Kæde i stedet for tandrem?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-11-08 16:54

Hej

Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
vel med rem?

Stef

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-11-08 17:04

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste
> kører vel med rem?

Du har fat i den gale ende af historien...
Det hele startede med at 99,9% af alle motorer kørte med kæde, eller
tandhjul - det med tandrem slog først rigtigt igennem i 80'erne hvis min
hukommelse husker rigtigt...

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-11-08 17:06

Suzuki Grand Vitara kører med kæde.

Fra : KASO

Dato : 25-11-08 22:32

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
> Suzuki Grand Vitara kører med kæde.

Det afhænger af motorversionen. Dieselvarianterne - såvel PSA-versionen i
den gl. model som Renault-motoren i den nye er med tandrem.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-11-08 17:06

> [...]
> Det hele startede med at 99,9% af alle motorer kørte med kæde, eller
> tandhjul - det med tandrem slog først rigtigt igennem i 80'erne hvis min

Jo jo, men de fleste biler fra før 80'erne er vist ved at være væk nu

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-11-08 22:43

"Brian Sørup" skriver:

> [...]
> Det hele startede med at 99,9% af alle motorer kørte med kæde, eller
> tandhjul - det med tandrem slog først rigtigt igennem i 80'erne hvis min

En 10 år før det vel?

Golf kom med rem i 1974, min mors Fiattilac (tolvsyver) fra det årti var
svjh også med rem.

Læs evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_belt

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 07:35

On Tue, 25 Nov 2008 22:43:21 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> "Brian Sørup" skriver:

> En 10 år før det vel?

Nemmerlig.

> Golf kom med rem i 1974, min mors Fiattilac (tolvsyver) fra det årti var
> svjh også med rem.

Og Fiat 125 Sport, Citroën GS, Alfasud mfl.

I øvrigt uden nævneværdige problemer, enkelte havde i starten lidt uheld
med "pakket sne" grundet mangelfuld afskærmning af remmen, men ellers er
problemerne først vokset voldsomt, da remmene pludselig også skulle trække
en tung dieselindsprøjtningspumpe :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : KASO

Dato : 26-11-08 08:00

> [...]
> problemerne først vokset voldsomt, da remmene pludselig også skulle trække

Øhh - nej!

Jeg er ikke stødt på historier om problemer på dieselbiler - men specielt
Fiat og Opel har nogle skrækhistorier fra benzinbiler fra 90'erne.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 17:07

On Wed, 26 Nov 2008 08:00:19 +0100, KASO wrote:

> Øhh - nej!

Jo, en vis tranporter, og LT for den sags skyld.....

> Opel har nogle skrækhistorier fra benzinbiler fra 90'erne.

Om vandpumper ja, men dét er ikke remmens skyld :-|

Orla Pedersen, som ikke forstår moden med tandremsdrevet vandpumpe.

Fra : KASO

Dato : 26-11-08 21:09

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1j0mduht56ipe$.19m3sj7di9bf7$.dlg@40tude.net...

> Jo, en vis tranporter, og LT for den sags skyld.....

Det har så ikke været i et styktal, så jeg har hørt om det...

> Om vandpumper ja, men dét er ikke remmens skyld :-|

Vandpumper? Måske - men de knækkede under alle omstændigheder tandremme på
stribe - med motorhaveri til følge - og det til trods for at alle
anvisninger mht. udskiftningsintervaller var fulgt. Til gengæld ville Opel
så ikke betale regningerne.....
(Samme historie med Fiat - og muligvis flere andre)

Fra : Menabra

Dato : 26-11-08 16:41

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_belt
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Fiat 127 var med kæde, som hvis den blev slidt nok, sled hul i dækslet
så olien løb ud.
VAG motor 1,6 FSI er med kæde.
mvh
Memabra

Fra : alexbo

Dato : 26-11-08 16:49

"Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev

> Fiat 127 var med kæde, som hvis den blev slidt nok, sled hul i dækslet
> så olien løb ud.

Hvorefter man købte et tandremssæt og monterede det i stedet.

Den eneste motor jeg kender hvor man selv kunne vælge om man ville bruge rem
eller kæde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-11-08 17:31

alexbo skrev:
> "Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev

> Hvorefter man købte et tandremssæt og monterede det i stedet.
>
> Den eneste motor jeg kender hvor man selv kunne vælge om man ville bruge rem
> eller kæde.

