Ejerskifte
Fra : J W Nielsen

Dato : 23-11-08 12:32

Hej...
Kan I hjælpe mig med proceduren for følgende:

For 2 måneder siden købte jeg en fabriksny bil for/til min søn.
Da han endnu ikke var 18 år, blev den registreret og forsikret i mit navn.

Nu har han så fået kørekortet og samtidig været på "Respekt for fart"-kurset
(www.respektforfart.dk).

Det betyder, at bilen naturligvis skal ejerskiftes til ham ligesom
forsikringen skal flyttes til ALKA (som giver en væsentlig rabat pga nævnte
kursus)

Hvilken rækkefølge skal jeg gøre tingene i - og skal man møde op på
motorkontoret (Skat nu?)... Hvad skal man medbringe af dokumentation?

På forhånd tak
/Jørgen

Fra : alexbo

Dato : 23-11-08 12:45

"J W Nielsen" skrev

> Hvilken rækkefølge skal jeg gøre tingene i - og skal man møde op på
> motorkontoret (Skat nu?)... Hvad skal man medbringe af dokumentation?

Du kan ikke ejerskifte uden et forsikringsbevis, så første trin er
forsikringen.
Så skal der udfyldes en anmeldelse om ejerskift, den finder du
SKAT/motorkontoret.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1719106

Du skal være opmærksom på at nyværdifordsikringen bortfalder ved ejerskifte,
det betyder at hvis bilen totalskades eller forsvinder, får I en erstatning
svarende til værdien, og ikke en helt ny bil.

Det kan være en meget stor forskel, den nye bil er måske steget 30.000 kr og
den gamle er faldet 30.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knut

Dato : 23-11-08 13:47

Hvorfor den form for køb - intet forhindrer da at eje en bil uanset alder -
det er kun kørslen som kan volde visse vanskeligtheder!

Knut

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-11-08 16:02

"Knut" <enbeedreeemailadreesse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor den form for køb - intet forhindrer da at eje en bil uanset
> alder - det er kun kørslen som kan volde visse vanskeligtheder!
>
> Knut

Kan en 17 årig tegne bilforsikring, ellers kan bilen jo ikke indregistreres?

Mvh Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-08 18:56

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in

> Kan en 17 årig tegne bilforsikring, ellers kan bilen jo ikke
> indregistreres?

Det burde han vel nok kunne, han kan tegne en knallertforsikring så hvorfor
ikke til en bil? (forsikringsselskabet bekymrer sig ikke om hvilket
kørekort man har).

Fra : Knut

Dato : 23-11-08 19:29

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in message

> Kan en 17 årig tegne bilforsikring, ellers kan bilen jo ikke
> indregistreres?

Ja hvorfor skulle han ikke kunne det - evt. skal primære bruger bare angives
til en som er i besiddelse af kørekort.

Knut

Fra : J W Nielsen

Dato : 23-11-08 16:09

Tak for svar - det går vi så igang med.

Mvh Jørgen

Fra : Mathias

Dato : 23-11-08 17:24

Jeg vil osse ha' en ny bil af min far!!

- Mathias

Fra : John Sahl

Dato : 27-11-08 08:36

Mathias wrote:
> Jeg vil osse ha' en ny bil af min far!!

Vil ha' = får ingenting.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : J W Nielsen

Dato : 28-11-08 16:52

> Vil ha' = får ingenting.
>
> --
Rolig nu, John
Han har netop selv overtaget økonomien - han skulle blot lige være 18
først....

Mvh Jørgen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-11-08 17:29

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken rækkefølge skal jeg gøre tingene i - og skal man møde op på
> motorkontoret (Skat nu?)...

Ja det skal du, husk bare lige på, at de har lukket for private mellem jul
og nytår!
Der er det kun forhandlere der kan ind/omregistrere og KUN hvis de har
forudbestilt tid.

>Hvad skal man medbringe af dokumentation?

Reg. attest, registreringsblanket samt forsikringsbevis (og naturligvis
penge/dankort).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport