Når pårørende dør
Fra : SB

Dato : 27-11-08 13:45

Jeg har brug for et juridisk råd.

Jeg er kontaktperson for min mor som bor på plejehjem. Hvis min mor dør hvor
jeg er bortrejst for en periode, kan jeg da bede plejehjemmet om at kontakte
min søster som så må overtage ansvaret for bl.a. praktiske ting ifbm
bisættelse, tømning af plejebolig etc.
Jeg er ikke på talefod med min søster men kan plejehjemmet nægte at kontakte
den anden pårørende i fbm det praktiske?
Plejehjemmet er bekendt med at vi er to søskende.

--
Simon

Fra : J

Dato : 27-11-08 15:05

"SB" <sb@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakte den anden pårørende i fbm det praktiske?
> Plejehjemmet er bekendt med at vi er to søskende.

Spørg dog plejehjemmet.

Fra : SB

Dato : 27-11-08 16:44

> Spørg dog plejehjemmet.

Det har jeg gjort men de fastholder at de ikke kan kontakte andre uden at
jeg først har talt med vedkommende.
Jeg tvivler på at det kan være korrekt, deraf mit spørgsmål.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-08 18:30

"SB" <sb@invalid.dk> wrote in

> Det har jeg gjort men de fastholder at de ikke kan kontakte andre uden
> at jeg først har talt med vedkommende.
> Jeg tvivler på at det kan være korrekt, deraf mit spørgsmål.

Det lyder meget sandsynligt at de skal sikre sig at kontaktpersoner for
deres beboere er indforstået med det. Det er ik nødvendigvis noget juridisk
men kan godt være en del af plejehjemmets eget regelsæt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-11-08 23:30

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget juridisk
> men kan godt være en del af plejehjemmets eget regelsæt.

Er der intet familiemedlem, eller står kun han som
kontaktperson, og han ikke er at træffe, kontakter de
socialforvaltningen der sørger for det fornødne - evt. kan de
etablere en beskikket værge hvis familiemedlemmet der står som
kontaktperson ikke er i stand til at påtage dig ansvaret.

Det er så socialforvaltningen og værgen der foretager det
fornødne m.h.t. kontakt til de øvrige myndigheder, skifteret
m.v.

En pårørende kan også blive beskikket som værge for et
familiemedlem. Hvad dette indebærer ved jeg dog ikke -jeg er
kontaktperson til min far på et plejehjem og er blevet spúrgt
om jeg vil være hans værge. Det har jeg sagt nej til, men sagt
ja til at ville være hans kontaktperson indtil videre.

Fra : SB

Dato : 28-11-08 11:48

Klip

> [...]
>
> Det er så socialforvaltningen og værgen der foretager det fornødne m.h.t.
> kontakt til de øvrige myndigheder, skifteret m.v.

Tak for din udmelding.
Jeg står normalt som fast kontaktperson og er altid tilgængelig blot ikke
vedr. en snarlig bortrejse.
Så hvis jeg har forstået dig rigtigt kan jeg opgive relevante oplysning på
søsteren så plejehj. kan kontakte hende ifbm evt dødsfald.
Vil søsteren ikke påtage sig den opgave at foretage det fornødne, må
plejehj. kontakte socialforvaltningen der så foretager det fornødne.
Er det rigtigt opfattet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-08 17:52

"SB" <sb@invalid.dk> wrote in

> [...]
> dødsfald. Vil søsteren ikke påtage sig den opgave at foretage det
> fornødne, må plejehj. kontakte socialforvaltningen der så foretager

Kun hvis plejehjemmet godkender det - er det ikke tilfældet vil
plejehjemmet, når de ikke kan få fat i dig, ringe til socialforvaltningen
der sandsynligvis blot vil kontakte din søster. Så kort sat, du behøver
ikke gøre noget som helst, så klarer kommunen automatisk tingene for dig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-11-08 10:28

> [...]
> du behøver
> ikke gøre noget som helst, så klarer kommunen automatisk

Der er intet til hinder for at plejehjemmet får oplyst
søsterens adresse/telefonnummer, men om de vil benytte det i
påkommende tilfælde, ved jeg ikke. Hvis han imidlertid opgiver
telefonnummeret til søsteren på socialforvaltningen, vil der
ikke være nogen problemer. Til gengæld vil jeg finde det
underligt hvis plejehjemmet ikke vil have så mange oplysninger
som muligt på vedkommende beboer i tilfælde af dødsfald. Så
mon ikke der foreligger en misforståelse her? Han skal nok
kontakte forstanderinden /forstanderen på det pågældende
plejehjem og bede vedkommende om en forklaring. Det må være i
alles interesse at man løser et problem af den art med de
pårørende, fordi plejehjemmet nu en gang står med ansvaret ved
et evt. dødsfald og naturligvis ikke har lyst til at bruge
mere tid på en sådan sag end højst nødvendigt.
De skal under alle omstændigheder anmelde dødsfaldet til
myndighederne alligvel, og hvis de kan lette deres egen
arbejdsgang med at få fat i pårørende også, så vil jeg tro at
det er sandsynligt at man også tager fat i en anden pårørende
hvis et dødsfald opstår, men i øvrigt vægrer sig ved at gøre
det under normale omstændigheder.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-08 18:57

"SB" <sb@invalid.dk> wrote in message

> Det har jeg gjort men de fastholder at de ikke kan kontakte andre uden at
> jeg først har talt med vedkommende.
> Jeg tvivler på at det kan være korrekt, deraf mit spørgsmål.

Spørg dem, hvad de vil gøre hvis den eneste "godkendte" kontaktperson er
bortrejst og de har nummeret på en anden "ikke-godkendt" kontaktperson? De
kan jo ikke forvente, at du altid er tilgængelig.

Fra : Dan Storm

Dato : 28-11-08 09:23

Uffe Kousgaard skrev:
> Spørg dem, hvad de vil gøre hvis den eneste "godkendte" kontaktperson er
> bortrejst og de har nummeret på en anden "ikke-godkendt" kontaktperson? De
> kan jo ikke forvente, at du altid er tilgængelig.

Jeg spurgte lige for sjov skyld min kæreste, som arbejder på det lokale
plejehjem, hvad proceduren var hvis de ikke kunne komme i kontakt med en
pårørende, selvom de havde kontaktoplysninger på vedkommende.

Svaret var at de ikke umiddelbart havde en procedure for ovenstående
scenarie og hun ville antage at proceduren for dødsfald uden pårørende
ville indtræde og derefter ville man forsøge at sende regningen videre.

Men om det reelt foregår sådan, kunne jeg ikke lige få et svar på.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : SB

Dato : 28-11-08 12:04

Klip

> Spørg dem, hvad de vil gøre hvis den eneste "godkendte" kontaktperson er
> bortrejst og de har nummeret på en anden "ikke-godkendt" kontaktperson? De
> kan jo ikke forvente, at du altid er tilgængelig.

Ja, netop. Jeg er normalt altid tilgængelig og villig til at hjælpe til hvor
det er nødvendigt.
Simon

Fra : SB

Dato : 29-11-08 21:02