Det kunne også fåes til Kadett.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 27-11-08 00:24

On 25 Nov., 17:03, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Det hele startede med at 99,9% af alle motorer kørte med kæde, eller
> tandhjul - det med tandrem slog først rigtigt igennem i 80'erne hvis min

Glemmer du lige stødstængerne ??

Leo - 2CV med stødstænger - XJ6 med kæde

Fra : Brian Sørup

Dato : 28-11-08 00:17

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det hele startede med at 99,9% af alle motorer kørte med kæde, eller
> tandhjul - det med tandrem slog først rigtigt igennem i 80'erne hvis

Nope - har selv haft nogle stødstangs V6 og V8, alle med kædetrukket
knast, har pt udover Völlen en Honda VFR 750 V4 med tandhjulsdrevne
knaster.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 28-11-08 00:46

On 28 Nov., 00:17, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> Glemmer du lige stødstængerne ??
>
> Nope - har selv haft nogle stødstangs V6 og V8, alle med kædetrukket
> knast, har pt udover Völlen en Honda VFR 750 V4 med tandhjulsdrevne
> knaster.

Der er sq da ikke hverken kæde, tandhjul eller tandrem (til knasterne
i hvert fald) i en motor med stødstænger ???
Du siger at 99.9% af alle motorer havde kædetrukket knast i tidernes
morgen. Jeg kender ikke procentsatsen, men jeg vil tro at tallet
gælder hvis du skriver sideventiler...

Groft generaliseret har udviklingen været:

Alle er sideventilet. Knasten ligger i krumtaphuset

Alle er topventilet med stødstænger, Knasten ligger i krumtaphus, evt
lidt højere for at få kortere stødstænger.

Knastakslerne rykker op i topstykket, og der kommer kæde, tandrem
eller tandhjulsdrev til at drive knastakslerne.

MVH Leo

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 28-11-08 09:25

On Thu, 27 Nov 2008 23:46:09 -0800 (PST), Leo_Jensen
<maigaard-jensen@stofanet.dk> wrote:

>Der er sq da ikke hverken kæde, tandhjul eller tandrem (til knasterne
>i hvert fald) i en motor med stødstænger ???

Det er der nu på min bil, remmen trækker indsprøjningspumpen og
knastakslen, og så er der stødstænger op til topstykket.

Og mig bekendt gør det samme sig gældene ved Rovers V8 motor, her bare
kæde i stedet for rem.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-11-08 16:03

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> knastakslen, og så er der stødstænger op til topstykket.
>
> Og mig bekendt gør det samme sig gældene ved Rovers V8 motor, her bare

Det er sq en mærkelig konstruktion, men når du siger det må det jo være
rigtigt. Man vælger at have ulemperne fra begge konstruktioner, men en
dieselmotor gider selvfølgelig ikke snurre specielt hurtigt, og så er
stødstænger da en OK løsning.

Leo

Fra : alexbo

Dato : 28-11-08 10:55

"Leo_Jensen" skrev

>Der er sq da ikke hverken kæde, tandhjul eller tandrem (til knasterne
>i hvert fald) i en motor med stødstænger ???

Hvad får så knastakslen til at dreje rundt?

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-11-08 16:00

> "Leo_Jensen" skrev

> Hvad får så knastakslen til at dreje rundt?

Ups...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-08 22:51

Leo Jensen skrev:

> Ups...

Var der ikke noget med du var ingeniør og konstruerede motorer.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-11-08 10:59

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Der er sq da ikke hverken kæde, tandhjul eller tandrem (til knasterne
> i hvert fald) i en motor med stødstænger ???

Hvordan vil du så drive knastakslen rundt ?
Selvom en motor er med stødstænger, så er der jo stadig en knastaksel, der
skal drives rundt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-11-08 16:00

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> "Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan vil du så drive knastakslen rundt ?
> Selvom en motor er med stødstænger, så er der jo stadig en knastaksel, der
> skal drives rundt.

Ups... Selvfølgelig er der et drev mellem krumtapaksel og knastaksel. Oftest
bare et sæt tandhjul, men åbenbart er der også nogle der trækker en
'underliggende' knast med kæde.

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 17:03

On Fri, 28 Nov 2008 15:59:40 +0100, Leo Jensen wrote:

> Ups... Selvfølgelig er der et drev mellem krumtapaksel og knastaksel. Oftest
> bare et sæt tandhjul, men åbenbart er der også nogle der trækker en
> 'underliggende' knast med kæde.

Nævn blot én med tandhjulsdrev.

Orla Pedersen, som kun husker en, i øvrigt ret sjælden, Continental motor i
en Ferguson traktor.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-11-08 17:26

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:nghkdrs6xm2k.bt7zo7i0899c.dlg@40tude.net...

> Nævn blot én med tandhjulsdrev.

F.eks. Ford Taunus/Granada/Capri/osv med V6 motor.
(Og f.eks. Ford Kent/Valencia motor (Escort/Fiesta) er med underliggende
knast og kædetræk)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 17:37

On Fri, 28 Nov 2008 17:25:34 +0100, Per Beer Hansen wrote:

> [...]

> F.eks. Ford Taunus/Granada/Capri/osv med V6 motor.
> (Og f.eks. Ford Kent/Valencia motor (Escort/Fiesta) er med underliggende

Nu har Du blot gjort det endnu sværere for Leo

Vist findes de, havde selv i farten lige glemt "fiberford'en". (Havde de
alle fiberhjul, eller var det bare en "ups").

Ellers til listen med kæder: Opel stødstangsmaskiner incl. højtliggende,
skodamobilet, Willys halvtopper med Hyvo-chain, Standard, Morris osv.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-11-08 17:46

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:z9ve1mg9w2ir$.asxsiw30m4vw.dlg@40tude.net...

> Vist findes de, havde selv i farten lige glemt "fiberford'en". (Havde de
> alle fiberhjul, eller var det bare en "ups").

Jeg husker ikke om de første havde fiberhjul (det er jo en gammel sag).

> Ellers til listen med kæder: Opel stødstangsmaskiner incl. højtliggende,
> skodamobilet, Willys halvtopper med Hyvo-chain, Standard, Morris osv.

Ja og for at gøre forvirringen total, så findes der jo også motor med både
overliggende samt underliggende knastaksel og det er så både med rem og kæde

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-08 22:54

Per Beer Hansen skrev:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:z9ve1mg9w2ir$.asxsiw30m4vw.dlg@40tude.net...

> Jeg husker ikke om de første havde fiberhjul (det er jo en gammel sag).

Gammel?. vi kan jo starte med Model A.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 28-11-08 18:41

"Orla Pedersen" skrev

> Nævn blot én med tandhjulsdrev.

Volvo B 16-18- 20- 36

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 17:03

On Thu, 27 Nov 2008 23:46:09 -0800 (PST), Leo_Jensen wrote:

> Der er sq da ikke hverken kæde, tandhjul eller tandrem (til knasterne
> i hvert fald) i en motor med stødstænger ???

Det er nu altså nødvendig for at geare knasten ned i halv hastighed. Og
kædedrev dominerede.

Fra : Nissen

Dato : 25-11-08 17:11

On Tue, 25 Nov 2008 16:54:19 +0100, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
>vel med rem?
>
>Stef

Nissan har brugt kæde i mange år, ved ikke om de stadig gør.

mvh Jan Nissen

Fra : alexbo

Dato : 25-11-08 17:09

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev

> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem?

Alle sammen, jeg tror ikke der findes et stort bilmærke der ikke har en
kædemodel på programmet.
Mercedes har så vidt jeg ved kun kædemodeller.

De fleste kører vel med rem?
Ja det tror jeg også, hvis de fleste bare er mere end halvdelen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Tolbøll

Dato : 25-11-08 17:35

> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?

"De små trillinger" (C1, Aygo og 107)
Saab 9-3 og 9-5

- og sikkert flere

Fra : KASO

Dato : 25-11-08 22:34

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i meddelelsen

> "De små trillinger" (C1, Aygo og 107)

Næppe med HDI-motoren?

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 26-11-08 12:47

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote in

> Saab 9-3 og 9-5

ikke deres diesel

Men det samme gælder for Opel og Alfa.. de deler motorerne (Diesel fra Alfa
(Fiat), 2,2 fra GM/Opel og V6'eren er fra Holden/GM i Australien).

