Gorenje komfur
Fra : Henke350@gmail.com

Dato : 28-11-08 13:19

Vores Gorenje komfur (glaskeramisk) fra 2003 er gået i stykker. Det
skete da
jeg brugte grillen og kogepladerne. Efter ca. 10 min grillning (med
lukket
ovnlåge) slog vores HPFI relæ fra, men ingen sikring røg. Jeg slukkede
alt
på komfuret og slog rælet til igen. Da jeg så tændte for en af
kogepladerne
slog relæet fra igen. Næste dag prøvede jeg igen at tænde for en af
kogepladerne og der virkede komfuret fint. Men efter et par minutters
madlavning (alm. ovn og kogeplader), slog HPFI-relæet fra igen.

Mit spørgsmål er: Er det en dyr reperation der skal til at få komfuret
ok
igen? Kan det bedre betale sig at købe et nyt komfur?

Hvis vi vil købe et nyt komfur hvilke mærke skal man gå efter (budget
max
ca. 8000 kr)? Vi vil gerne have glaskeramisk komfur igen. Er VOSS
stadig et
godt mærke?

mvh
Henrik

Fra : tp

Dato : 28-11-08 22:41

<Henke350@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Vi har også et gorenje komfur fra ca 2004. Den gang det var i stykker skrev
det en F(ejl) kode i displayet, og udfra det vidste reperatøren præcist hvad
der var galt, og dermed pris. Er det tilfældet med jeres også?

Fra : Ivar

Dato : 29-11-08 13:50

tp skrev:

> Den gang det var i stykker skrev det en F(ejl) kode i displayet,

Det råd er ikke meget bevendt, hvis problemet er at HPFI-relæet
slår fra. Medmindre displayet går på batterier vil det ikke
vise noget, når spændingen er røget. Hvis det har backup-batterier
er det eneste, det ville kunne fortælle er at spændigen er røget.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Alten

Dato : 29-11-08 02:16

On 28 Nov., 22:41, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> det en F(ejl) kode i displayet, og udfra det vidste reperatøren præcist hvad
> der var galt, og dermed pris. Er det tilfældet med jeres også?

Der er desværre ikke noget display på vores komfur

Fra : tp

Dato : 29-11-08 10:29

> [...]
> der var galt, og dermed pris. Er det tilfældet med jeres også?

Der er desværre ikke noget display på vores komfur

Ring alligevel til en gorenje reperatør, du kan på gorenje finde adresser
over hele landet. Det kan være de kan give et bud

Fra : Ivar

Dato : 29-11-08 13:44

Henke350@gmail.com skrev:

> Efter ca. 10 min grillning (med
> lukket
> ovnlåge) slog vores HPFI relæ fra, men ingen sikring røg.

Fugtighed kan være årsag til at HPFI-relæet springer, men normalt
kun hvis I gør noget med meget vand i ovnen. Ved normal brug af
ovnen bør det ikke være årsgen. Hvis I har fornemmelsen af
at det kan være fugtighed, vil problemet højst sandsynlig
klare sig selv. Man kan evt forsøge at accelerere processen,
hvis det er muligt at få ovnen gennemvarmet.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-11-08 22:42

Henke350@gmail.com skrev den 28-11-2008:
> [...]
> ok
> igen? Kan det bedre betale sig at købe et nyt komfur?

Jeg ser 2 scenarier som mulige årsager.
1. Som nævnt fugt. Løsne toppladen og se om der er fugtigt mellem
ovn og kogeplader. Der sidder en udluftningsventil fra ovnen og hvis
det er en af dem man manuelt skal åbne, så kan det meget vel være her
fejlen ligger.
2. Der er blevet så varmt at noget isolering på en ledning er smeltet
og ved genopvarmning (tingene udvider sig) opstår der kontakt til stel
fra en fase eller nul

Selvfølgelig skal dette undersøges mens der er slukket ved måleren
eller stikket er taget ud.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Alten

Dato : 30-11-08 13:27

On 29 Nov., 22:42, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:

> [...]
> fra en fase eller nul
>
> Selvfølgelig skal dette undersøges mens der er slukket ved måleren

Tak for svarene. Jeg har nu åbnet komfuret og har opdaget at
udluftningen fra ovnen sidder skævt, så noget af luften derfra går ind
under kogepladerne. Jeg kan dog ikke se noget fugt eller smeltede
ledninger. Jeg vil prøve at tænde komfuret igen senere og evt. ringe
til Gorenje service hvis der stadig er problemer.

mvh
Henrik

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 21:39

Alten skrev:

> Jeg har nu åbnet komfuret og har opdaget at
> udluftningen fra ovnen sidder skævt, så noget af luften derfra går ind
> under kogepladerne.

Så er det højst sandsynligt, at det er fugt der er problemet.
Du kan ikke regne med, at du kan se fugten. Hvis problemet ikke er
væk, prøv om du kan få gang i noget af det. Hvis det bliver ordentligt
varmt, burde den sidste fugt forsvinde.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 07-12-08 13:13

> [...]
>ledninger. Jeg vil prøve at tænde komfuret igen senere og evt. ringe
>til Gorenje service hvis der stadig er problemer.

Jeg har faktisk den samme elendige montering på mit gorenje. - Og det er
fuldstændig umuligt at få delene til at passe sammen. Så jeg har konsekvent
damp stående op ad indervæggen, hvorefter det kondenserer og løber ned bag
komfuret.
Sådan noget lo** !.

Alene af den grund skulle man fravælge gorenje...
Mvh
Mads

Fra : Alten

Dato : 18-12-08 02:50

On 7 Dec., 13:12, "Mads Kristiansen" <tager.ingen.chan...@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
> komfuret.
> Sådan noget lo** !.
>
> Alene af den grund skulle man fravælge gorenje...

Ja, det er ret dårligt lavet. Jeg har måtte sætte pladen med
kogeplader fast med kun 2 skruer for at få det til at passe. Men den
hopper skævt nogle gange alligevel.