2.500km fra Bulgarien til Danmark - for op~
Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 25-11-08 23:41

Hey

Vi bor i den sydlige del af Bulgarien, og har indtil nu været i
Danmark ad motorveje ialt 4 gange. Turen er den samme hver gang over
Sofia, Beograd, Budapest, Bratislava, Prag, Dresden, Hannover,
Hamburg, Vejle, og det er faktisk en ganske glimrende tur. Den tager
som regel 26-32 timer med solide pauser men uden overnatninger med 2
chauffører. Det er smukt, vi får trods alt set noget land og nogle
hovedstader, og konen og børnene er - stadig - helt friske på den!

Nu skal vi så afsted igen i morgen aften, og jeg har naturligvis holdt
meget øje med vejret og specielt med sne og nattefrost. Generelt ser
jeg det som en - stadig - fin tur, men er klar over, at den denne her
gang sagtens kan tage 6-8 timer ekstra, og det er helt fint.
Vejrudsigterne - som jeg VED kan skifte - lover fra nate -5 grader til
dag +12 grader i de forskellige byer, og ingen sne med mulighed for
regn.. dog kun i DK!

Men stadig flere i vores omgangskreds udtrykker bekymringer, som jeg
ikke helt kan følge, og snakker om snekæder og andet fræs. Jow jow, vi
har skam snekæder i bagagerummet, men ca. 2.000km på motorvej, 300km
på hovedveje, og kun ca. 200km på små veje - bliver det så virkeligt
et problem?

Nu kører vi jo afsted alligevel (det er simpelthen for dyrt med fly +
tog + leje af bil i 14 dage), men jeg kunne stadig godt tænke mig
jeres vurdering af turen på denne tid af året. Når nu vi ikke har
specielt travlt, kender vejene godt (det er jo så at sige 9. gang på
samme veje nu!), ER det virkeligt så et problem?

Generelle kommentarer... ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-11-08 08:24

bokampdudek@googlemail.com wrote:
> [...]
> specielt travlt, kender vejene godt (det er jo så at sige 9. gang på
> samme veje nu!), ER det virkeligt så et problem?

Du er den nærmeste til at vurdere det - du har selv været på turen.
Skulle i sne inde vil i opleve ubehag i max. nogle timer og have høstet
et familieminde for livet. Jeg kan anbefale at se Simpsons - det afsnit
hvor de gamle får tilkæmpet sig friheden og er klar til at forlade
alderdomshjemmet, men får kolde fødder fordi "de ikke er helt trygge ved
de unge mennesker derovre".

Frygten er som regel for det ukendte - jeres omgangskreds tror bare det
værste alene pga. manglende viden.

Cease the day.

God tur.

--
vh
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-11-08 08:53

> [...]
> de unge mennesker derovre".
>
> Frygten er som regel for det ukendte - jeres omgangskreds tror bare det

Tjah - vi har kørt turen til Østrig nogle gange i årenes løb - ikke så lang
tur som jeres, men altid om vinteren.
To gange har vi haft snevejr hele vejen - den ene gang var vi faktisk ikke
engang sikre på at vi ku komme helt ned til færgen.
Begge gange har vi næste dag kunne se i den lokale presse at det har været
frygteligt for dem, der var på vejene. Folk sneet inde på rastepladserne og
andre sjove steder - fuldkommen snekaos og helvede på jord.
Men begge gange har vi da kunnet køre 80-100 km/t på motorvejene - så længe
der ikke lå nogen i vejen.
Så hvis bilen ikke har nogle kendte problemer, rimeligt friskt gummi
(vinterdæk + friske viskere), fyldte tanke (benzin OG sprinklervædske:
sidstnævnte kan være sindsygt dyrt at købe langs autobahn !), i har vel
rigeligt vintertøj med i bagagen så ekstra tæpper ikke er nødvendige - ja,
så kan jeg ikke se andre problemer end at vejret kan forsinke jer undervejs.
Sneskovl og kæder lyder vildt for en tur i lavlandet - et træktov er nok
mere relevant. Om ikke andet kan du trække folk på sommerdæk fri på
rastepladserne

Altså: go' tur og håber i når hjem til jul

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Tom

Dato : 26-11-08 20:56

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> mere relevant. Om ikke andet kan du trække folk på sommerdæk fri på
> rastepladserne

Ja jeg vil da prise mig lykkelig for lidt hjælp når mine sommerdæk ikke
rækker mere

Kan selvfølgelig også vælge bare at liste hjem med 10-20 km/t på
sommerdækkene, så kan det da ikke gå helt galt

--
Tom

Fra : ShutEye

Dato : 26-11-08 09:50

> Frygten er som regel for det ukendte - jeres omgangskreds tror bare det
> værste alene pga. manglende viden.

Så sandt.
Dem man altid hører de værste historier fra, om hvor slemt vejret har været,
de har som regel oplevet det foran fjernsynsskærmen :) TV2 er min hadekanal
på det punkt, selv vejret er blevet til sensationsjournalistik.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-11-08 01:44

Torben Scheel wrote:
> Cease the day.