--
vh, Erik BH

Fra : oz3bto

Dato : 25-11-08 17:47

> [...]
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører

Der er ingen rem i Terranoens 2.7TDI

Fra : Henning

Dato : 25-11-08 17:53

<stefware@email.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
>vel med rem?

Mazda6 benzin kører med kæde, diesel kører med rem (mit værksted
opdagede det først da de havde returneret den efter 120.000 km
service..pinligt...)
Så dit spørgsmål er vist umuligt at svare på.

Fra : BikeManiac

Dato : 25-11-08 10:05

On 25 Nov., 16:54, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?
>
> Stef

Det bliver en kompliceret sag at lave en liste. Men faktum er at flere
og flere moderne biler vender tilbage til kæde igen fra at have
gennemlevet 20-30 år med diverse remproblemer. Hertil kan nævnes VW T4
som udelukkende benyttede sig af remme i deres dieselmotorer. Det gav
så mange problemer og havarerede motorer at de nye T5'ere med
dieselmotor (ved ikke hvordan det er med benzin) nu kører med
tandhjulstrukne knaster. Så kan det ikke blive bedre!

Lucas

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-11-08 23:35

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

dieselmotor (ved ikke hvordan det er med benzin) nu kører med
tandhjulstrukne knaster. Så kan det ikke blive bedre!

Det ved jeg nu ikke.
Ford med deres V6'ere med fiber-tandhjul til knastakselen.
De fiber bæster kunne finde på at smide tænder

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 22:44

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :

>Det ved jeg nu ikke.
>Ford med deres V6'ere med fiber-tandhjul til knastakselen.
>De fiber bæster kunne finde på at smide tænder

ja - og præcis 200km efter man havde skiftet lortet, slammede
oliefiltret til - og man skiftede filter, og de næste 200.000km gik
problemfrit ;)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-12-08 23:44

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> ja - og præcis 200km efter man havde skiftet lortet, slammede
> oliefiltret til - og man skiftede filter, og de næste 200.000km gik
> problemfrit ;)

Jan, et lille spørgsmål:
Hvor mange t-shirts har du fået gennem tiderne?

)))

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-08 00:25

>Jan, et lille spørgsmål:
>Hvor mange t-shirts har du fået gennem tiderne?

en ret pæn samling ;)

Hvis man holder sin bil kørende længe nok, lærer man dælme en og anden
ting og den .....

bevares - jeg forstår da godt folk, der ikke selv gider besværet, men
det er nu en ret hygsom sport.

Jeg tror egentligt ikke jeg kan mindes en eneste bil, der har gået
under 300kkm, både Previa'en og Scorpioen er nu meget tæt på 400kkm

and still going strong
--
Jan_stevns

Fra : BikeManiac

Dato : 25-11-08 23:44

> Det ved jeg nu ikke.
> Ford med deres V6'ere med fiber-tandhjul til knastakselen.
> De fiber bæster kunne finde på at smide tænder

Okay, hvad årgang taler vi om her? Er det en V6 i Mondeoen?

Lucas

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-11-08 19:02

> Det ved jeg nu ikke.
> Ford med deres V6'ere med fiber-tandhjul til knastakselen.
> De fiber bæster kunne finde på at smide tænder

Okay, hvad årgang taler vi om her? Er det en V6 i Mondeoen?

Nope, det ligger langt tilbage.
Granada og Taunus, æret være deres minde

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-11-08 14:19

nu kører med
tandhjulstrukne knaster. Så kan det ikke blive bedre!

Troede egentligt kun det var langsomt gående maskiner som entrepenør
maskiner og traktorere der brugte det.

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-08 16:20

Stefan Jacobsen skriver:

> Troede egentligt kun det var langsomt gående maskiner som entrepenør
> maskiner og traktorere der brugte det.

Husk på at kæder larmer mere og bliver også slidte.....

Fra : KASO

Dato : 26-11-08 21:11

> Stefan Jacobsen skriver:

> Husk på at kæder larmer mere og bliver også slidte.....

