Momsregistreres eller ej?
Fra : Henny Stewart

Dato : 30-11-08 14:41

Hvis nu en person gik med tanker om at starte et firma, der skulle
beskæftige sig med fremstilling af elektroniske undervisningsmaterialer og
webdesign, ville det så være en fordel eller det modsatte for vedkommende at
være momsregistreret?

Virksomheden ville kun være bierhverv, og der ville ikke være nogen
garanteret indkomst. Det første år ville indkomsten garanteret være lav.

Hvis vedkommendes hovederhverv røg sig en tur, ville det at vedkommende
"ejede" et momsregistreret "firma" kunne stille sig hindrende mht. at få
dagpenge fra a-kassen og tillægsforsikringen?

--
Mvh. Henny Stewart
http://hennys.eu - Kan man være fremme

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-11-08 14:54

"Henny Stewart" <spam@stewart.tk> skrev i en meddelelse
> [...]
> webdesign, ville det så være en fordel eller det modsatte for vedkommende

Hvis kunderne er private, der ikke kan trække moms fra, vil det være en
fordel ikke at være moms-registreret da man så kan sælge 20% billigere end
de konkurenter der er moms-registreret.
I dette tilfælde er kunderne nok trække momsen fra, og så har det ingen
betydning om du er moms-registreret eller ej.

> Hvis vedkommendes hovederhverv røg sig en tur, ville det at vedkommende
> "ejede" et momsregistreret "firma" kunne stille sig hindrende mht. at få
> dagpenge fra a-kassen og tillægsforsikringen?

Det afgørende er ikke om du er moms-registreret eller ej, men hvor mange
timer du bruger på din virksomhed. Den tid du bruger på virksomheden
modregnes time for time i dagpengene (uanset om virksomheden giver overskud
elle ej).

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-08 15:29

Henny Stewart skrev:
> [...]
> beskæftige sig med fremstilling af elektroniske undervisningsmaterialer
> og webdesign, ville det så være en fordel eller det modsatte for

Fordelen ved at være momsregistreret er bl.a., at du kan
trække momsen fra for indkøbte varer og inventar. Vær
opmærksom på, at momsregistreringen kan underkendes, hvis
Told og Skat efter et par år har den opfattelse, at der er
tale om hobbyvirksomhed - det sker typisk, hvis der ikke er
overskud efter et par år.

> Virksomheden ville kun være bierhverv, og der ville ikke være nogen
> garanteret indkomst. Det første år ville indkomsten garanteret være lav.

Bemærk, at det ikke er indkomsten, der bestemmer, om en
virksomhed skal momsregistreres eller ej. Det er
omsætningen. Kommer du over 50.000 kroner i omsætning -
eller forventer du at komme over 50.000 kroner i omsætning,
skal du momsregistreres. Der er enkelte undtagelser, hvor
beløbsgrænsen er en anden.

> Hvis vedkommendes hovederhverv røg sig en tur, ville det at vedkommende
> "ejede" et momsregistreret "firma" kunne stille sig hindrende mht. at få
> dagpenge fra a-kassen og tillægsforsikringen?

Det gør ingen forskel, om virksomheden er momsregistreret.
Som Allan Sørensen skriver, er det timerne, der er afgørende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 16:32

> [...]
> kroner i omsætning, skal du momsregistreres. Der er enkelte
> undtagelser, hvor beløbsgrænsen er en anden.

Jeg er ganske uvidende om alt det her men står faktisk i samme situation
som Henry.

Hvad betyder omsætningen, er det købte og solgte varer, eller kun
indkomst på salg
eller?

Fra : Brian H

Dato : 30-11-08 16:38

"/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i meddelelsen

> Hvad betyder omsætningen, er det købte og solgte varer, eller kun indkomst
> på salg
> eller?

Omsætning er kort fortalt hvad du sælger for.

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 16:48

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i meddelelsen

> Omsætning er kort fortalt hvad du sælger for.

OK, mange tak.

Det har intet med udgifterne at gøre?

