virus på mac? antivirus?
Fra : samir

Dato : 29-11-08 15:25

hej med jer,

leger med min nye macbook - den er for fræk. ok, man skal godt nok
lige vænne sige lidt til en anden brugerflade. men fuck hvor er den
neat og nice. spotlight rykker.

anyway, kom til at tænke lidt på virus og mac? en trussel? gode
billige/koster gratis antivirus programmer?

samir

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 29-11-08 23:44

Den 29.11.2008 kl. 22:25 skrev samir <samir.munir@gmail.com>:

> [...]
> neat og nice. spotlight rykker.
>
> anyway, kom til at tænke lidt på virus og mac? en trussel? gode
> billige/koster gratis antivirus programmer?

,,,,,,,,,
Ikke noget jeg ville spilde tid på. Hvis du kører Windows på din Mac, som
jeg gør i dette øjeblik, så få en gratis AVG antivirus.

--
MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 02:15

Jens "Lyrik" Bech wrote:

> Ikke noget jeg ville spilde tid på. Hvis du kører Windows på din Mac,
> som jeg gør i dette øjeblik, så få en gratis AVG antivirus.

Jeg vil på det kraftigste advare mod AVG. Den kan *IKKE* scanne
mailboxes, hvorved du meget let kan komme til at videresende en af de PC
vira, der låser sig til din mailklients adressebog. - Skift dog til
Avast! Home edition, den er også gratis, og så er den både hurtigere og
bedre end alt andet antivirus software på markedet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 00:14

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> neat og nice. spotlight rykker.
>
> anyway, kom til at tænke lidt på virus og mac? en trussel?

ikke endnu .. men det kommer

> gode
> billige/koster gratis antivirus programmer?

hold dig fra Intego VirusBarrier .. ellers er de lige gode .. eller
dårlige. ClamXav er gratis og open source men kan godt tage en del
system ressourcer ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 00:38

> hold dig fra Intego VirusBarrier .. ellers er de lige gode .. eller
> dårlige. ClamXav er gratis og open source men kan godt tage en del
> system ressourcer ..

Jeg er også nogle gange ude for, at ClamXav løber løbsk og bruger en
masse ressourcer, så jeg har den ikke kørende permanent. Hvis jeg en dag
hører om en virus, så kan jeg hurtigt slå den til (og så håbe, at jeg
hører om virus, før jeg selv får den).
Hvad er der egentlig galt med Intego VirusBarrier? Jeg har set
den på Apple Store, men den bliver aldrig rigtig omtalt nogen steder,
synes jeg. Apple Store sælger i øvrigt både den og Norton til kr. 389,-,
så priserne er ikke voldsomme, hvis man vil betale for et program. Jeg
ved ikke, om de kan mere end ClamXav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 02:25

Henrik Münster wrote:

> [...]
> masse ressourcer, så jeg har den ikke kørende permanent. Hvis jeg en dag
> hører om en virus, så kan jeg hurtigt slå den til (og så håbe, at jeg

Fjern den danske .lproj fra ClamXAV, så kører den stærkt, - hvis du
altså også har husket at installere selve den virus engine, der ligger i
'Content' mappen...

> [...]
> synes jeg. Apple Store sælger i øvrigt både den og Norton til kr. 389,-,
> så priserne er ikke voldsomme, hvis man vil betale for et program. Jeg

VirusBarrier kan IKKE scanne mailboxes, og desuden sløver den hele
systemet. - Vil du ha' et købeprogram, så gå efter Avast! 2.74. Den er -
sammen med ClamXAV og NAV det eneste program til Mac, der pt. kan scanne
inboxes i en mailklient.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 15:16

> Fjern den danske .lproj fra ClamXAV, så kører den stærkt, - hvis du
> altså også har husket at installere selve den virus engine, der ligger i
> 'Content' mappen...

Er det ikke den virus engine, der automatisk bliver installeret, første
gang man starter ClamXav?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 20:10

Henrik Münster wrote:

> Er det ikke den virus engine, der automatisk bliver installeret, første
> gang man starter ClamXav?

Mig bekendt installeres der ikke noget autoatisk... - Enginen køres -
såvidt jeg kan forstå det - direkte fra den installer package, der
ligger i content mappen. - Det kan måske godt være derfor, nogle oplever
ClamXAV som langsom...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 22:56

> [...]
> såvidt jeg kan forstå det - direkte fra den installer package, der
> ligger i content mappen. - Det kan måske godt være derfor, nogle oplever

Hver gang jeg starter ClamXav første gang på en ny computer, bliver jeg
bedt om at installere motoren. Det er bare at sætte et
installationsprogram i gang ved at klikke på OK. Derefter kan man så
starte ClamXav igen. Hvis der på et tidspunkt kommer en ny version af
motoren, bliver man også bedt om at installere den, når man åbner
ClamXav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 23:07

Henrik Münster wrote:

> [...]
> starte ClamXav igen. Hvis der på et tidspunkt kommer en ny version af
> motoren, bliver man også bedt om at installere den, når man åbner

Hm, - det er jeg faktisk aldrig blevet bedt om... - måske fordi jeg hele
tiden har hentet motoren selvstændigt og installerrret separat - helt
fra ClamXAV ver. 0.6...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 23:25

> Hm, - det er jeg faktisk aldrig blevet bedt om... - måske fordi jeg hele
> tiden har hentet motoren selvstændigt og installerrret separat - helt
> fra ClamXAV ver. 0.6...

Det lyder som en rigtig forklaring
Hvis motoren er der, er alt jo i orden. Hvis den ikke er der, så beder
ClamXav om at få lov til at installere den. Man kan slet ikke starte
ClamXav uden. Jeg har prøvet det masser af gange. Vi har 4-5 computere
herhjemme, og der er også et par i omgangskredsen, som jeg vedligeholder
lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-08 17:13

> Man kan slet ikke starte
> ClamXav uden. Jeg har prøvet det masser af gange. Vi har 4-5 computere
> herhjemme, og der er også et par i omgangskredsen, som jeg vedligeholder
> lidt.

Ak ja, tiden med Virex(gratis antivirusprogram/abonnement med .Mac) er
for evigt ødslet bort - hvor var den tid dog henrivende kort.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 19:01

> Ak ja, tiden med Virex(gratis antivirusprogram/abonnement med .Mac) er
> for evigt ødslet bort - hvor var den tid dog henrivende kort.

Ja, eller Disinfectant
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-12-08 21:04

Morten Lind skrev:

> Ak ja, tiden med Virex(gratis antivirusprogram/abonnement med .Mac) er
> for evigt ødslet bort - hvor var den tid dog henrivende kort.

Men om vi kan få de unge til at TRO på det!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 08:52

> Hvad er der egentlig galt med Intego VirusBarrier?

Performance som nummer 1 ... det tager en helvedesmasse CPU cykler... og
så har jeg set den lave godt og grundigt rod i filoverførsler til og fra
en filserver ... så den er dømt ude i min bog.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 02:19

Thomas von Hassel wrote:

> ikke endnu .. men det kommer

> hold dig fra Intego VirusBarrier .. ellers er de lige gode .. eller
> dårlige. ClamXav er gratis og open source men kan godt tage en del
> system ressourcer ..

Jeg vil også advare mod at bruge iAntivirus, som også er gratis. - den
kan finde på at sige, at alm. påkrævede filer er virus.

Mht. ClamXAV, så er det nu ikke galt, hvis man sørger for at slette den
danske .lproj og installere den engine, der ligger i 'Content' mappen. -
Den kører i baggrund her hele tiden, og jeg har aldrig set den bruge
mere end højst 2-3% på min QuadCore 2,66ghz.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 02:11

Hej Samir

samir wrote:
> leger med min nye macbook - den er for fræk. ok, man skal godt nok
> lige vænne sige lidt til en anden brugerflade. men fuck hvor er den
> neat og nice. spotlight rykker.

