iBook G3 500MHz og OSX
Fra : cactus

Dato : 25-07-01 21:43

Hej!

Jeg overvejer at købe en iBook G3 500 og det nødvendige AirPort stuff så
jeg kan få gang i lidt wireless internet herhjemme.. jeg er sådan set
kun interesseret i OS X og native OSX apps, men så vidt jeg kan se
bliver iBooks stadig leveret med OS 9, og hvis man vil ha' OSX skal man
få det sendt fra Apple og det skriver de kan ta' op til 12 uger! Er det
ikke muligt at få OSX fra starten?

Er der nogen derude som kører OSX på deres iBook G3? Jeg er spændt på om
hvor godt det kører - man læser jo om folk med hurtige G4's der brokker
sig og iBook'en er vel en del langsommere..

Jeg har tænkt mig at bruge den som 'internet-maskine'.. altså mail,
surf, chat og lidt programmering til OSX.. jeg har ikke tænkt mig at
køre nogle OS 9 programmer - så performance for dem er jeg egentlig
ligeglad med..

Håber at der er nogen der har lyst til at dele deres erfaringer..

PS: Jeg har ikke haft Mac før.. har kun arbejdet lidt på en System 7
maskine for lang tid siden..

Mvh
Jon

http://www.kandu.dk/

Fra : tom dissing

Dato : 25-07-01 22:25

Jeg ved godt at det er .. Lidt negativt sagt.. Men hvis du har muligheden
vil jjeg foreslå at du venter til efter september med at investere.
OSX er formodentligt stadigvæk for tungt til den barbare, ligesom at der
kommer en fuld opdatering ( til + 1000 kroner ex moms ) pr. 1. September.
Slutteligt - formoder jeg - at de bærbare .. Inden for et par måneder
kommer med G4 processor.. Og den er altså væsentligt hurtigere..
Er vi rigtigt heldige bliver de nye maskiner leveret med en anden grafikchip
end den der kommer fra ATI
Den er desværre også ret langsom ( og kan ikke opgraderes) overhovedet.

Kan du ikke vente.. Kunne du måske overveje at gå efter en af deres dyre
powerbooks ( efter at du selv har testet hastighedsforskellen i den butik du
påtænker at købe maskinen i)
Kan de ikke give dig den service, bør du se dig om efter en anden butik.
Tom

Signatur:
YUHU nu kommer min favoritsoftware i OSX version..til september
http://www.emagic.de/english/news/2001/lamx.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-07-01 01:00

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> kommer en fuld opdatering ( til + 1000 kroner ex moms ) pr. 1. September.

Den bliver næsten gratis for nuværende ejere af Mac OS X. Det kræver
vist bare, at man har en af de kuponer, som ligger i Mac OS X æsken.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 11:59

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Den bliver næsten gratis for nuværende ejere af Mac OS X. Det kræver
> vist bare, at man har en af de kuponer, som ligger i Mac OS X æsken.

+20$, ifølge Appel's udmeldinger på sidste uges expo

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-07-01 21:49

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> +20$, ifølge Appel's udmeldinger på sidste uges expo

_næsten_ gratis... Men hvorfor man ikke kan downloade den er sort for
mig, da rigtigt mange mennesker har forbindelser, hvor en 2-300 MB
download ikke er utopi.

Det ligner lidt, at der er bagtanker med det (penge).

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-07-01 22:06

In article <1ex6anv.1nnmywddshvciN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> [...]
> download ikke er utopi.
>
> Det ligner lidt, at der er bagtanker med det (penge).

Hvor meget tror du det koster at modtage en ordre, bogføre den,
producere en cd, plukke den fra lager, sende den internationalt og
håndtere selve betalingen i en eller anden valuta.

Tror du det giver noget stort overskud? Men det kan være at det dæmper
piratkopieringen af 10.0 en smule, og på den måde kan du så alligevel få
ret.

//Peter Gersmann

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-07-01 22:25

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor meget tror du det koster at modtage en ordre, bogføre den,
> producere en cd, plukke den fra lager, sende den internationalt og
> håndtere selve betalingen i en eller anden valuta.

Det var såmænd ikke de $20 jeg mente, men snarere at de ikke stiller
opdateringen til fri download. Mange ville hente den, selvom den fyldte
flere hundrede MB's.

> Tror du det giver noget stort overskud? Men det kan være at det dæmper
> piratkopieringen af 10.0 en smule, og på den måde kan du så alligevel få
> ret.

Hvis folk har anskaffet sig den fulde 10.0 som piratkopi, så er det nok
ikke svært for dem at få fat i en opdatering. Det kan jo også være, at
det ligefrem bliver OK at kopiere CD'en til venner og bekendte, hvis
Apple virkelig mener, at det er en "gratis" opdatering og at de $20 kun
går til administration.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-07-01 22:53

In article <1ex6e7d.wic8tr1t8fl4uN%rfn@altavista.net>,
> [...]

> Det var såmænd ikke de $20 jeg mente, men snarere at de ikke stiller
> opdateringen til fri download. Mange ville hente den, selvom den fyldte

Ah, men hvis den er gratis, mon den så ikke dukker op i blade etc.?

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 23:32

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Ah, men hvis den er gratis, mon den så ikke dukker op i blade etc.?

det har de seneste støre opdateringer ikke gjort, der har udtrykkeligt
stået i licensbetingelserne at den ikke måtte redistribueres uden
Apple's tilladelse - og den har de været _meget_ nøjsom med

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 22:37

> [...]

> producere en cd, plukke den fra lager, sende den internationalt og
> håndtere selve betalingen i en eller anden valuta.

produktion af CD'en under én krone

modtagelse og bogføring og evt betaling kan ske elektronisk, når
systemet er sat op er det et fedt om man skal håndtere én eller
10.000.000. Apple har allerede i Applestore et system som kan håndtere
det.

> Tror du det giver noget stort overskud?

nej, men der ryger nok 5-10$ ned i Apples lomme per eksemplar, en pæn
sum penge.

> Men det kan være at det dæmper piratkopieringen af 10.0 en smule, og på
> den måde kan du så alligevel få ret.

det der gør brugerne sure er at Apple _ikke_ har indfriet hvad de har
lovet brugerne med Mac OS X, en downloadbar DVD player i løbet af Juni
måned har vi eks. ikke fået.
Hvis blot apple lagde opdateringen ud som gratis download, kunne de
spare mange sure miner. Det andet irritationsmoment er udsagnet om en
"gratis" opgradering som alligevel koster penge Når milioner af
gratis Linux distributioner kan downloades lyder det usansynligt at
Apple ikke kan håndtere denne opgave.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-07-01 16:07

> nej, men der ryger nok 5-10$ ned i Apples lomme per eksemplar, en pæn
> sum penge.

$10 * 300.000 = $3.000.000 = en rigtig pæn sum penge!

--
René

Fra : cactus

Dato : 26-07-01 12:29

"tom dissing" skrev d. 25-07-01 22:25 dette indlæg :

> Jeg ved godt at det er .. Lidt negativt sagt.. Men hvis du har
muligheden
> vil jjeg foreslå at du venter til efter september med at investere.

Okay.. det bliver hårdt men jeg kan da nok :)

> OSX er formodentligt stadigvæk for tungt til den barbare, ligesom at
der
> kommer en fuld opdatering ( til + 1000 kroner ex moms ) pr. 1.
September.

Ja. det har jeg set.. bliver OSX så fabriksinstalleret på alle macs fra
den dato?

> Slutteligt - formoder jeg - at de bærbare .. Inden for et par måneder
> kommer med G4 processor.. Og den er altså væsentligt hurtigere..

Det lyder interessant! Bare prisen ikke stiger så.. er iBook G3 500'eren
ellers ikke rimelig ny?

> Kan du ikke vente.. Kunne du måske overveje at gå efter en af deres
dyre
> powerbooks

Lige lidt for dyr desværre... men fordømt lækker :)

Mvh
Jon

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 16:21

> Okay.. det bliver hårdt men jeg kan da nok :)

> Ja. det har jeg set.. bliver OSX så fabriksinstalleret på alle macs fra
> den dato?

Mac OS X _er_ fabriksinstaleret.

> Det lyder interessant! Bare prisen ikke stiger så.. er iBook G3 500'eren
> ellers ikke rimelig ny?

Jo, og det er temmelig usansynligt at der kommer G4 i iBook'en, 100MHz
bundkort og 6-700MHz G3 kommer nok ikke før om et halvt års tid.

den der gemmer, gemmer til katten!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 00:26

> [...]

> bliver iBooks stadig leveret med OS 9, og hvis man vil ha' OSX skal man
> få det sendt fra Apple og det skriver de kan ta' op til 12 uger! Er det

håb på de ikke kan lever med det samme, det lader til at 10.1
opgraderingen som er gratis, kun kan erhverves mod at punge ud med 20$
for en ny CD (Apple vil ikke lægge opgraderinegn som download). Tilmed
for et ikke færdigt OS som brugerne har givet knap 1500kr for. den er
styg!

(apple har lovet at X opgraderinger ikke koster penge før i 3 kvartal af
2002)

> Er der nogen derude som kører OSX på deres iBook G3? Jeg er spændt på om
> hvor godt det kører - man læser jo om folk med hurtige G4's der brokker
> sig og iBook'en er vel en del langsommere..

Udemærket, med visse forbehold, eks tilstrækkelig hukommelse og de
"fejl" som 10.1 vil rette (finder, programstart etc.) Hvis jeg var dig
ville jeg købe en 256mb klods med det samme. Jeg har selv 192 i min
466'er og det er ikke nok. Største minus ved Mac OS X på en bærbar er at
battrilevetiden halveres, regn ikke med meget mere end 2 timer, i
forhold til de 5timer under Mac OS 9. Det kan selvfølgelig være at 10.1
også byder på forbedringer her.
NB OpenGL ydelsen er mange gange bedre end Mac OS 9, Q3 kører forygende
og flottere under Mac OS X på min iBook 466 sammenlignet med Mac OS 9.

> [...]
> surf, chat og lidt programmering til OSX.. jeg har ikke tænkt mig at
> køre nogle OS 9 programmer - så performance for dem er jeg egentlig

OS 9 performance er ellers meget fin, forudsat du har nok ram og ikke
for mange aktive processer.

Fra : cactus

Dato : 26-07-01 12:34

"Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 26-07-01 00:26 dette indlæg :

> Udemærket, med visse forbehold, eks tilstrækkelig hukommelse og de
> "fejl" som 10.1 vil rette (finder, programstart etc.) Hvis jeg var dig
> ville jeg købe en 256mb klods med det samme.

Ja.. RAM er sagen har jeg fået indtryk af..

> Største minus ved Mac OS X på en bærbar er at battrilevetiden halveres

Det lyder mærkeligt.. men der kører vel flere ting i baggrunden under
OSX

> NB OpenGL ydelsen er mange gange bedre end Mac OS 9, Q3 kører
forygende
> og flottere under Mac OS X på min iBook 466 sammenlignet med Mac OS 9.

Fedt! OpenGL er noget af det jeg selv sidder og leger med nemlig.

> OS 9 performance er ellers meget fin, forudsat du har nok ram og ikke
> for mange aktive processer.

Mener du OS 9 native eller under OSX?

Mvh
Jon

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 16:21

> Det lyder mærkeligt.. men der kører vel flere ting i baggrunden under
> OSX

ja, men de hviler jo,så det burde ikke betyde noget. En ting er
selvfølgelig at X swapper mere, men jeg tror også at energibesparelses
funktionerne under Mac OS X langt fra er færdigudviklede. Eks. kan man
indstille Mac OS 9' cpu-hastighed til køre med 100MHz mindre.

> Mener du OS 9 native eller under OSX?

Classic-miljøet under Mac OS X, jeg tror ikke at Classic mister mere
end 5% i forhold til native Mac OS 9

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-07-01 14:07

> [...]

> ligeglad med..
>
> Håber at der er nogen der har lyst til at dele deres erfaringer..

Jeg har eksakt den combo: 500MHz iBook med MacOS X installeret (minus
Airport... Der er ingen, der gider give mig en basestation (øv). Til
gengæld har jeg fået skruet ethernet stik op overalt derhjemme!), og det
kører glimrende. Jeg har aldrig rigtig forstået kritikken af MacOS X'
hastighed på G3'ere; jo på min 333MHz iMac måtte jeg skrue ned til
"Thousands" i skærmdybden for at få vinduessystemet til at køre godt,
men det er ikke nødvendigt på iBook'en.

Der er ting, der kører ringe: Finderen og QuickTime blandt andet - for
Finderens vedkommende skyldes det mere dårlig implementation end
operativsystemet, hvilket skulle blive rettet med 10.1.

Afspilning af film i QuickTime lider også lidt. Den suger betydeligt
mere CPU kraft end tilsvarende i MacOS 9. Jeg tror det skyldes, at
QuickTime hælder frames'ene igennem compositing maskinen i MacOS X,
hvilket også ser pænt ud, men jeg kunne godt have undværet skygger fra
andre vinduer på filmene til fordel for en mere stabil framerate. Om
det ændrer sig, er der ingen, der ved (ok, måske nogen).

Til de ting, jeg bruger iBook'en til (LaTeX, web, mail, programmere...)
har jeg ingen problemer med hastigheden.

Jeg installerede den version af MacOS X, der udkom i marts, og det gav
lidt problemer i forhold til MacOS 9: For det første ville den version
af MacOS X ikke bruge den præinstallerede MacOS 9 til Classic, da den
var dansk; og for det andet ville den version af MacOS 9, der fulgte med
MacOS X ikke installere på iBook'en, da den var for gammel. Det
betyder, at jeg for tiden ikke har noget Classic, hvilket er lidt
irriterende. Jeg kan dog stadig boote ind i MacOS 9, hvis jeg vil se
DVD eller sådan noget.

Ellers er jeg meget tilfreds med at arbejde i MacOS X. Det er rigtigt,
som også bliver nævnt i tråden, at batteriet ikke holder så længe, men
det bliver forhåbenligt rettet. Der er selvfølgelig mange programmer,
der ikke findes til MacOS X, men det eneste jeg sådan set rigtig
mangler, er en newsreader (nej, jeg gider ikke emacs), men jeg er nok
heller ikke den typiske Mac-bruger!

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk