Hastighed på bubys
Fra : Nielsen

Dato : 26-11-08 18:33

Mojn NG

Snakkede lige med en bybus chauffør, om hvilke regler de skal følge i
byerne.

Jeg mener de aldrig må komme over 50km/t
Han mente de måtte følge skiltene.

Er jeg helt i skoven.
Syntes når jeg læser FL §43 at der står max 50km/t, eller er der en regel
jeg har overset.

JaN

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-11-08 18:51

"Nielsen" <joan-bisgaardFJERN@DETTEnielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> byerne.
>
> Jeg mener de aldrig må komme over 50km/t

Klippet fra sikkertrafik.dk:

Hastighedsgrænser for særlige typer af køretøjer

For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden
aldrig overstige 80 km/t.

Fra : Nielsen

Dato : 26-11-08 19:33

"Jonas Jørgensen" <news3808@pogj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hastighedsgrænser for særlige typer af køretøjer
>
> For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden

Ja jeg så godt det med de 80km/t, men går ud fra det er på lande-motorvej.

Men hvad med inde for by-skiltet.
Må de køre samme hastighed som personbiler,
eller max 50km/t som lastbiler/busser over 3500kg totalvægt, som skrevet i
FL §43

JaN

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-11-08 19:43

> [...]
> Må de køre samme hastighed som personbiler,
> eller max 50km/t som lastbiler/busser over 3500kg totalvægt, som skrevet i

Den regel med max 50 uanset højere lokal hastighedsbegrænsning i byzone
gælder vist kun lastbiler og vogntog.

Fra : Leonard

Dato : 26-11-08 11:50

> Må de køre samme hastighed som personbiler,
> eller max 50km/t som lastbiler/busser over 3500kg totalvægt, som skrevet i
> FL §43

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42
aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må
hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en
højere lokal hastighedsgrænse.

Altså, hvis bare det er en bus, så må den køre det, der står på
skiltet, op til 80 km/t. Hvis det er et vogntog, så må den ikke køre
mere end 50 km/t. Om en ledbus er i kategorien vogntog ved jeg ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-08 19:54

"Leonard" skrev

> Om en ledbus er i kategorien vogntog ved jeg ikke.

Der er tidligere givet dispensation så der ikke kræves hængerkort for at
køre ledbusser, men blot et kursus
Om det også gælder for max hastighed? Muligvis, der køres almindeligvis med
hastighed som alm bus ...

- Peter

Fra : Nielsen

Dato : 26-11-08 20:18

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

skiltet, op til 80 km/t. Hvis det er et vogntog, så må den ikke køre
mere end 50 km/t. Om en ledbus er i kategorien vogntog ved jeg ikke.

Fy for pokker.
Kan ikke helt se logikken i en bybus med passager i må kører eks. 70km/t,
men en tom trækker kun må køre 50km/t.
Er der noget jeg ikke ved, eller bremser en bus bare så meget bedre end en
lastbil.

Så lærte jeg også noget idag.
Det er bare ikke rart at vide at når en bus kommer bulderne gennem byen med
op til 60-70km/t, er det fuld lovligt.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-08 22:09

"Nielsen" skrev

> Det er bare ikke rart at vide at når en bus kommer bulderne gennem byen
> med
> op til 60-70km/t, er det fuld lovligt.

Buldrende og buldrende, chaufføren skal følge de lokale hastighedsgrænser
Er det ikke skiltet med anden hastighed er max stadig 50km/t i byen

- Peter

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-11-08 22:33

Isang tao pinangalanan, Nielsen nagsulat:

klip

>Er der noget jeg ikke ved, eller bremser en bus bare så meget bedre end en
>lastbil.

Jeg har været på mange forskellige køretekniske kurser med bus.
De to sidste, har været det samme udvidede køreteknisk kursus som
politiet bliver undervist i. Og hver eneste gang har jeg kunnet
udmanøvre de lastbiler der har været med. Særligt lastvogntog, har
været voldsomt ringere end busserne. Så busser bremser og styrer efter
min erfaring betydeligt bedre end lastbiler. Jeg tror det har noget at
gøre med at tyngdepunktet i busser ligger væsentlig lavere end
lastbilernes.

>Så lærte jeg også noget idag.
>Det er bare ikke rart at vide at når en bus kommer bulderne gennem byen med
>op til 60-70km/t, er det fuld lovligt.

Måske det kunne give andledning til at visse bilister undlader at
skære ind foran en bus i sidste øjeblik, blot for at dreje til højre.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-11-08 23:32

Claus Frørup skrev:
> [...]
> min erfaring betydeligt bedre end lastbiler. Jeg tror det har noget at
> gøre med at tyngdepunktet i busser ligger væsentlig lavere end

Jeg tror nærmere at for en lastbilchauffør betyder det noget at godset
kan bruges når det kommer frem. Buschaufføren har ikke det problem. Det
overlades her til "godset" selv at holde sig fast, efter forholdene.

> Måske det kunne give andledning til at visse bilister undlader at
> skære ind foran en bus i sidste øjeblik, blot for at dreje til højre.

Seneste tildragelse på det punkt er at det også forekommer at de gør det
med lastbiler.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Claus Frørup

Dato : 27-11-08 13:23

Isang tao pinangalanan, Finn Guldmann nagsulat:

>Jeg tror nærmere at for en lastbilchauffør betyder det noget at godset
>kan bruges når det kommer frem. Buschaufføren har ikke det problem. Det
>overlades her til "godset" selv at holde sig fast, efter forholdene.

ROFLOL... den var skisme god

>Seneste tildragelse på det punkt er at det også forekommer at de gør det
>med lastbiler.

Jeps... det ser jeg mange gange om dagen... At der ikke bliver slået
flere ihjel end tilfældet er, tilskriver jeg bus og
lastvognschaufførenes evner til at læse og forudse trafikken.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leonard

Dato : 26-11-08 14:13

> [...]
> men en tom trækker kun må køre 50km/t.
> Er der noget jeg ikke ved, eller bremser en bus bare så meget bedre end en

Næh, nogle busser og lastbiler er bygget på samme undervogn,
lastbilen, hvor godset fastgøres på en eller anden måde, er begrænset
til lidt under 90 km/t, mens bussen, der har løstsiddende mennesker,
der kan kastes rundt imellem hinanden og ud af vinduer osv. er
begrænset til en hastighed lidt over 100 km/t.
Her har man helt tydeligt valgt, at komforten kommer før sikkerheden,
og lader mennesker transportere med en højere hastighed, fordi det
mindsker rejsetiden ned gennem EU en lille smule og ellers ville ingen
jo vælge bussen, men det langt sikrere tog at køre med, på tværs af
landet.
I byerne har man valgt at lastbilerne ikke skal have adgang og det
skal i hvert fald være så besværligt, at de helst bliver udenfor.

Fra : alexbo

Dato : 27-11-08 15:26

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev

>Næh, nogle busser og lastbiler er bygget på samme undervogn,

Det er muligt, kan du nævne bare een, jeg har ikke set nogen i de 30 år jeg
har lavet busser.

Volvo har bygget en lastbil på et buschassis som prøve.

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20041117/news06/111170100/

Reelt er det bare en bus man har taget stolene ud af og kalder det er
lastbil.
Det er så også een pakketransport, og ikke en lastbil til tungt læs.

Nu har det ikke nogen større betydning i en tråd om hastighed og jeg svarer
så også kun fordi jeg
kan se i et andet indlæg, at dit indlæg bliver taget til indtægt for at det
er sådan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-08 23:06

alexbo skrev:
> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev

> Det er muligt, kan du nævne bare een, jeg har ikke set nogen i de 30 år jeg
> har lavet busser.

Jeg vi da godt komme med et bud. Bova model Europa har samme undervogn
som DAF 2800 og Fotura som DAF 3300.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 26-11-08 14:55

On 26 Nov., 22:13, Leonard <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]
> der kan kastes rundt imellem hinanden og ud af vinduer osv. er
> begrænset til en hastighed lidt over 100 km/t.

Det er sq lidt mystisk at begrænse dem forskelligt. Det er ikke fordi
busser må køre hurtigere i andre lande, Tyskland f.eks. ??
Bortset fra det: Kan det passe at lastbilernes begrænsere er blevet
justeret ned de senere år ?? Tidligere mener jeg, at de kørte lige
under 90 km/t, i dag kører de nærmere 82-84 km/t ??

MVH Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-08 21:33

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

justeret ned de senere år ?? Tidligere mener jeg, at de kørte lige
under 90 km/t, i dag kører de nærmere 82-84 km/t ??

De kører 88-89 og det har de gjort i mange år.

Har du fået ny bil eller nyt speedometer? :)

--
Per

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 27-11-08 02:25

> [...]
> der kan kastes rundt imellem hinanden og ud af vinduer osv. er
> begrænset til en hastighed lidt over 100 km/t.

Det er fa.... heller ikke nemt at bå en bus til at veje +40 tons.

