Tolkning af lejelovens paragraf 86
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-11-08 19:14

Stk. 3 i lejelovens paragraf 86 lyder:

"Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren bestræbe
sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have
indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren".

Hvorledes fortolkes "burde have"?

Kan jeg, som lejer der har opsagt korrekt med 3 måneders varsel, kræve
dokumentation for udlejerens (mangel på) bestræbelser for at få udlejet til
anden side? Lejemålet er attraktivt, men der er nu - efter 2 måneder -
endnu ingen ny lejer fundet, så den sidste måneds husleje må jeg vist vinke
farvel til.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 30-11-08 20:27

On Sun, 30 Nov 2008 19:14:25 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> endnu ingen ny lejer fundet, så den sidste måneds husleje må jeg vist vinke

Jeg bør måske lige tilføje, at jeg forlængst er fraflyttet lejemålet.
--
/ Mikkel

Fra : Jubii

Dato : 30-11-08 22:09

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> On Sun, 30 Nov 2008 19:14:25 +0100, Kurt Hansen wrote:

Svar til jer begge?

> Jeg bør måske lige tilføje, at jeg forlængst er fraflyttet lejemålet.

Du skal forvente at udlejer fratrækker x antal månedslejer fra de
fraflytningsudgifter udlejer evt. har til istandsætning m.m.
Har han ikke det skal du have pengen kontant.

Så vink ikke farvel til dine indbetalinger af husleje efter din
fraflytning, dem skal du have tilbage i form af fratræk eller kontant.

Det er min tolkning af "indvinder eller burde have indvundet".

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 01-12-08 19:15

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg bør måske lige tilføje, at jeg forlængst er fraflyttet lejemålet.

Er Kurt også flyttet ?

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 01-12-08 19:44

On Mon, 1 Dec 2008 19:15:05 +0100, Ejvind Kruse wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen

> Er Kurt også flyttet ?

Yes, Mikkel, Kurt, Dr. Jeckyll og Mr. Hyde og resten af menageriet er
flyttet fra samme adresse til samme adresse.

Vi fik svar på vore spørgsmål her i gruppen og var til overdragelse i dag.
Vi fik lavet en mindelig aftale.

Aliasforbistring kan vel ske for enhver?

M.v.h.
Lars

Fra : Lasse

Dato : 30-11-08 23:04

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden side? Lejemålet er attraktivt, men der er nu - efter 2 måneder -
> endnu ingen ny lejer fundet, så den sidste måneds husleje må jeg vist

Hej Kurt

"Burde have" dækker over den leje som udlejer ved sædvanlige udlejnings
bestræbelser kunne have fået i perioden. Som jeg husker det kræves det ikke
at udlejer yder en særlig indsats for at få lejet lejemålet ud hurtigere, og
det er derfor ikke givet, at såfremt du selv var kommet med en lejer, der
var villig til at flytte ind inden udløbet af tre måneders perioden og
udlejer afviste denne lejer at du af den grund vil få fradrag for leje der
burde have været indvundet. Som boliglejer har du ingen anvisningsret og
indebærer de sædvanlige bestræbelser ventelister med forspørgsler, svarfrist
osv. er det nok vanskeligt at få et sådant fradrag. Det afhænger naturligvis
også af hvornår du har oplyst udlejer om din tidligere fraflytning og dermed
om ønsket om genudlejning inden frigørelsesperioden udløber.

Lasse

Fra : Holm

Dato : 03-12-08 11:33

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> endnu ingen ny lejer fundet, så den sidste måneds husleje må jeg vist vinke

Udlejer skal bestræbe sig på at genudleje, men ikke for enhver pris på
egen bekostning. Det vil være tilstrækkeligt f.eks. at tilbyde lejemålet
til eventuelle personer på venteliste. Formentlig også at udlejer
annoncerer lejemålet til leje på sædvanlig vis, avis, boligportal eller
lignende.