Du mener vel "Seize the day"?

Fra : ShutEye

Dato : 27-11-08 02:06

> Du mener vel "Seize the day"?

Nogen gange er dagen så dårlig at CEASE er bedre :þ

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-08 07:37

Jens C. Hansen wrote:

> Du mener vel "Seize the day"?
Gosh - er jeg så dårlig til engelsk..

Jo - jeg mente Seize (selvom det lyder som et stempel der sætter sig i
mine ører)

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 09:46

<bokampdudek@googlemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg ville bare se at komme afsted.
5 minusgrader kan vel ikke ødelægge alverden
og europavejene er vel også iorden.

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 26-11-08 21:43

"Eque" <-> wrote in message

> <bokampdudek@googlemail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville bare se at komme afsted.
> 5 minusgrader kan vel ikke ødelægge alverden
> og europavejene er vel også iorden.
hm.. tja kommer an på om nyrebæltet er med. På turer fra Bratislava til Brno
er motorvejen god, har dog kun prøvet den en enkelt gang i år. Men den 530D
vi køre i fra Wien og der op som taxa bare meget behagelig. Men turen fra
Brno til Prag i samme bil er IKKE behagelig, det er IKKE muligt at læse en
bog, det ryster formeget. Der er ikke langt mellem pladerne i betonen, og
vedligehold er ikke noget man bruger så meget.

/Finn

Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 26-11-08 02:17

[...]

Tak for kommentarer, folkens :) Min holdning var netop også som
udgangspunkt, at der da ikke nødvendigvis kunne være noget absurd
farligt i dén køretur, men tak for bekræftelsen - der kunne jo være
noget, som jeg havde overset.

TIl info kan jeg fortælle, at bilen netop har fået skiftet olie
+filter, skiver+klodser foran, tanket+sprinkler samt fået et sæt
Michelin Alpine vinterdæk på, og hvis vi for hyggens skyld tager nogle
lettilgængelige dyner med (børnene HAR altid dyner med, da de sover
meget af vejen), et sløbetov samt godt humør, så kan det kun blive en
god og smuk tur :)

Fremme til Jul? Ha! Vi skal til barnedåb søndag formiddag i Esbjerg og
kører herfra torsdag eftermiddag.. men mon ikke det går :)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : oz3bto

Dato : 26-11-08 12:50

[...]

For et par år siden trillede vi til Østrig i en gammel sierra i janurar
måned .. En gang overvejede vi at smide kæder på og det var de sidste 10km
til ski stedet

Gode vinterdæk så får du ikke brug for kæder før der ligger temlig meget
sne

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 26-11-08 12:31

> [...]
>
> Fremme til Jul? Ha! Vi skal til barnedåb søndag formiddag i Esbjerg og
> kører herfra torsdag eftermiddag.. men mon ikke det går :)

Jeg er misundelig. Gad godt at bo så langt væk hjemmefra, så man får
ekstra lejlighed til at nyde køretøjet

Hav en rigtig god tur!

Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 26-11-08 23:13

[...]

> Jeg er misundelig. Gad godt at bo så langt væk hjemmefra, så man får
> ekstra lejlighed til at nyde køretøjet

hahahaha, der er da INTET der forhindrer dig i at køre en omvej om
f.eks. Nis (Serbija), på vej til arbejde for at få lidt ekstra
køreglæde ;)

[...]

> Hav en rigtig god tur!

mange tak!

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 26-11-08 23:15

[...]

> [...]
> bog, det ryster formeget. Der er ikke langt mellem pladerne i betonen, og
> vedligehold er ikke noget man bruger så meget.

lige nøjagtig DEN del af turen husker jeg ak så klart :) det er så
også nu 9. gang på mindre end et år at vi kører hen over de plader,
men det er ok.. det er en del af turen og 'charmen' ;)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 01-12-08 00:00

<bokampdudek@googlemail.com> wrote in message
[...]

> [...]

også nu 9. gang på mindre end et år at vi kører hen over de plader,
men det er ok.. det er en del af turen og 'charmen' ;)

Hej Bo

har ikke prøvet den så meget i år, men som min tjekiske kollega sagde på en
tur fra Brno til Vyskov. Vi skal lige i 2. bane for at undgå hullet ved den
næste bro.
Hvad vi ramt det var minst forhjulet blevet stående på motorvejen.

Men god tur.

/Finn

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-11-08 07:26

On Tue, 25 Nov 2008 22:40:38 -0800 (PST), bokampdudek@googlemail.com
wrote:

[snip]

Vi har lige været en tur fra Flensburg til Köln. Godt nok kun 600 km,
men der var lovet det værste snevejr i århundreder...
Ingen problemer i det. Da vi var ankommet i Köln kunne vi se, at vi
åbenbart havde overlevet verdens undergang. De skildringer, der kommer
ud af det, er de mest ekstreme. Et enkelt lokalt sted havde en sky
åbenbart tabt hele laste på én gang, så der var lidt mere sne, men
ellers er der overhovedet ingen problemer.

Fly