En bus kan f. eks have 100 pasagerer (ja stor bus men nemt at regne
med) og en gennemsnit vægt på 85 kg giver 8,5 ton flæsk og kød. Dertil
15 kg bagage (gennemsnit) 1,5 ton. Selv med en tung bus er det svært
at komme op på den halve vægt. Da bremseeffekten er linear skulle en
bus med samme undervogn kunne bremse på den halve længde (der ses bort
fra responce tid) af en lastbil der vejer det dobbelte.

Benny

Fra : alexbo

Dato : 27-11-08 11:53

<Hojvaelde@gmail.com> skrev

> [...]
>bus med samme undervogn kunne bremse på den halve længde (der ses bort
>fra responce tid) af en lastbil der vejer det dobbelte.

Bremselængde har intet med vægt at gøre.
Der er principelt ingen forskel på bremseevnen for en cykel og et
lastvognstog

Jeg synes nu også at det er indlysende at man ikke kunne have blandet
trafik, hvis nogle køretøjer havde en meget længere bremselængde end andre

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-08 21:34

<Hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

bus med samme undervogn kunne bremse på den halve længde (der ses bort
fra responce tid) af en lastbil der vejer det dobbelte.

"Bremseeffekten er linear" .... magen til vrøvl finder man sjældent.

En cykel kan altså bremse på en 50-øre?

--
Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-08 21:45

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> En cykel kan altså bremse på en 50-øre?

Hvis den havde en bremseeffekt som en bybus kunne den nok nærmest ;)

Fra : Brian Lund

Dato : 27-11-08 21:51

> [...]
> fra responce tid) af en lastbil der vejer det dobbelte.
>
> "Bremseeffekten er linear" .... magen til vrøvl finder man sjældent.

Nej for den har meget smalle dæk og altså lav friktion, ellers var der jo
ingen der gad cykle!

Men joh, nogle cykler kan bremse meget hurtigt, så er der bare problemet at
hvis forhjulet blokerer så kan din hovedskal hilse asfalten når din cykel
slår en kolbøtte..! Det har jeg ikke set så mange biler gøre! (Dog en
motorcykel)

Brian

Fra : Leonard

Dato : 27-11-08 03:08

> Det er fa.... heller ikke nemt at bå en bus til at veje +40 tons.

Det er jo langt fra de fleste lastbiler, der vejer max-vægt.

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 27-11-08 05:21

On 27 Nov., 11:52, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <Hojvae...@gmail.com> skrev

> Bremselængde har intet med vægt at gøre.

Jo fa... det har. Energien i et køretøj er masse*hastighed i anden
potens. Det vil sige at med samme bremser og dæk så vil et dobbelt så
tungt køretøj tage længere tid/strækning at bremse ned.
OK ved godt at et tungere køretøj kan bremse hårdere inden dækkene
skrider, men mener kun at dæk friktion er 30% højere ved dobbelt vægt..

Benny

Fra : alexbo

Dato : 27-11-08 14:06

<Hojvaelde@gmail.com> skrev

>OK ved godt at et tungere køretøj kan bremse hårdere inden dækkene
>skrider, men mener kun at dæk friktion er 30% højere ved dobbelt vægt.

Der mener du forkert og derfor bliver alt andet også forkert.
Vægten af køretøjet har ingen indflydelse på bremselængden, forudsat at
bremserne virker er det kun friktionen der betyder noget og den følger
vægten i lige linie.

30% det lyder som noget der er grebet ud af luften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 27-11-08 06:56

On 27 Nov., 14:06, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Vægten af køretøjet har ingen indflydelse på bremselængden, forudsat at
> bremserne virker er det kun friktionen der betyder noget og den følger

For at det gælder skal mængden af gummi 'i indgreb' skaleres op for at
undgå blokering, og det glemmer de altså, når de laver lastbiler og
busser. Derfor bremser lastbiler, busser, cykler og MC'er relativt
dårligt, mens sporty biler (lette med brede, bløde dæk: F1, Porsche
osv.) bremser godt.

Leo

Fra : alexbo

Dato : 27-11-08 15:25

"Leo_Jensen"

> [...]
> vægten i lige linie.

For at det gælder skal mængden af gummi 'i indgreb' skaleres op for at

Nej jo større vægt jo større friktion,
lige præcis så meget mere friktion at det opvejer den større bremseeffekt
der skal til med den større vægt.

Derfor bremser lastbiler, busser, cykler og MC'er relativt
dårligt, mens sporty biler (lette med brede, bløde dæk: F1, Porsche
osv.) bremser godt.

Det er fuldstændigt ligegyldigt om bilen er sporty, hvis man sætter
højfriktionsdæk på bremser den bedre.
Man kan sagtens få en 30 tons lastbil til at bremse som en F1, men den kører
så hellere ikke længere end en F1 på dækkene.

Det ville heller ikke være godt hvis en læsset lastbil havde en bremselængde
der var 3-4 gange længere end en tom.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 27-11-08 08:39

> Det er muligt, kan du nævne bare een, jeg har ikke set nogen i de 30 år jeg
> har lavet busser.

Har kun min viden fra noget jeg mener at have læst her for et par år
siden om en Setrabus og en lastbil, der var bygget på samme undervogn.
Beklager hvis jeg har spredt forkert viden.

For denne diskussion om hastighed er det nok ret ligegyldigt, min
pointe er i hvert fald, at det kan undre at en dobbeltdækkerbus, fyldt
med løse mennesker og noget tilfældigt stuvet bagage må køre hurtigere
end en lastbil med fastsurret last. Lastbilen slår måske indholdet af
3-4 personbiler ihjel ved en ulykke, bussen tager lige hele indholdet
med i døden.

Fra : alexbo

Dato : 27-11-08 17:13

"Leonard" skrev

> [...]
>pointe er i hvert fald, at det kan undre at en dobbeltdækkerbus, fyldt
>med løse mennesker og noget tilfældigt stuvet bagage må køre hurtigere

Nu vælger du så også tillægsordene så de passer til dit synspunkt.
Hvis nu vi stuver bagagen i bagagerummet, passagererne tager sele på, og
lader lastbilen køre med en bunke løst skrammel der rager op over
ladet, så ser det straks anderledes ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 27-11-08 18:02

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

> [...]
>Hvis nu vi stuver bagagen i bagagerummet, passagererne tager sele på, og
>lader lastbilen køre med en bunke løst skrammel der rager op over

Hehe og så er der nogle der påstår at analogier er en dårlig ide på
usenet..
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leonard

Dato : 27-11-08 09:47

On 27 Nov., 17:12, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Hvis nu vi stuver bagagen i bagagerummet, passagererne tager sele på, og
> lader lastbilen køre med en bunke løst skrammel der rager op over

Jeps, men hvad ser du mest af?
Jeg ser flest lukkede lastbiler og der kan jeg selvfølgelig ikke vide
hvordan godset er fastgjort, men dem åbnet lad ser ud som om, de har
forsøgt at bruge remme, kæder osv.
Det er længe siden jeg har kørt i bus, men tråden begyndte med en
bybus og dem er der ikke seler i. De eneste, der skal bindes i en
bybus er svjv kørestole.

Det der undrer mig, er at hastighedsgrænser for busser og lastbiler er
forskellige, gennemsnitligt tror jeg ikke der er en sikkerhedsmæssig
forklaring på det.

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-11-08 20:05

> [...]

>Er jeg helt i skoven.
>Syntes når jeg læser FL §43 at der står max 50km/t, eller er der en regel

http://www.rfsf.dk/16333e80

En bus må køre med samme hastigheder som personbiler, dog max 80km/t
Lastbiler derimod, må max køre 50 i byerne....

Jeg tror du overser stk 2 i paragraf 43
Der bl.a. nævner vogntog F.eks en bus med en trailer.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus,
hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et
registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig

Fra : René Løweneck

Dato : 26-11-08 20:09

Hej Jan !

> Snakkede lige med en bybus chauffør, om hvilke regler de skal følge i
> byerne.

En bus og en ledbus, er i byerne sidestillet med biler (hastighedsmæssigt).

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-11-08 19:04

On Wed, 26 Nov 2008 23:32:19 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Jeg tror nærmere at for en lastbilchauffør betyder det noget at godset
> kan bruges når det kommer frem. Buschaufføren har ikke det problem. Det
> overlades her til "godset" selv at holde sig fast, efter forholdene.

Der var ellers godt nok en af dine kolleger der var ved at få lasten i
nakken i går. Krydset Godthåbsvej-(øbø?)Falkoner Alle, kl.ca.9.00.
Bagenden lettede lige en halv meter og et stk cykel med barnesæde og
knytnæve ud på den anden side før han fortsatte sit højresving. Det var
s'gu da godt at bremserne virkede, men måske sku' han lige have haft
justeret sit koffeinindhold? Han kan ikke have haft grønt i mange
sekunder, og så bør man altså ikke blive overrasket over at der kan være
cyklister langs vejbanen i København.