Fra : dw

Dato : 30-11-08 16:46

/Peter skrev:
> "Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse

> OK, mange tak.
>
> Det har intet med udgifterne at gøre?

nej

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 16:54

"dw" <dw@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk> skrev i en meddelelse

> nej

Grunde til jeg spørger er at jeg har investeret rigtig meget i maskiner
og udstyr,
men sælger kun gankse lidt, en dårlig forretning kan man godt kalde det.

Men der må være fordele ved en registrering for at kunne trække udstyret
fra eller afskrive det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-08 17:06

/Peter skrev:

> Grunde til jeg spørger er at jeg har investeret rigtig meget i maskiner
> og udstyr,
> men sælger kun gankse lidt, en dårlig forretning kan man godt kalde det.

Det ændrer sig forhåbentligt.

> Men der må være fordele ved en registrering for at kunne trække udstyret
> fra eller afskrive det.

Det vil nok være en fordel med en momsregistrering, så du
kan trække momsen fra på udstyret, men som tidligere nævnt,
så kan momsregistreringen underkendes, hvis du ikke får gang
i virksomheden, og Told og Skat vurderer, at der er tale om
hobbyvirksomhed. Afskrivning påvirkes ikke af, om du er
momsregistreret.

Du kan få meget mere hjælp til alt omkring virksomhedsstart
i gruppen dk.erhverv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 17:22

> [...]
> Afskrivning påvirkes ikke af, om du er momsregistreret.
>
> Du kan få meget mere hjælp til alt omkring virksomhedsstart i gruppen

Mange tak Kim, den vil jeg kigge lidt på...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-08 16:47

> Det har intet med udgifterne at gøre?

Nej, omsætningen er de penge, der kommer ind i virksomheden. Så er der
omkostningerne, som man trækker fra omsætningen for at få overskuddet -
sådan meget groft sagt.

Mvh Maria

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 16:57

> Nej, omsætningen er de penge, der kommer ind i virksomheden. Så er der
> omkostningerne, som man trækker fra omsætningen for at få
> overskuddet - sådan meget groft sagt.

Jeg er ansat og lever af en løn fra andet firma.
Kan omkostninger i det private firma trækkes fra på samme selvangivelse
som man angiver imdkomsten som B-skat?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-08 17:13

/Peter skrev:

> Jeg er ansat og lever af en løn fra andet firma.
> Kan omkostninger i det private firma trækkes fra på samme selvangivelse
> som man angiver imdkomsten som B-skat?

Du skal kun udfylde én selvangivelse, men den skal muligvis
være en lidt anden end den, du er vant til. Tejk denne side
for nogle af dine andre spørgsmål:
http://www.net-revision.dk/gratis-raad.shtml

Og ellers spørg i dk.erhverv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : /Peter

Dato : 30-11-08 17:23

> Du skal kun udfylde én selvangivelse, men den skal muligvis være en
> lidt anden end den, du er vant til. Tejk denne side for nogle af dine
> [...]

Mange tak...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-11-08 17:17

"/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i en meddelelse

> Jeg er ansat og lever af en løn fra andet firma.

Det er uden betydning

> Kan omkostninger i det private firma trækkes fra på samme selvangivelse
> som man angiver imdkomsten som B-skat?

Ja, men som med momsen, skal du være opmærksom på at Skat kan skønne at du
ikke driver virksomhed, men blot plejer din hobby og så er der ingen
fradrag.

Et lille Hint: Det er en god ide at bruge gruppen dk.erhverv til disse
iværksætter spørgsmål, det er der iværksætterne hjælper hinanden.

Fra : J

Dato : 01-12-08 01:52

> Nej, omsætningen er de penge, der kommer ind i virksomheden. Så er der
> omkostningerne, som man trækker fra omsætningen for at få overskuddet -
> sådan meget groft sagt.
>
> Mvh Maria

Og ved man ikke det, inden man påtænker at starte en virksomhed, så skal man
nok ikke starte...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-12-08 09:14

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> Og ved man ikke det, inden man påtænker at starte en virksomhed, så skal
> man nok ikke starte...

Sikke dog en arrogant kommentar.
Der er mange, som ikke kender de korrekte fagtermer, men som udmærket ved
hvad det drejer sig om når de bruger ordene "sælger for" (omsætning),
"tjener" (overskud) osv. osv.

