Smør-bremse i Passat
Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 22-11-08 09:02

Hey

Jeg smed bilen* til det lokale VW værksted her i torsdags og hentede
den i dag. Jeg skulle have skiftet selen i højre side, der blev ved
med at låse, og samtidig bad jeg om et olieskift samt om et
bremsetjek, da jeg synes, at det var begyndt at virke noget blød i det
ifht. noget tidligere.

2km efter afhentning i dag opdager jeg, at bremsen stadig er blød som
smør. Det skal siges, at jeg umiddelbart godt kan bremse helt op selv
på de stejle veje hernede, men f.eks. under stilstand kan jeg jokke
bremsen helt i bund, så de siger klonk ud at bruge alle benkræfter.

Dertil kommer, at parkeringsbremsen kan trækkes helt op over sidste
'hak' uden de store problemer, og den skal umiddelbart trækkes noget
længere op (helt op til 2. sidste 'hak' ud af 7-8 'hak') end f.eks.
for 1-2 måneder siden for at låse bilen (ved ikke, om parkeringsbremse
og fodbremse hænger sammen anyway!).

Forhandleren oplyste, at han havde skiftet en ABS bremsesensor, og at
alle bremser var tjekket ved skiver etc. (han havde dog ikke kørt en
tur i den, hvorved han ville have opdaget 'mit' problem, men sådan er
tingene bare hernede!).

Som tidligere nævnt, så kører vi til Danmark nu på torsdag, så alt
skal være i tip top (det skal de nu alligevel, men 2x2.500,- km skal
man nok ikke tage for let på).

Jeg har en aftale med ham om at han får den mandag morgen og kigger på
den med det samme. Men har i fantastisk kloge mennesker (ikke ironi!)
et bud på, hvad det kan være? Hvad man kan bede ham om at holde øje
med?

Som grundregel, er vi så ikke enige om, at den gamle kørelærer smøre
med 2-3 step på bremsen i stilstand, og så skal den være hård som sten
også gælder for min bil*?

Andre holdninger?

* VW Passat Combi, 4WD, automatgear, fra ultimo 2005, 45.000km

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Brian H

Dato : 23-11-08 02:33

<bo@familiendudek.dk> skrev i meddelelsen
> Som grundregel, er vi så ikke enige om, at den gamle kørelærer smøre
>med 2-3 step på bremsen i stilstand, og så skal den være hård som sten
>også gælder for min bil*?

Jo, det er rigtigt (med slukket motor selvf.). Bliver din ikke hård som sten
da? (den skal ikke misforstås)

Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 23-11-08 07:08

[...]

> Jo, det er rigtigt (med slukket motor selvf.). Bliver din ikke hård som sten
> da? (den skal ikke misforstås)

testede lige, og jow, den bliver hård som sten ved test med slukket
motor.. men kan det være rigtigt, at man f.eks. ved stilstand kan
jokke pedalen helt i bund? den starter med at bremse, når pedalen er
ca. 1/3 til 1/2 nede, men som sagt KAN den jokkes helt i bund..

desuden, kan det passe, at man kan trække håndbremsen helt op til top
samt at håndbremsen først starter med effekt ca. halvvejs oppe.. ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Allan F

Dato : 23-11-08 16:14

<bokampdudek@googlemail.com> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]

desuden, kan det passe, at man kan trække håndbremsen helt op til top
samt at håndbremsen først starter med effekt ca. halvvejs oppe.. ?

Når motoren er stoppet, og du har pumpet bremsen indtil dit vakuum er brugt,
hvad sker der så hvis du holder foden hårdt på bremsen? Hvis den synker, så
er det een af 2 ting: Hovedbremsecylinderen er defekt, og skal skiftes,
eller der er en utæthed i dit bremsesystem. Hvis mængden af bremsevæske ikke
er faldet nævneværdigt i den seneste tid, så er det hovedcylinderen.

Med hensyn til håndbremsen, så kan det nok betale sig at få kontrolleret
kablet - det kan trænge til udskiftning. Den skal IKKE kunne gøre som du
siger. Den skal max. kunne trækkes en 3-4 klik, for at kunne blive godkendt
til syn i DK.

Allan F

Fra : bokampdudek@googlema~

Dato : 23-11-08 12:36

[...]

> Når motoren er stoppet, og du har pumpet bremsen indtil dit vakuum er brugt,
> hvad sker der så hvis du holder foden hårdt på bremsen?

efter 2-3 pump er den 100% hård, og selv ved vedholden fod på pedalen,
så synker den ikke umiddelbart, så det er vel gode tegn.. ?

på vej hjem her til aften ville jeg lige lave et par bremsetests og
kørte med ca. 60km/t, hvorefter jeg første gange bremsede meget hårdt
op, 2. gange endnu hårdere og 3. gang forsøgte jeg at blokke bremsen..
dog var det kun ved første forsøg, at jeg kunne mærke ABS'en tog over,
mens den ved 2. og 3. forsøg (der var endnu hårdere opbremsninger)
ikke reagerede..

man kan sige, at en bil med ABS ikke bør kunne blokere, men det er
noget svært at vurdere, om den bremser godt nok, når man ikke sidder i
en nødsituation.. jeg har i hvert fald meget svært ved at vurdere, om
den bremser 'godt nok', og det er jo ikke fordi den decideret slet
ikke KAN bremse.. jeg synes måske bare, at jeg husker den som værende
lidt mere kontakt og knapt så smør-agtig før den kom på værksted...

gode råd.. ?

[...]

> Med hensyn til håndbremsen, så kan det nok betale sig at få kontrolleret
> kablet - det kan trænge til udskiftning

har en aftale med mekanikeren i morgen vedr. dette.

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-08 23:21

bokampdudek@googlemail.com skriver:

> har en aftale med mekanikeren i morgen vedr. dette.

Det er nok meget fornuftigt....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe