Dispensation for tinglyst deklaration: "Ti~
Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 20:12

Hej jura-eksperter

Jeg er i den situation, at jeg gerne vil ud af den "tvungne"
tilslutningspligt til områdets antenneforening.

På mit hus er der tinglyst en deklaration som beskriver, at alle parceller i
det aktuelle område har pligt til at være medlem af antenneforeningen.
Endvidere er der i mit skøde et lille afsnit omhandlende den samme
tilslutningspligt.

Den kommune jeg bor i har ændret praksis, idet de nu giver dispensation
for "tilslutningspligt til antenneforening" - grundet den teknologiske
udvikling. De giver en dispensation for at undgå at skulle rette i alle
tinglysninger - men det må jo så betyde, at disse tinglysninger ikke er
gældende mere.

Jeg ønsker svar på, hvorledes tinglyste deklarationer og skrevne ting i det
oprindelige tinglyste skøde hænger sammen. Jeg kan lige tilføje, at det er
kommunen, som oprindeligt har lavet deklarationen om tvunget medlemskab til
antenneforeningen.

1. Hænger det ikke sådan sammen, at tinglyste deklarationer på et område
ofte bliver skrevet ind i et aktuelt skøde (fra 1970)?

2. Hvis der fås dispensation fra en deklaration, vil denne dispensation også
gælde det afsnit i skødet, som omhandler præcis denne "begrænsning"?

Det forholder sig nemlig sådan, at bestyrelsesformanden i antenneforeningen
kun vil acceptere min udmeldelse, hvis:

1. Kommunen giver dispensation fra deklarationen, som er tinglyst på grunden

2. At der INTET står i det oprindelige skøde angående tvunget medlemskab til
antenneforeningen.

Hvis du er forvirret, efter det jeg har skrevet, er vi 2. For mig er det
fuldstændigt uforståeligt, at en dispensation for tilslutningspligt ikke
også betyder, at jeg frit kan melde mig ud af foreningen. Findes der
virkelig foreninger, hvor man er tvunget medlem?

Mvh. Martin Jørgensen