tapet på gips og spartle?
Fra : Leonard

Dato : 30-11-08 20:38

jeg har lige sat gipsplader op på væggene i mit hobbyrum.
Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at gøre mere ved det, men det vil jo
se en hel del mere færdigt ud med en færdig væg, så jeg overvejer om
der skal spartles og males eller bare tapet op.
Men slipper jeg for at spartle samlinger og skruehuller, hvis jeg
vælger tapet?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-08 12:44

On 30 Nov., 20:37, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:
> [...]
> der skal spartles og males eller bare tapet op.
> Men slipper jeg for at spartle samlinger og skruehuller, hvis jeg

nej, det er jo flere mm det går ind i samlingerne... men køb den
billige spartelmasse og giv den 2 gange, med lidt slipning, og så
tapet.. Så den fin....

Fra : Leonard

Dato : 30-11-08 20:48

> nej, det er jo flere mm det går ind i samlingerne... men køb den
> billige spartelmasse og giv den 2 gange, med lidt slipning, og så
> tapet.. Så den fin....

Hvis jeg alligevel skal til at spartle og slibe, så tror jeg det bliver
malet, så er der også frit valg i farvetonerne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-11-08 20:59

Hej!

Bjarke Hansen wrote:
> nej, det er jo flere mm det går ind i samlingerne... men køb den
> billige spartelmasse og giv den 2 gange, med lidt slipning, og så
> tapet.. Så den fin....

Min erfaring er dog, at man skal spartle og slibe 3 gange inden det
bliver godt. Kan være tapet "maskerer" det bedre end glatte vægge, men
alligevel. Sidste gang spartle+slibe er en lille "pris" at betale for
flotte vægge efter min mening.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-08 21:22

Leonard wrote:
> [...]
> se en hel del mere færdigt ud med en færdig væg, så jeg overvejer om
> der skal spartles og males eller bare tapet op.

Tapet på gips er en skidt ide. Det kan se godt ud så længe man gider se på
det tapet. Men tapetet kan ikke renses af uden at skade gipsvæggen.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Bak

Dato : 30-11-08 21:47

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Tapet på gips er en skidt ide. Det kan se godt ud så længe man gider se på
> det tapet. Men tapetet kan ikke renses af uden at skade gipsvæggen.

Sikke da en gang ... Selvfølgelig skal man da tapetsere hvis man helst vil
have tapet.
Selvom man ikke kan få det af igen, så kan det efterfølgende tapetseres over
eller males. Mener du helt alvorligt, at man skal holde sig fra tapet hvis
man har gipsvægge? Alle, (90%+) renoveringer og efterisoreringer ender med
gips på væggene.
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 21:19

Martin Bak wrote:

> Sikke da en gang ... Selvfølgelig skal man da tapetsere hvis man
> helst vil have tapet.

Nu var spørgsmålet, om der skulle malles eller bare tapetseres direkte på
gipsvæggen. Det var nin forudsætning for at svare.

Hvis man ikke sørger for en forudgående forsegling af gipsvæggen, så en
afrensning af tapet kan ske uden at opløse gipsvæggens egen papbeklædning,
ødelægges væggen.

> Selvom man ikke kan få det af igen, så kan det efterfølgende
> tapetseres over

Javist - og på et eller andet tidspunkt står du med 30 lag tapet, som så
falder af i store flager. En fagbevidst udlært maler sætter ikke mere end
sammenlagt 2 lag op uden afrensning.

> eller males.

En grunding af gipsvæggen med maling eller lignende vil gøre fremtidige
tapetseringer meget lettere.

> Mener du helt alvorligt, at man skal
> holde sig fra tapet hvis man har gipsvægge?

Nej, jeg mener at forarbejdet bare skal gøres rigtigt.

> Alle, (90%+) renoveringer
> og efterisoreringer ender med gips på væggene.

Og mange fuskere giver efterfølgende huskøbere uforudsete problemer.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Bak

Dato : 03-12-08 21:33

Det var bare ikke det du skrev. Du skrev:

"Tapet på gips er en skidt ide. Det kan se godt ud så længe man gider se på
det tapet. Men tapetet kan ikke renses af uden at skade gipsvæggen."

Intet andet. Intet om forarbejde eller nogetsomhelst. Ovenstående udsagn er,
når det står alene, i bedste fald noget sludder.