En kæde med hydraulisk strammer larmer ikke - og levetiden er intet problem.
På min gl. MB 280S (1977) var der ingen mislyde eller problemer efter de
første 22 år/280.000km.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-08 21:52

KASO skriver:

> En kæde med hydraulisk strammer larmer ikke - og levetiden er intet problem.
> På min gl. MB 280S (1977) var der ingen mislyde eller problemer efter de
> første 22 år/280.000km.

En rem springer heller ikke.

Min svogers Nissan fik skiftet kæde, da den begyndte at larme....

Fra : KASO

Dato : 27-11-08 07:34

> KASO skriver:

> En rem springer heller ikke.

Forklar lige det til de mange tusinde Opel- og Fiatejere, der måtte betale
10-20.000kr. i reparation af deres motor, da tandremmen røg!

> Min svogers Nissan fik skiftet kæde, da den begyndte at larme....

Det er så temmeligt usædvanligt - men ingen regler uden undtagelser.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-11-08 16:53

KASO skriver:

> Forklar lige det til de mange tusinde Opel- og Fiatejere, der måtte betale
> 10-20.000kr. i reparation af deres motor, da tandremmen røg!

Det var ment som en provokation på din udtalelse om kæder - og den
virkede.

> Det er så temmeligt usædvanligt - men ingen regler uden undtagelser.

Nej, det er såmænd ganske almindeligt.

Fra : KASO

Dato : 27-11-08 22:02

> KASO skriver:

> Det var ment som en provokation på din udtalelse om kæder - og den
> virkede.

Det virker mere som uvidenhed - og nej - jeg er ikke "provokeret" - blot
undrende.....

> Nej, det er såmænd ganske almindeligt.

Det er det så ikke. Det er også årsagen til at flere og flere går tilbage
til kæder - og at f.eks. BMW og MB har fastholdt kæder hele tiden.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-11-08 22:22

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er det så ikke. Det er også årsagen til at flere og flere går tilbage
> til kæder - og at f.eks. BMW og MB har fastholdt kæder hele tiden.

Kørte/kører nogle af BMW'erne ikke med rem (dem fra 80'erne og starten af
90'erne) ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-11-08 22:37

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Kørte/kører nogle af BMW'erne ikke med rem (dem fra 80'erne og starten af
> 90'erne) ?

E36 fra '94 kører med kæde.
I hvert fald det eksemplar som er medlem af husstanden her

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Aage Johansen

Dato : 28-11-08 08:01

> Kørte/kører nogle af BMW'erne ikke med rem (dem fra 80'erne og starten af
> 90'erne) ?

Jow, jow
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M20

--
Aage

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-08 06:14

KASO skriver:

> Det virker mere som uvidenhed - og nej - jeg er ikke "provokeret" - blot
> undrende.....

Du kan undre dig alt det du vil.

Faktum er at en kæde larmer mere end en rem, en rem siger intet, mens
kæden siger lidt. En kæde slides i alle led, men er som regel bygget
stærkere, så den ikke skal skiftes så ofte som en rem.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-11-08 22:21

> En kæde med hydraulisk strammer larmer ikke

Det kan den nu sagtens gøre.

>- og levetiden er intet problem.

Ja en kæde holder meget længere end en rem, men er som regel også noget
dyrere at udskifte, når den tid kommer.

> På min gl. MB 280S (1977) var der ingen mislyde eller problemer efter de
> første 22 år/280.000km.

Jeg har skiftet en del kæder, på hovedsageligt /8 og W123'ere, i min tid hos
MB, de holder ikke evigt og når de bliver slidte, så "snakker" de.
Det har så mest været på diesel versionerne, som blev brugt til Taxa kørsel,
dengang for mange år siden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : KASO

Dato : 27-11-08 23:30

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det kan den nu sagtens gøre.

> Ja en kæde holder meget længere end en rem, men er som regel også noget
> dyrere at udskifte, når den tid kommer.

Når/hvis ....

Det er dog stadig billigere end at renovere en motor/topstykke efter en
sprunget tandrem - og kæden skal ikke skiftes hvert 4. år (hvilket på nogle
biler koster 7-12.000kr. pr. gang).

> [...]
> hos MB, de holder ikke evigt og når de bliver slidte, så "snakker" de.
> Det har så mest været på diesel versionerne, som blev brugt til Taxa

Hvor mange km havde de da kørt?