Du kan kræve dokumentation for hvad som helst, der passer dig, men
udlejer har fsv ingen pligt til at efterkomme din anmodning.

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Jubii

Dato : 03-12-08 18:18

"Holm" <ssholmfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Du kan kræve dokumentation for hvad som helst, der passer dig, men
> udlejer har fsv ingen pligt til at efterkomme din anmodning.

Da det kan være mange penge det drejer sig om skal der naturligvis
dokumenteres hvad der fragår i fraflytningsvedligeholdelsesregningen. Og
glem ikke ord som "burde have indvundet" når opgørelsen skal fremsendes.

Og fremsender udlejer ikke en opgørelse efter et stykke tid (fra hvor
lejer normalt skulle være flyttet) så er der god grund til at kræve den,
og kommer den ikke, så en klage til huslejenævnet.

At bagatellisere dette er en stor fejl.

Fra : Lasse

Dato : 03-12-08 20:34

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> dokumenteres hvad der fragår i fraflytningsvedligeholdelsesregningen. Og
> glem ikke ord som "burde have indvundet" når opgørelsen skal fremsendes.

Kan du henvise til nogle afgørelser hvor udlejer er blevet dømt til at
skulle modregne hvad der burde have været indvundet ?
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle.

Lasse

Fra : Jubii

Dato : 03-12-08 21:05

"Lasse" <asd@af.gre> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kan du henvise til nogle afgørelser hvor udlejer er blevet dømt til at
> skulle modregne hvad der burde have været indvundet ?

De skulle nok ligge hos Forlaget Thomsen, men jeg vil ikke give en
formue for at få adgeng til dem.

Spørgsmålet er vel også om nogen har været udsat for udeblivelse af en
opgørelse og klaget til huslejenævnet m.m. Jeg ved ikke om det kun er
afgørelse i boligretten og højere instanser der er med hos Thomsen.

Hvis du ikke kan finde nogen, hvor har du så søgt?

Og findes der ingen afgørelser, er min tolkning lige så god som andres
forskellige tolkninger.

Der er 2 ting til forskel på min og andres tolkninger.
1. De mener ikke der skal foreligge en flytteopgørelse der viser
regnskabet for flyttevedligeholdelsen med fratrukket beløb der burde
være indvundet ved lejers tidligere fraflytning. Og et ps her, man er
først fraflyttet når udlejer har fået samtlige nøgler, eller med særlig
aftale.
2. Lejer ville ikke få fradrag selv om lejemålet kunne være udlejet
inden lejers reelle flyttedag. D.v.s. negativt syn på "burde have
indvundet".

Fra : Lasse

Dato : 04-12-08 21:39

> [...]

> opgørelse og klaget til huslejenævnet m.m. Jeg ved ikke om det kun er
> afgørelse i boligretten og højere instanser der er med hos Thomsen.

Det er vel ikke nødvendigt at opgørelsen udebliver for at en sag om
manglende modregning af burde have indvundet leje kan tages til
huslejenævnet.

> Hvis du ikke kan finde nogen, hvor har du så søgt?
>
> Og findes der ingen afgørelser, er min tolkning lige så god som andres
> forskellige tolkninger.

De afgørelser der henvises til i Karnov for så vidt angår privat udleje
stiller ikke voldsomme krav til udlejers bestræbelser.
En tolkning af loven er vel bedst, hvis der er et vist håb for at en domstol
vil komme til et lignende resultat. Derfor er afgørelser, hvor der er
godkendt fradrag for leje, der burde have været indvundet ret interessante
for tolkning af § 86.

> [...]
> 2. Lejer ville ikke få fradrag selv om lejemålet kunne være udlejet inden
> lejers reelle flyttedag. D.v.s. negativt syn på "burde have indvundet".

Skal din tolkning forstås således, at den fraflyttende lejer efter
nøgleaflevering og evt. istandsættelsesperiode er udløbet ikke skal betale
leje, idet et tomt (og istandsat) lejemål vel altid vil kunne udlejes ?

Lasse

Fra : Jubii

Dato : 04-12-08 23:55

> [...]
> nøgleaflevering og evt. istandsættelsesperiode er udløbet ikke skal
> betale leje, idet et tomt (og istandsat) lejemål vel altid vil kunne

Til det kan jeg kun gengive min egen erfaring, og den behøver ikke at
være sådan det reelt foregår. Afgørelser er vigtige for en tolkning, det
har alle ret i.
Jeg flyttede ud 2 måneder før reelle flyttedag og afleverede nøglerne
samme dag.
Udlejer ville ikke istandsætte lejemålet med det samme og det blev
aftalt at jeg ikke skulle betale leje for de sidste 2 måneder.

Jeg vil meget gerne tolke en fraflytning, afleverede nøgler, og en
færdig istandsættelse, som værende signal til at der ikke skal betales
ydeligere leje til den reelle flyttedag.

Jeg mener dog ikke det har noget med at en opgørelse ikke skal indeholde
fratræk for hvad udlejer burde have indvundet, i de tilfælde lejer
betaler helt ud i 3 måneder efter opsigelsen når lejer flytter ud inden
reel flytterdag hvor lang tid det så er (i hele måneder).

Fra : Holm

Dato : 04-12-08 19:30

Jubii wrote:

> Da det kan være mange penge det drejer sig om skal der naturligvis
> dokumenteres hvad der fragår i fraflytningsvedligeholdelsesregningen. Og
> glem ikke ord som "burde have indvundet" når opgørelsen skal fremsendes.

Næh, nej, men hvad ligger i "burde"?

I det omfang at udlejer har annonceret lejligheden til overtagelse
"snarest muligt", eller på tilsvarende vilkår tilbudt til personer på
venteliste, eller meddelt kommunen, at lejligheden er ledig iht. evt.
tilbudspligt, så er bestræbelsen på at genudleje tidligere opfyldt.

Hvis det lykkes, skal udlejer modregne den resterende del af
opsigelsesperioden. Hvis ikke, så er det sådan set bare ærgerligt. Man
kan jo annoncere lejligheden, men ikke (lovligt...) tvinge folk til at
leje den.

Det er da klart, at hvis udlejer stiller sig på en sæbekasse uden for
ejendommen og lovpriser lejlighedens fortræffeligheder, så øges
mulighederne for at få folk op at se på den.

Men paragraffen skal netop *ikke* tolkes derhen, at udlejer har pligt
til at kaste, hvad han har i hænderne, for at få lejligheden genudlejet
tidligere med alle til rådighed stående midler.

> Og fremsender udlejer ikke en opgørelse efter et stykke tid (fra hvor
> lejer normalt skulle være flyttet) så er der god grund til at kræve den,
> og kommer den ikke, så en klage til huslejenævnet.

Det er vel nærmere en generel betragtning?
En korrekt, men vel ikke decideret vedrørende §86

> At bagatellisere dette er en stor fejl.

Hvem bagatelliserer hvad?

Lejer kan indbringe flytteopgørelsen eller manglen på samme for
huslejenævnet. Udlejer skal efterkomme *nævnets* anmodning om
dokumentation, hvis der er forhold, som nævnet finder anledning til at
ønske belyst. I hvert fald i det omfang at udlejer ønsker at få medhold

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Jubii

Dato : 05-12-08 00:07

> Næh, nej, men hvad ligger i "burde"?

Jeg tolker "burde have indvundet" sådan at uanset hvad udlejer gør eller
ikke gør, så er lejers reelle udflytning (med aflevering af nøgler)
inden den reelle flyttedag de måneder lejer betaler leje derefter, det
det beløb der skal fratrækkes opgørelsen.
Men, som en anden påpeger, så kommer vi ikke videre med frie tolkninger
uden en eller flere huslejenævns-/landsretsafgørelser.