> Og mange fuskere giver efterfølgende huskøbere uforudsete problemer.

Som når behjertede hjemmesidekonstruktører gør sig kloge på husrenoveringer?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 21:42

Martin Bak wrote:

> Som når behjertede hjemmesidekonstruktører gør sig kloge på
> husrenoveringer?

At jeg gennem den seneste halve snes år har lært at lave valid html og css
udelukker vel ikke, at jeg for 40-45 år siden lærte malerfaget?

Kombinationen af gipsvæg og vand er ikke anderledes i dag end dengang.

> "Tapet på gips er en skidt ide. Det kan se godt ud så længe man gider
> se på det tapet. Men tapetet kan ikke renses af uden at skade
> gipsvæggen."

Det er præcis hvad jeg stadig mener, når spørgeren søger at undgå en
forudgående behandling af gipsvæggen inden tapetsering: La' vær', du
fortryder on nogle år.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Bak

Dato : 03-12-08 21:50

> [...]
>
> Det er præcis hvad jeg stadig mener, når spørgeren søger at undgå en
> forudgående behandling af gipsvæggen inden tapetsering: La' vær', du

Det er jo rigtigt. Jeg ved forresten godt at du har været maler, ligesom du
vel ved at jeg er tømrer.
Men det ændrer ikke på, at dit svar var elendigt. Selvfølgelig kan spørgeren
tapetsere. Han skal bare smøre væggen først. Det burde du have fortalt ham.
Vi har begge været i herrens mange år på usenet, så vi kender jo godt
vigtigheden af grundige svar.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leonard

Dato : 04-12-08 18:20

Martin Bak wrote:

> [...]
> have fortalt ham. Vi har begge været i herrens mange år på usenet,
> så vi kender jo godt vigtigheden af grundige svar.

Nu har jeg været her ca. ligeså længe som jer, så jeg ved også, at jeg
kun i bedste fald for et svar på nøjagtigt det jeg spørger om og det
fik jeg faktisk.
For jeg spurgte om, jeg kunne nøjes med at klistre tapet op eller om
det også krævede spartel af alle huller og sprækker. Det fik jeg svar
på, så jeg tror jeg holder mig til at spartle og male. Hvis der så skal
tapet på engang, så må jeg tage den derfra, men det tror jeg ikke
bliver tilfældet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-08 18:59

Martin Bak wrote:

> Men det ændrer ikke på, at dit svar var elendigt. Selvfølgelig kan
> spørgeren tapetsere.

Havde spørgsmålet været hvordan man bedst griber det an, når man vil
tapetsere en gipsvæg, var der kommet et udtømmende svar inkluderende bpde
armering af samlinger, spartling af søm/skruehuller og samlinger og grunding
inden opsætning af tapet.

Men nu gik spørgsmålet altså på, om man kunne springe alt det indledende
over og bare 'knalde tapet op' direkte på den nyopsatte gipsvæg.

Erik Ginnerskov

Fra : Per H

Dato : 30-11-08 22:08

On Sun, 30 Nov 2008 21:21:44 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> skrev:

>Tapet på gips er en skidt ide. Det kan se godt ud så længe man gider se på
>det tapet. Men tapetet kan ikke renses af uden at skade gipsvæggen.

Jo man kan smøre noget tyndt sjask på gipspladerne, så kan du få
tapetet af. Jeg kan ikke huske navnet, men spørg hos en prof
malerforetning.

( det er da normalt med tapet, eller ligende uden på gipsvægge.

per

Fra : CC

Dato : 01-12-08 00:14

"Leonard" skrev i en meddelelse
> [...]
> der skal spartles og males eller bare tapet op.
> Men slipper jeg for at spartle samlinger og skruehuller, hvis jeg

Selv om det er et hobbyrrum ville jeg gøre som det var hvilken som helst
anden væg.
Spartle alle huller og samlinger (husk armeringtape i samlinger), slibe,
spartle og slibe.
Herefter vil jeg vurdere om der er behov for en 3 gang spartling/slibning.
Forankringsgrunder og forbehandlet væv (grov eller fin - efter eget valg).
En gang vævfylder og afslutningsvis 1-2 gange maling.
I hobbyrum vil jeg vælge en vådrums maling et glanstal på 25 eller mere.
Den er længere tid om at tørre, men den er vaskbar.