Jeg husker, at nogle af W123'erne kørte nogle uhyrlige km-tal (der var et
enkelt eksempel på en W123 m. 2.3mill. km - på Bornholm (så kender man øen
!!!!! ))

Jeg husker, at jeg ringede til MB teknisk service vedr. min 280S for at
høre, om de havde en anbefaling mht. udskiftning af kæde. Svaret var: Hvis
den ikke larmer - så glem den. Jeg solgte bilen da den var 22 år og havde
kørt 280.000km - den var endnu ikke begyndt at larme....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-11-08 11:06

> Når/hvis ....
>
> Det er dog stadig billigere end at renovere en motor/topstykke efter en
> sprunget tandrem

Det er jo ikke alle biler der oplever motorhavari, efter en sprunget rem.
Nogle er så fornuftigt konstrueret, så der ikke sker noget.

>- og kæden skal ikke skiftes hvert 4. år (hvilket på nogle biler koster
>7-12.000kr. pr. gang).

> Hvor mange km havde de da kørt?

Uha, det husker jeg ikke, det ligger mange år tilbage.

> [...]
> den ikke larmer - så glem den. Jeg solgte bilen da den var 22 år og havde
> kørt 280.000km - den var endnu ikke begyndt at larme....

Det var som regel også på grund af støj, at de blev skiftet dengang, men
husker ikke ved hvilket km tal det var, men de fleste skiftede jo taxa'en ud
med det samme den var kørt fri, så der var ikke tale om hverken halve eller
hele milioner km.
Det var mest storby taxaer vi lavede dengang. Men det var jo så også langt
fra alle, der fik skiftet kæden, men der var da en del, husker jeg.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars

Dato : 26-11-08 23:14

On Wed, 26 Nov 2008 16:19:52 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Husk på at kæder larmer mere

Men ikke meget da... Om det overhovdet er noget man hører. Ingen af
vores to biler der begge har kædetræk (Pug 207 1,6t og BMW 330iA)
giver noget støj fra sig (i tomgang i det mindste) der kan relateres
til lyden fra kædetrækket syn's jeg.

** Lars

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-11-08 22:13

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Stefan Jacobsen skriver:
>
> Husk på at kæder larmer mere og bliver også slidte.....

Det er muligt at de larmer mere, men i så fald må dækslet ind til
knastkæden på Mazda'en være støbt i et ekstremt lyddæmpende materiale!
Selv med klappen åben er det en meget tyst maskine i tomgang :)

/Kent Glerup

Fra : BikeManiac

Dato : 26-11-08 11:36

On 26 Nov., 14:19, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> [...]
> tandhjulstrukne knaster. Så kan det ikke blive bedre!
>
> Troede egentligt kun det var langsomt gående maskiner som entrepenør

Alle Honda VFR motorcykler indtil vistnok 1998 brugte tandhjulstrukne
knaster. Det samme gælder Honda RVF. Min Honda RVF400 har
tandhjulstrukne knaster og kører op til 16000 rpm. Måske du forveksler
med stødstænger - de bruges vistnok til langsomtgående motorer.

Lucas

Fra : HB

Dato : 25-11-08 18:31

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?

Honda og BMW kører med kæde

--
/HB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-08 18:56

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in

> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste
> kører vel med rem?

Toyota bruger kæde på deres VVT-i motorer.

Fra : Tom

Dato : 25-11-08 19:05

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?

Ford er også kommet tilbage til kæden igen (fornuftigt)

--
Tom

Fra : Per Jensen

Dato : 25-11-08 20:51

Stefan Jacobsen wrote:
> Hej
>
> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?

Mitsubishi Colt (SMART forfour) 2004-> Er med kæde.

// Per.

Fra : Mathias

Dato : 26-11-08 16:42

> Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
> vel med rem?

Mercedes og BMW kører med kæde.

- Mathias

Fra : Lars

Dato : 26-11-08 23:11

<stefware@email.dk> wrote:

>Hvem har egentligt lavet biler med kæde i stedet for rem? De fleste kører
>vel med rem?

Peugeot 207 1,6 og 1,6t har kæde. Men det er også en BMW motor

hilsen Lars