Ja, jeg har lige færdiggjort opsætning af en MacBook Pro til et par af
mine venner, - så jeg kan kun være enig med dig.!

> anyway, kom til at tænke lidt på virus og mac? en trussel? gode
> billige/koster gratis antivirus programmer?

For Mac'en selv er der endnu ingen virus, der vil kunne inficere og
ødelægge den. Den eneste risiko er, at du ved et uheld kan få en af de
her PC vira, der indlejrer sig i en mail og låser sig til din mail
klients adressebog og derved også kan komme til at videresende en sådan
virus til en anden modtager.

Der findes flere antivirusprogrammer til Mac. Nogle er gode, andre
halvgode, og nogle er decideret dårlige.

ClamXav 1.1.1e940 (freeware)
Graphical interface (GUI) for ClamAV virus checker.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/52238
- Et udmærket program, der også kan beskytte mailboxes og shared disks,
hvis du også bruger Windows på din Mac. - Den har dog stadig en fejl i
den danske brugerflade, der nogle gange kan bevirke, at den låser midt i
en scanning. Men sletter du 'danish.lproj' filen fra programmet,
forsvinder fejlen.

Højreklik på programmet, når du har trukket den til programmappen og gå
til 'Vis indhold af pakke' -> Content. Først skal du installere den
engine, der ligger som en installer her. herefter åbner du mappen
resources og sletter den danske lokalisering. Lukker alle mapper, og den
er klar til brug.

Avast! Antivirus 2.74 (commercial)
- Det klart bedste AV program til Mac er - som til Windows- Avast!.
Desværre har de ingen gratisversion, som med Avast! Home Edition til
windows, men i forhold til så mange andre er den forholdsvis billig. -
Og bruger du stadig Windows - fx. på Mac'en, kan man nu købe en pakke
med både Mac+win versionen til en kraftig reduceret pris.

Symantec Norton AntiVirus 11.0 (commerciel)
virus protection
http://www.symantec.com/norton/macintosh/antivirus
- og så er der jo også NAV, som du jo nok kender fra PC-verdenen. Men
her må du IKKE bruge ver. ældre end ver. 11.0.x, og du må *KUN*
installere selve AV programmet - ikke noget af alt det andet revl og
krat, der følger med som firewall, Internet Security osv.. Vil du bruge
NAV, så kun selve antivirusprogrammet.

Men som sagt, - som det er lige nu, er der ikke grund til at ofre alt
for meget, medmindre det kan være et krav, at du har et antivirusprogram
for at kunne koble på et netværk - fx. på arbejde, skole, universitet
osv... - Og selv da vil jeg regne med, du kan nøjes med ClamXAV.

Jeg nævner kun de tre her, da de er de eneste, der kan scanne mailboxes
100% korrekt på en Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 08:52

> For Mac'en selv er der endnu ingen virus, der vil kunne inficere og
> ødelægge den.

Jeg vil lige tilføje at selvom der ikke er "virus" til mac, så er der
masser af malware, trojanske heste, word macrovirus etc. etc. som
_rammer_ mac og kan gøre hhv. bøvl og skade på dit system.

Pointen ved de fleste af dem er dog at du selv skal installere dem,
eller bliver lokket til at installere dem uden at vide hvad du har med
at gøre ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 09:03

On 2008-11-30 02:11:16 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> her PC vira, der indlejrer sig i en mail og låser sig til din mail
> klients adressebog og derved også kan komme til at videresende en såd

Der er muligvis ingen virus eller orme i the wild men der er trojanere
der er overordenlig skadelige.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-12-08 22:35

In article <4931dbbc$0$11579$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> her PC vira, der indlejrer sig i en mail og låser sig til din mail
> klients adressebog og derved også kan komme til at videresende en sådan

Hvordan foregår det? Har du et link, der forklarer hvordan en virus
låser sig til adressebogen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 23:11

Kurt Brixen wrote:
> In article <4931dbbc$0$11579$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Hvordan foregår det? Har du et link, der forklarer hvordan en virus
> låser sig til adressebogen.

