Hjælp til valg af (brugt) Skoda Octavia
Fra : Kåre

Dato : 27-11-08 23:22

Hej

Jeg skal ud at have købt mig ny bil.
Valget falder ret sandsynligt på en Skoda Octavia Combi, 1,9 TDi.
Alder ca. 4-5 år.
Pris ca 150.000.

Jeg har så undersøgt markedet, og så dukker der jo lidt spørgsmål op:

1. Hvad er forskellen på Elegance, Ambiente og Tour ? Jeg synes umiddelbart
de har det samme udstyr i annoncerne.
2. Jeg er faldet over et interessant emne. Det viser sig så at være en 110
Hk version i stedet for 90 Hk. er der noget man skal være opmærksom på med
denne lidt kraftigere motor? Jeg går ud fra det er nøjagtig den samme motor,
bare "tunet". Jeg er som sådan ikke mere interesseret i 110 Hk end 90 Hk.
3. Ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af denne bil?

pft
Kåre

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 28-11-08 00:32

On 27 Nov., 23:21, "Kåre" <kaareb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bare "tunet". Jeg er som sådan ikke mere interesseret i 110 Hk end 90 Hk.
> 3. Ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af denne bil?

Uden at jeg kender detaljerne omkring modellerne mener jeg at 110Hk
versionen har både større turbo og kraftigere kobling, så du kan ikke
bare lave en 90hk til en 110hk ved at chiptune den, det er der sikket
mange med brændte koblinger der kan bekræfte.

Ole

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-11-08 11:01

<versicoloured@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har så undersøgt markedet, og så dukker der jo lidt spørgsmål op:
>
> 1. Hvad er forskellen på Elegance, Ambiente og Tour ? Jeg synes

Elegance udgaven, contra Ambiente har læder rat, armlæn mellem
forsæderne, parkeringssencore både for og bag.
Airconditonen er 2 zonet, i bagage rummet er der kroge til at hænge poser
på og så har den aluminiumsfælge.
Der er vist nok et par ting mere til forskel, men det var dem jeg lige
kunne huske.

Vi havde selv kig på en ny ambiente, men valgte istedet for en elegance.

Elmer

Fra : Brian H

Dato : 28-11-08 23:25

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i meddelelsen

> Elegance udgaven, contra Ambiente har læder rat

Nej, ikke standard

> parkeringssencore både for og bag.

Nej ikke standard, fås ikke foran så vidt jeg ved.

> Airconditonen er 2 zonet

Fås ikke til denne model... ikke så vidt jeg ved.

> i bagage rummet er der kroge til at hænge poser

Dem har jeg nu ikke set hverken i min eller min kammerats :)

> Der er vist nok et par ting mere til forskel, men det var dem jeg lige
> kunne huske.

4x el-ruder mod 2 på Ambiente (måske)
Andet indtræk (pænere måske)
Lås til handskerummet

> Vi havde selv kig på en ny ambiente, men valgte istedet for en elegance.

Aha, du snakker om den nye model :)

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-11-08 23:45

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fås ikke til denne model... ikke så vidt jeg ved.

> Dem har jeg nu ikke set hverken i min eller min kammerats :)

Inden du vrøvler mere. så kig lige på dette link.

http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=Equipment&strModel=Octavia

Og selvfølgeligt er der snak om en Octavia 2, når bilen er 4-5 år gammel

Elmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-08 00:00

Elmer Fjort skriver:

> Og selvfølgeligt er der snak om en Octavia 2, når bilen er 4-5 år gammel

2008-5=2003

Hvornår kom Octavia II ?

(Sommer 2004)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Frandsen

Dato : 29-11-08 23:55

> [...]
>
> Og selvfølgeligt er der snak om en Octavia 2, når bilen er 4-5 år gammel

Nå, vores er 4 år gammel og er en I'er!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Kåre

Dato : 07-12-08 22:25

> Inden du vrøvler mere. så kig lige på dette link.
>

> http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=Equipment&strModel=Octavia
>
> Og selvfølgeligt er der snak om en Octavia 2, når bilen er 4-5 år gammel

Den liste er vist for nyeste modeller, eller ???

Det blev til en 2003'er, men en 2004 model. Hvad det så end skal betyde...

Kåre

Fra : Lars

Dato : 29-11-08 19:15

On Fri, 28 Nov 2008 23:24:35 +0100, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>Nej ikke standard, fås ikke foran så vidt jeg ved.

Det havde min nu altså... p-sensor både for og bag.

>Fås ikke til denne model... ikke så vidt jeg ved.

Det havde min nu altså også...

>Dem har jeg nu ikke set hverken i min eller min kammerats :)

Det havde jeg også i min... MEGET praktisk indretning faktisk!

** Lars

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-11-08 20:11

> Det havde jeg også i min... MEGET praktisk indretning faktisk!

Det har sågar min Ambiente også.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Carsten Andersen

Dato : 28-11-08 11:06

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 90 Hk.
> 3. Ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af denne bil?

Hej,

Dejlig bil, har selv har 2 af dem, Ambiente modellen

- Ambiente er den lille udstyrsvariant med manuel Aircondition, 4 elruder,
fartpilot, kørecomputer m.m. og 90 hk - Fixed Turbogeometri
- Elegance har derudover Fuldautomarisk klima og 110 hk - Variabel
Turbogeometri
- Tour kom ca. samtidig med Octavia 2, men den ved jeg ikke nok om, der
findes tilsyneladende en 90 hk udgave og en 101 hk PD udgave

Hilsen

Carsten Andersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-11-08 16:59

> [...]
> - Tour kom ca. samtidig med Octavia 2, men den ved jeg ikke nok om, der
> findes tilsyneladende en 90 hk udgave og en 101 hk PD udgave

Næsten rigtigt - Ambiente er mellemmodellen - der findes også en helt
skrabet version som hedder Classic

Tour er den gamle model, som sælges videre - og er altså en helt anden
model, som er baseret på den gamle Golf 4 platform, hvor den nye Octavia II
er baseret på Golf 5 platformen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kåre

Dato : 07-12-08 22:21

> [...]
>
> Tour er den gamle model, som sælges videre - og er altså en helt anden
> model, som er baseret på den gamle Golf 4 platform, hvor den nye Octavia

Det er der så lidt uenighed om blandt dem jeg har snakket med.
nogle siger at det er en "Kinesisk" Golf undervogn, som fysisk skulle være
større end de europæiske Golfere.
Andre siger det er en A3 undervogn.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 22:26

"Kåre" skriver:

> Det er der så lidt uenighed om blandt dem jeg har snakket med.
> nogle siger at det er en "Kinesisk" Golf undervogn, som fysisk skulle være
> større end de europæiske Golfere.

At hvilken af dem er bygget på ?

> Andre siger det er en A3 undervogn.

Golf og A3 deler også platform....endda med Passaten....

Fra : Kåre

Dato : 07-12-08 22:42

> "Kåre" skriver:

> At hvilken af dem er bygget på ?

Octavien skulle være bygget på A3 er det sidste jeg har hørt (fra
forhandler).
Jeg har så en "klog" kollega som holder på at det er en Golf undervogn, men
altså en der skulle være lavet til Kinøjserne.

> Golf og A3 deler også platform....endda med Passaten....

Hmmmm, ja OK, det kan jo være at alle får ret i den sidste ende, så

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 22:47

"Kåre" skriver:

> Octavien skulle være bygget på A3 er det sidste jeg har hørt (fra
> forhandler).

Octavia 1 eller 2 ?

> Jeg har så en "klog" kollega som holder på at det er en Golf undervogn, men
> altså en der skulle være lavet til Kinøjserne.

Prøv at læs her:
http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia

Der står hvilken platform de er bygget på og der er link til hvilke
andre biler der er bygget på pågældende platform

Den første generation af de nuværende Octavia deler platform med:
* Audi A3 Mk1 (8L)
* Audi TT Mk1 (8N)
* VW Golf Mk4/VW R32 (1J)
* VW Bora/Jetta IV (1J)
* VW Lavida
* VW New Beetle (1C/1Y/9C)
* SEAT León Mk1 (1M)
* SEAT Toledo Mk2 (1M)

Anden generation Octavia:
* 2003 Audi A3 Mk2 (8P)
* 2003 Volkswagen Touran (1T)
* 2004 Volkswagen Caddy (2K)
* 2004 SEAT Altea (5P)
* 2004 Volkswagen Golf / GTI / R32 / Rabbit Mk5 (1K)
* 2005 Škoda Octavia Mk2 (1Z)
* 2005 Volkswagen Golf Plus (1K)
* 2005 SEAT Toledo Mk3 (5P)
* 2006 Volkswagen Jetta / Vento / Bora Mk5 (1K)
* 2006 SEAT León Mk2 (1P)
* 2008 Volkswagen Tiguan (5N)
* 2008 Volkswagen Scirocco (13)
* 2009 Audi Q3

PQ46 platform som er ane afart af den samme;
* 2006 Volkswagen Passat (3C)
* 2007 Volkswagen Eos (1F)
* 2008 Volkswagen Passat CC
* 2008 Skoda Superb II (3T)

Fra : Kåre

Dato : 07-12-08 22:58

> "Kåre" skriver:

> Octavia 1 eller 2 ?