Hvorfor skulle man holde sig fra at starte egen virksomhed, blot fordi man
ikke kender de korrekte terme fra dag-1? Det er heldigvis ikke alle
iværksættere, der har en baggrund fra handelsskolen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-12-08 19:18

> Sikke dog en arrogant kommentar.

Men meget, meget sand. Folk bruger simpelthen ikke hovedet, når de starter
virksomhed - især folk uden det mest banale kendskab til økonomi.

> Der er mange, som ikke kender de korrekte fagtermer, men som udmærket ved
> hvad det drejer sig om når de bruger ordene "sælger for" (omsætning),
> "tjener" (overskud) osv. osv.

Nej, ikke mange. Nogle få - og de lever ikke ret længe

> Hvorfor skulle man holde sig fra at starte egen virksomhed, blot fordi man
> ikke kender de korrekte terme fra dag-1? Det er heldigvis ikke alle
> iværksættere, der har en baggrund fra handelsskolen

Næ, men det ville nu være rart at de kunne regne, havde kendskab til
økonomien i en virksomhed eller i det mindste købte sig til den viden.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-12-08 20:24

> Men meget, meget sand. Folk bruger simpelthen ikke hovedet, når de starter
> virksomhed - især folk uden det mest banale kendskab til økonomi.

At man ikke keder fagtermerne betyder ikke at man ikke har kendskab til
økonomi.

> Nej, ikke mange. Nogle få - og de lever ikke ret længe

Hvor mange tømremestre kommer er uddannet på handelsskolen? Hvorfor skulle
en dygtig tømre holde sig tilbage med at starte egen virksomhed fordi han
ikke kender termen "omsætning", men godt ved hvor meget han skal sælge for
før virksomheden kan løbe rundt?
Alle undersøgelser viser at de et de iværksættere, der starter virksomhed
inden for deres eget fag, der har markant større sandsynlighed for at
overleve de første 4 år (øges fra 39 pct. til 60 pct).

Fra : John V.

Dato : 06-12-08 16:41

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> At man ikke keder fagtermerne betyder ikke at man ikke har kendskab til
> økonomi.

Næ, faktisk syntes jeg også det er et problem at det ikke mere hedder
Indtægter og udgifter, men nu Debet og Kredit, det er uforståeligt for
almindelige mennesker eller hvad med dækningsbidrag og mange andre underlige
ord som ikke har nogen anden betydning ind for bogholdernes personlige
orgasme.

John

Fra : J

Dato : 06-12-08 17:10

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelige mennesker eller hvad med dækningsbidrag og mange andre
> underlige ord som ikke har nogen anden betydning ind for bogholdernes

Du kan ikke sætte lighedstegn mellem indtægt og debet eller udgift og
kredit.

Fra : Knut

Dato : 06-12-08 17:42

Begreberne debet og kredit er meget ældre end indtægter og udgifter (som i
øvrigt ikke nødvendigvis har noget med debet og kredit at gøre)

Dækningsbidrag er også et meget gammelt regnskabsbegreb, så mon ikke dit
problem er, at du ikke har hørt efter i timen!

Knut

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-08 20:11

John V. skrev:

> Næ, faktisk syntes jeg også det er et problem at det ikke mere hedder
> Indtægter og udgifter, men nu Debet og Kredit

Du har et problem med at der findes fagsprog. Det er dit problem.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-12-08 21:39

John V. skrev:

> [...]
> ord som ikke har nogen anden betydning ind for bogholdernes personlige

Det hedder stadig indtægter og udgifter. Debet og kredit er begreber i
dobbelt bogholderi (og bør nok forbeholdes dette). Dækningsbidrag er dog
nok så væsentligt for virksomheden at også en tømrer bør kende betydningen.

--
Niels

Fra : Andy

Dato : 01-12-08 07:10

> [...]
> "ejede" et momsregistreret "firma" kunne stille sig hindrende mht. at få
> dagpenge fra a-kassen og tillægsforsikringen?

Ja,

http://www.kommunikationogsprog.dk/?id=310#Selvst%E6ndig_virksomhed_som_bibesk%E6ftigelse