Jeg har ingen gemte links, men det står bl.a. på flere af producenternes
websites. - og selv Secunia, som jeg ikke giver en rød reje for, har
tidl. omtalt det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-08 07:54

On 2008-12-01 22:35:25 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> said:

> In article <4931dbbc$0$11579$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Hvordan foregår det? Har du et link, der forklarer hvordan en virus
> låser sig til adressebogen.

Det har erik ikke fordi det han skriver i dette tilfælde er noget vås.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : samir

Dato : 30-11-08 02:03

Hej Erik,

Tak for dit meget fint og lange svar - dejligt!!!

> [...]
> Og bruger du stadig Windows - fx. på Mac'en, kan man nu købe en pakke
> med både Mac+win versionen til en kraftig reduceret pris.

Ja, Avast har jeg selv været glad for på PC. Var godt inde og lure på
deres side igår inden jeg skrev indlæget, men det er ikke gratis til
MAC, og MAC+PC bundlen er lidt dyr.. og kan ikke finde den i kopier
eller trial på nettet heller - æv.

samir
P.S Er der nogen der forresten ved om man kan sætte sin googlegrupper
op til at man får en notifikation email når nogen svarer på den tråd
man selv har oprettet/eller ønsker at følge med i?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-11-08 12:09

In article
<2fc2d760-f6a9-474a-b207-28c25723f0ea@x14g2000yqk.googlegroups.com>,
samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> anyway, kom til at tænke lidt på virus og mac? en trussel? gode
> billige/koster gratis antivirus programmer?

Hvis du skal prøve WMware Fusion er der 1 år McAffee antivirus med i
købet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-08 20:03

Kurt Brixen wrote:
> In article
> <2fc2d760-f6a9-474a-b207-28c25723f0ea@x14g2000yqk.googlegroups.com>,

> Hvis du skal prøve WMware Fusion er der 1 år McAffee antivirus med i
> købet.

Her vil jeg på det kraftigste advare mod brugen af McAfees produkter på
en Mac! - den giver en falsk tryghed. - den kan fsx. ikke scanne
mailboxes - herken i Mail, Thunderbird, SeaMonkey, OperaMail, QuickMail
Pro, OfficeMail Pro, Eudora eller hvad de nu hedder, - kort sagt _INGEN_
scan af mailboxes.

Så hold jer til ClamXAV, Avast! eller NAV 11.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 09:58

> [...]
> scan af mailboxes.
>
> Så hold jer til ClamXAV, Avast! eller NAV 11.x.

Nu slår du meget på scan af mailboxes .. hvorfor egentlig ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 12:44

Thomas von Hassel wrote:

> Nu slår du meget på scan af mailboxes .. hvorfor egentlig ?

Fordi det ganske enkelt er ad den vej, 99,9999% af alle virus kommer ind
på en computer. Og det er ad den vej, samtlige de vira, der kan
videresendes fra en Mac til Windows baserede maskiner kommer ind på den
computer, der videresender dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels poulsen

Dato : 01-12-08 13:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> på en computer. Og det er ad den vej, samtlige de vira, der kan
> videresendes fra en Mac til Windows baserede maskiner kommer ind på den

Eller folk kan ikke finde ud af deres nye computer

--
YouTube - Linkin Park- Live in Texas
<http://www.youtube.com/watch?v=zc8mED8Hloc&feature=related>

Med venlig hilsen

niels-poulsen@poulsen.mail.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-12-08 22:22

In article <4932d6f7$0$11603$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> mailboxes - herken i Mail, Thunderbird, SeaMonkey, OperaMail, QuickMail
> Pro, OfficeMail Pro, Eudora eller hvad de nu hedder, - kort sagt _INGEN_

Det er i VMware man får McAfee antivirus - dvs kun i Windows delen. Om
man skal bruge antivirus på Mac delen ved jeg ikke. Jeg gør det ikke
selv endnu.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 22:31

Kurt Brixen wrote:
> [...]
>
> Det er i VMware man får McAfee antivirus - dvs kun i Windows delen. Om
> man skal bruge antivirus på Mac delen ved jeg ikke. Jeg gør det ikke

Det er fuldstændig ligegyldigt. McAfee kan heller ikke scanne mailboxes
på Windows siden. - så er ClamXAV faktisk bedre, da den kan scanne alle
shared disks - også virtuellle.

Men hent dog Avast! Home edition 4,8.x, - den er gratis og fås på mere
end 20 sprog inkl. dansk. www.avast.com.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-12-08 22:57

In article <49345788$0$24419$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Det er fuldstændig ligegyldigt. McAfee kan heller ikke scanne mailboxes
> på Windows siden. - så er ClamXAV faktisk bedre, da den kan scanne alle
> shared disks - også virtuellle.

Det du skriver passer ikke med hvad der står i hjælpen til programmet:

McAfee Total Protection

McAfee Total Protection provides comprehensive, proactive 12-in-1
security that guards what you value and with McAfee SiteAdvisor Plus,
actively shields your PC from interaction with dangerous Web sites.
Continuously and automatically updating, McAfee service helps prevent
online hacker attacks with the latest protection. Also, it features a
back-up and restore capability for computer crashes and environmental
mishaps.McAfee Total Protection includes multi-user Parental Controls,
protection from identity theft, spam, and scams. With McAfee's security
service you always have the latest enhancements and threat updates that
block viruses and spyware. Also, it includes a firewall to deter
hacking.

McAfee Internet Security

McAfee Internet Security Suite with SiteAdvisor is a proactive 10-in-1
always-updating security bundle that protects what you value, your
identity and your computer from viruses, spyware, e-mail and IM scams,
hackers and online predators, and provides automated backup for
important files. Surf the Web, shop, bank, e-mail, instant message, and
download files with confidence. McAfee SiteAdvisor and Parental Controls
help you and your family members avoid unsafe Web sites. McAfee's
security service continuously and automatically delivers the most
up-to-date features, enhancements, and threat data. Also, automated PC
tune-ups remove unnecessary files for peak PC performance.

McAfee VirusScan Plus

McAfee VirusScan Plus offers proactive PC security to prevent malicious
attacks, so you can protect what you value as well as surf, search, and
download files online with confidence. McAfee SiteAdvisor's Web safety
ratings, help you avoid unsafe Web sites. This service also provides
security against multi-pronged attacks by combining anti-virus,
anti-spyware and firewall technologies. McAfee's security service
continuously delivers the latest software so your protection is never
out-of-date. You can now easily add and manage security for multiple PCs
in your home. Moreover, improved performance allows it to protect,
without disturbing you.

McAfee VirusScan

VirusScan with SiteAdvisor offers advanced detection and protection
services to optimize your computer's defense against the latest security
threats, including viruses, Trojans, tracking cookies, spyware, adware,
and other potentially unwanted programs. With VirusScan, protection
extends beyond the files and folders on your desktop or laptop,
targeting threats from different points of entry-including e-mail,
instant messages, and the Web. With McAfee SiteAdvisor, Web safety
ratings help you avoid unsafe Web sites.

> Men hent dog Avast! Home edition 4,8.x, - den er gratis og fås på mere
> end 20 sprog inkl. dansk. www.avast.com.

Det er muligt at jeg gør det, men da McAfee fulgte med VMware prøver jeg
den i øjeblikket. Det ser ud til at den virker udmærket sammen med
VMware Fusion.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 23:30

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> security that guards what you value and with McAfee SiteAdvisor Plus,
> actively shields your PC from interaction with dangerous Web sites.

Det véd jeg godt. men deres beskrivelse er desværre ikke dækkende for,
_hvad_ programmet egentlig gør, - og hvordan det gør... Scanning af
mailboxes i mailklienter forsvandt, da de holdt op med at bruge
'SpeedScan Engeine', da McAfee ikke længere ville betale den
licensafgift, udviklerne forlangte. SpeedScan er ikke en McAfee udviklet
'otor', men et produkt, de har købt udefra.