> Prøv at læs her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia

OK, det ser ud til det er en Octavia 1, så. Det er i hvert fald ikke den
nyeste model som kører i dag. Så hvis det er model 2 de er kommet til så er
det en 1'er jeg har anskaffet mig.

Jeg mener der blev lavet en facelift i 2002, men den hedder så ikke model 2
derfra?
Min er så en 2004-model. det indbefatter vist noget med hvide blink og andre
ligegyldigheder...

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-08 23:08

"Kåre" skriver:

> OK, det ser ud til det er en Octavia 1, så. Det er i hvert fald ikke den
> nyeste model som kører i dag. Så hvis det er model 2 de er kommet til så er
> det en 1'er jeg har anskaffet mig.

Okay.

> Jeg mener der blev lavet en facelift i 2002, men den hedder så ikke model 2
> derfra?

Nope. Den skifter først nummer da den skifte platform....

Fra : Lars

Dato : 29-11-08 19:14

On Thu, 27 Nov 2008 23:21:49 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

>Jeg skal ud at have købt mig ny bil.
>Valget falder ret sandsynligt på en Skoda Octavia Combi, 1,9 TDi.
>Alder ca. 4-5 år.
>Pris ca 150.000.

Fin bil - jeg har haft en 2,0 TDI Elegance med DSG automatgear. Den
var bestemt et positivt bekendtskab.

>1. Hvad er forskellen på Elegance, Ambiente og Tour ? Jeg synes umiddelbart
>de har det samme udstyr i annoncerne.

Så vidt jeg er orienteret er "tour" faktisk den gamle model Octavia,
og det er en helt anden bil. Forskellen på Ambiente og Elegance er
udstyrdetaljer. Elegance er med lidt mere udstyr, bl.a. fuldautomatisk
klimaanlæg - det er altså et plus i min verden.

>3. Ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af denne bil?

Service... Tandrem skal være skift iflg forskrifterne.... Ellers mener
jeg ikke der er det store - FDM har en brugtbils test hvis du er
medlem af dem.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 10:04

On 2008-11-27 23:21:49 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com> said:

> Jeg skal ud at have købt mig ny bil.
> Valget falder ret sandsynligt på en Skoda Octavia Combi, 1,9 TDi.
> Alder ca. 4-5 år.
> Pris ca 150.000.

Jeg kører i øjeblikket rundt i denne her på lånebasis:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Skoda-Octavia-1,9-5d.-TDi-Ambiente-Combi_ID387065.htm

Jeg

er utrolig imponeret over hvor frisk den føles, de relativt mange km.
til trods.

--
Hans Tosti
http://h2ns.dk

Fra : Per

Dato : 01-12-08 02:33

> [...]
> bare "tunet". Jeg er som sådan ikke mere interesseret i 110 Hk end 90 Hk.
> 3. Ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af denne bil?

Hvis det er den gamle model (Octavia 1), så mener jeg at de brugte er
for dyre. Du kan idag får en ny Octavia model 2 med 2,0 TDI for
281.000 kr. (så får du også et gavekort til Føtex på 10.000 nogle
steder). Det er en helt anden bil. Der er en stor forskel mellem den
gamle og den nye model. Der er virklig forskel i køreegenskaberne og
udstyret.

Jeg mener at 110 HK Diesel er med variabel Turbo, hvor 90 HK ikke har
variabel turbo. Ellers var dert ikke de store forskelle.

PEr

Fra : Kåre

Dato : 07-12-08 22:32

[...]

Bilen er nu indkøbt, til levering i næste weekend. Dejligt!

Det blev til en Elegance model fra oktober 2003 (2004 model), og kørt
100.000 km.
Vi var også ude at prøve en Ambiente model. Også fin bil, bestemt. Men lidt
mindre udstyr (fartpilot, auto klima, dårligere anlæg).
Men når vi kunne få en Elegance med 110Hk i stedet for 90 (en verden til
forskel!), og fuldautomatisk klima, og fartpilot osv til et par tusinde
mindre end den lille model, så er det ikke så svært at vælge

Tak for alle oplysningerne!
Jeg tror jeg fik fat i den rigtige bil.

Kåre