i at filmen er helt fantastisk, og det var en nydelse
at se den i Imperial, men når man slet ikke kan følge med i handlingen, kan
flotte og store billeder ikke hjælpe. :) De kunne lige så godt have snakket
russisk. :)
Men superfedt initiativ, og som sagt er jeg klar igen! Jeg nød til fulde
2001, Lawrence Of Arabia og The Sound Of Music i foråret, og ser frem til
Patton i denne omgang. Og mon ikke også et eller andet pigebarn får lokket
mig til at se Titanic igen? ;)

Morten

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-12-08 07:01

Morten Steen skrev:

> [...]
> løbet af den første time, siger vel også at jeg ikke skyder helt ved siden

Den optimale løsning er måske en god gang forberedelse med stykkets
tekst. Det er godt nok noget mere, end der normalt kræves af
filmseere, men det kan også anbefales, hvis man vil se Shakespeare på
engelske teatre (bortset måske fra komedierne, som er lidt lettere at
gå til).

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 02-12-08 14:02

Forberedelse er nok en rigtig god ide - jeg selv har ikke gjort det,
og jeg fandt også "Hamlet" mege tung og L-A-N-G at komme igennem i sin
tid. Men efter et antal gennemsyn begynder det at lysne

"Hamlet" uden danske undertekster er det rene vand i sammenligning med
et par 70mm film jeg så i Tjekkiet i foråret på Polsk og Østtysk - med
Tjekkiske undertekster!

Ta' den.....

Det er som at læse Anders And blad da man var 5 år og ikke kunne læse
endnu. Man skal bruge sin fantasi og få en eller anden form for
historie ud af det. Og det kan faktisk lade sig gøre ved at være åben
for en ny oplevelse.

I Karlsruhe har jeg set en del amerikanske og engelske 70mm film
dubbet til tysk, og det er forbløffende hvor meget det faktisk ligner
originalen i tonefald osv.

Vel mødt i april næste år.

Hilsen Thomas