SpeedScan Engine forsvandt med svjh. VirusScan 7.0 på PC og Virex 7.0 på
Mac siden. - På det tidspunkt var jeg selv tilknuttet Mcafee som primær
tester, og vi var mange, der protesterede mod fjernelsen af SpeedScan
Engine. Og stort set alle primær testere forlod arbejdsgruppen i
protest, da programmerne reelt set er værdiløse efter SCE's fjernelse. -
Vi ville simpelthen ikke lægge navn til et sådant produkt. - Det var
bl.a. også af samme grund, at Apple ikke længere ville støtte dem ved at
bruge/tilknytte McAfee Virex/VirusScan til .Mac.

Og den 'SiteAdvisor Engine', de satte istedet er noget rygende bras, der
overhovedet ikke beskytter mod ret meget overhovedet!

> Det er muligt at jeg gør det, men da McAfee fulgte med VMware prøver jeg
> den i øjeblikket. Det ser ud til at den virker udmærket sammen med
> VMware Fusion.

McAfee er på hælene, så de forsøger med alle mere eller mindre fine
midler at komme tilbage ved at lokke folk til at købe deres produkter -
ved bl.a. at subcidiere andre programmer i samkøbspakninger. - Hvis du
prøver det, så vil jeg anbegale, du passer rigtig godt på.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-12-08 23:47

In article <493458cd$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> licensafgift, udviklerne forlangte. SpeedScan er ikke en McAfee udviklet
> 'otor', men et produkt, de har købt udefra.

Aha, det forklarer jo en del.

> Og den 'SiteAdvisor Engine', de satte istedet er noget rygende bras, der
> overhovedet ikke beskytter mod ret meget overhovedet!

Der er flere der har lavet noget lignende. Bl.a. AVG.

> [...]
> ved bl.a. at subcidiere andre programmer i samkøbspakninger. - Hvis du
> prøver det, så vil jeg anbegale, du passer rigtig godt på.

Du er ved at få overtalt mig til at smide McAfee ud igen, og prøve Avast.

Jeg har ikke nogle drev delt mellem Windows og Mac, og jeg bruger ikke
mailprogrammer på Windows-delen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-08 00:13

Kurt Brixen wrote:

> Aha, det forklarer jo en del.

> Der er flere der har lavet noget lignende. Bl.a. AVG.

Ja, og det er også en af grundene til, jeg advarer folk mod også at
bruge fx. AVG og de 'solutions' som fx. Secunia også laver efter mål så
at sige... - Havde de så bare valgt at bruge den motor, der fx. også
bruges i ClamXAV, så ville både McAfee og AVG stå anderledes stærke.

> Du er ved at få overtalt mig til at smide McAfee ud igen, og prøve Avast.
>
> Jeg har ikke nogle drev delt mellem Windows og Mac, og jeg bruger ikke
> mailprogrammer på Windows-delen.

Vil det sige, du heller ikke deler din brugermappe med din Windows
opsætning? - I så fald er du rimelig godt stillet. Men alene det at du
måske bruger MSIE på windows kan være nok til, at du kan trække noget
virus og malware ind.

Så hvis du ikke allerede har den på din Mac del, så hent ClamXAV og lad
den køre i baggrund, så er din windows del også beskyttet. - Jeg fandt
faktisk ved et tilfælde ud af, at ClamCAV også scanner et Windows C og D
drev - ret smart faktisk. - Og med Avast! Home på windows delen er man
lige så sikker. - den scanner nemlig også delte Mac diske, mapper og
brugerkonti, - også selvom windows kører både virtuelt og bootable.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-08 00:35

Jeg kan forestille mig, at de blev lidt nervøse efter den skandale, hvor
Virex slettede hele mail-bokse, hvis der var en inficeret e-mail i.
Brændt barn skyer jo ilden. Var du ikke en af dem, der skældte en del ud
over det, eller husker jeg forkert?

> Så hvis du ikke allerede har den på din Mac del, så hent ClamXAV og lad
> den køre i baggrund, så er din windows del også beskyttet.

