Lastbils skader vedvarelevering? hvor står~
Fra : vvv

Dato : 27-11-08 21:17

Fik leveret en omgang brænde sidste onsdag.

Desværre ødelagde lastbilen min postkasse fuldstændig. Firmaet erkender at
have kørt ind i den, men "det var ikke deres skyld, da der holdt en lastbil
parkeret overfor, så de havde meget svært ved at bakke ind" (hvilket er
korrekt, men det er vel heller ikke min skyld at der holder en anden
lastbil)

Postkassen kostede 899,- da vi fik den i julen 2006, den fejlede ikke noget
før han kørte ind i den.
Først ville han ikke give noget overhovedet, men efter lidt pres ville han
"gøre halv skade" og give mig 400 kroner.

Jeg vil jo bare gerne have en ny postkasse, og jeg får oven i købet mas med
at skulle sætte den op, da stolpen den sad på også er væltet.

Hvad er det rimeligt at forlange for sådan en sag? Indtil videre har jeg
slet ikke betalt for brændet, da jeg lige ville vente på svar fra firmaet.
Jeg sendte mail onsdag aften, og igen mandag, men han svarede ikke "vi
prioriterer kunder og ordre først" sagde han da jeg ringede tirsdag.

Han har allerede sagt at hvis jeg betaler brændet minus de 899,- postkassen
koster ryger jeg til advokat med det samme, hvordan står jeg så?
Gode råd modtages gerne..

Det skal understreges at der ikke er diskussion om at de har ødelagt den,
det erkender de, de vil bare ikke betale da "det vil betyde at jeg skal tage
penge med på arbejde om morgenen, og det vil jeg ikke" Som I nok kan høre,
er det en lidt spøjs kundeservice jeg er udsat for. Jeg forsøgte selv at
være venlig gennem hele samtalen.

vv

Fra : JBH

Dato : 27-11-08 21:37

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre, er det en lidt spøjs kundeservice jeg er udsat for. Jeg forsøgte
> selv at være venlig gennem hele samtalen.

Med den drejning sagen har taget, ville jeg forlange at få sat en
tilsvarende postkasse op, jeg ville i alt fald ikke arbejde "gratis" for
sådan et firma og selv bruge tid på at skifte postkasse/stander.

Lastbilen har en (lovpligtig) ansvarsforsikring, men selvrisikoen er sikkert
høj, hvilket kan være årsagen til at chaufføren forsøger at slippe for at
betale.

/JBH

Fra : vvv

Dato : 27-11-08 21:45

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Lastbilen har en (lovpligtig) ansvarsforsikring, men selvrisikoen er
> sikkert høj, hvilket kan være årsagen til at chaufføren forsøger at slippe

Ja, det har du helt ret i, jeg spurgte nemlig hvad hvis de havde ramt hus
eller bil. Ingen problem, det dækker forsikringen, problemet her er
selvrisikoen som han altså mener kunden hænger på.

Men spørgsmålet er stadig hvor jeg står. Det er jo begrænset hvor længe jeg
kan trække betalingen.

vv

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-08 21:48

"vvv" <?@?> wrote in

> Ja, det har du helt ret i, jeg spurgte nemlig hvad hvis de havde ramt
> hus eller bil. Ingen problem, det dækker forsikringen, problemet her
> er selvrisikoen som han altså mener kunden hænger på.

Prøv at kontakte dit eget forsikringsselskab - muligvis de kan hjælpe dig
hvis de mener postkassen er omfattet af din hus eller indboforsikring. Hvis
du kan skaffe registreringsnummeret på lastbilen gør det sagen en hel del
nemmere - og selvfølgelig, hvis du har på skrift at de vedkender sig at de
har ødelagt postkassen bliver det meget bedre.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-11-08 22:47

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> lastbilen gør det sagen en hel del nemmere - og selvfølgelig, hvis du
> har på skrift at de vedkender sig at de har ødelagt postkassen bliver

Men husk at forsikringsselskabet næppe vil give dig en ny postkasse. Hverken
dit eget eller modpartens. I bedste fald en postkasse af tilsvarende
kvalitet, stand og alder, hvis de kan finde den, i værste et beløb til
indkøb af en postkasse, nedskrevet efter særlige regler for nedskrivning af
værdien af postkasser

Jan

Fra : JBH

Dato : 28-11-08 00:19

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsvarende kvalitet, stand og alder, hvis de kan finde den, i værste et
> beløb til indkøb af en postkasse, nedskrevet efter særlige regler for

Netop når skaden er foretaget med et køretøj med lovpligtig
ansvarsforsikring burde det ikke være noget problem at kræve alle
omkostninger dækket. Man får jo heller ikke en palle mursten og en pose
mørtel hvis det var huset som var blevet skadet. At man så tit kan "handle"
med forsikringsselskaberne om selv at udbedre en skade, er en anden snak.
Han må kontakte lastbilens forsikringsselskab og få en skadesanmeldelse.
Evt. med politiets hjælp hvis chaufføren ikke vil oplyse det.

I øvrigt vil det nok være en god ide at få betalt for det leverede brænde,
for at undgå for megen bøvl.

Ps. Er der en særlig nedskrivning for postkasser efter 1/1

/JBH

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-11-08 11:41

"vvv" <?@?> wrote in message

> [...]
> lastbil parkeret overfor, så de havde meget svært ved at bakke ind"
> (hvilket er korrekt, men det er vel heller ikke min skyld at der holder en

Har du det på tryk, elektronisk eller lignende? Evt. kan du ringe dem op
igen og så optage samtalen.

> [...]
>
> Han har allerede sagt at hvis jeg betaler brændet minus de 899,-
> postkassen koster ryger jeg til advokat med det samme, hvordan står jeg

Betal beløbet minus de 899, men vær sikker på at du har dokumentation for,
at de accepterer skylden.

Fra : N I E L S

Dato : 30-11-08 00:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev

> Betal beløbet minus de 899, men vær sikker på at du har dokumentation for,
> at de accepterer skylden.

Du skal betale for det leverede brænde, men jeg synes godt at du udover de
899 kr, kan tillade dig at modregne din egen arbejdskraft ved anskafning og
opsætning af den ny kasse. Forsikringsselskaber opererer med normer for den
slags satser.

MVH
N I E L S

Fra : vvv

Dato : 01-12-08 18:06

"N I E L S" <underlig@msn.com_FJERNES> skrev i meddelelsen

> [...]
> og opsætning af den ny kasse. Forsikringsselskaber opererer med normer for
Problemet er at han ikke vil blande forsikringen ind i det fordi det er
under selvrisikoen, som han ikke vil betale.

vv

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-08 18:25

"vvv" <?@?> wrote in

> Problemet er at han ikke vil blande forsikringen ind i det fordi det
> er under selvrisikoen, som han ikke vil betale.

Det er ikke dit problem - hvis du kontakter dit eget forsikringsselskab
eller hans forsikringsselskab (find ud af hvilket i samarbejde med
politiet) så har han ikke noget valg.

Fra : N I E L S

Dato : 06-12-08 10:59

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Det er ikke dit problem - hvis du kontakter dit eget forsikringsselskab
> eller hans forsikringsselskab (find ud af hvilket i samarbejde med
> [...]

Enig. Du melder det bare til dit forsikringsselskab, så klarer de resten.
Niels