Bare for at være nysgerrig: At lade ClamXav køre i baggrunden, det vil
vel sige at slå sentinel til. Der skal man jo indstille, hvilke mapper,
der skal overvåges. Hvilke mapper lader du den overvåge? Man kan vel
ikke lade den overvåge hele harddisken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 00:42

> [...]
> vel sige at slå sentinel til. Der skal man jo indstille, hvilke mapper,
> der skal overvåges. Hvilke mapper lader du den overvåge? Man kan vel

jo .. men det æder ressourcer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-08 01:23

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Virex slettede hele mail-bokse, hvis der var en inficeret e-mail i.
> Brændt barn skyer jo ilden. Var du ikke en af dem, der skældte en del ud

Ja, du husker skam rigtig nok. - vi skældte ud. - Jeg skældte ud,....
Jeg tror aldrig, jeg hverken før eller siden har set så mange verbale
tæsk til et firma - ikke engang til M$!

- og efterfølgende var vi ca. en trediedel fra den primære testgruppe,
der forlod Virex/McAfee projekterne. - Altså os, der fik de rå
programmer, inden de blev sendt til det større lukkede beta-forum...

Både synd og skam. Virex /var/ et rigtig godt produkt, og jeg bruger da
også stadig Virex 6.1 på mine to rene OS 9.2.2 maskiner. - Og selv om
definitions til ver. 6.x ikke længere kommer, så sker det da, der bliver
fanget en .scr virus, hvis jeg skulle formaste mig til at bruge
ClarisEmailer 2.x eller Netscape 4.8, men det er meget, meget få, der
slipper gennem Stofanets ret så effektive virusfilter...

> [...]
> vel sige at slå sentinel til. Der skal man jo indstille, hvilke mapper,
> der skal overvåges. Hvilke mapper lader du den overvåge? Man kan vel

Man kan godt lade den overvåge hele startdisken, men det frarådes, da
det dels vil tage forholdsvis lang tid at scanne, dels kræver rimelig
meget både RAM og CPU kraft. Og i visse tilfælde kan den forårsage
systemfejl, hvis hele systemdisken overvåges, mens der er booted på den.
- Så her står den primært til at overvåge mine brugerkonti,
download-mappe og delte diske - WinC og WinD. - Og så skal jeg lige have
den sat til også at overvåge hele min backup disk - for en sikkerheds
skyld...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-12-08 16:22

In article <49346f7e$0$24430$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> opsætning? - I så fald er du rimelig godt stillet. Men alene det at du
> måske bruger MSIE på windows kan være nok til, at du kan trække noget

Nej. Da jeg installerede VMware, stod der at det nedsatte sikkerheden
hvis jeg delte brugermappen.
Jeg bruger heller ikke IE, men Firefox med Adblock Plus. Mange trojanere
er jo kommet ind gennem reklamer.

Sådan ser "netstat -an" ud på min Windows, så der er ikke meget der kan
komme ind:

Aktive forbindelser
Proto Lokal adresse Fjernadresse Status
TCP 127.0.0.1:1025 0.0.0.0:0 LISTENING

> [...]
> lige så sikker. - den scanner nemlig også delte Mac diske, mapper og
> brugerkonti, - også selvom windows kører både virtuelt og bootable.

Jeg venter lige med antivirus på Mac-delen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-08 19:24

Kurt Brixen wrote:
> [...]
> hvis jeg delte brugermappen.
> Jeg bruger heller ikke IE, men Firefox med Adblock Plus. Mange trojanere

Ja, AddBlock er faktisk ikke så værst. - jeg har også installeret den på
både mine bootable Mac og Win diske i SeaMonkey, som er min browser,
mens elelrs meget lig Firefox...

> Sådan ser "netstat -an" ud på min Windows, så der er ikke meget der kan
> [...]

Ser ud meget lig mine. - Plus at jeg har aktiveret den firewall, der
også er indbygget i Parallels, når XP køres virtuelt.

mvh. Erik Richrd