Skifertag - nybyg
Fra : Søren Bay

Dato : 27-11-08 15:51

Hejsa

Er der nogle der har erfaringer med skifertag på nybyggeri?
Materialeprisen ligger meget tæt på de blådæmpede teglsten vi ellers
ville være nødsagte til at bruge.

Tømmeren gør os dog opmærksom på, at hvis man lægger skifertag, bør man
også lave et ordentligt undertag med træplader osv. Det ville kunne
holde noget længere end alm. plastundertag.

Erfaringer, priseksempler og gode håndværkere søges!

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 27-11-08 17:18

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tømmeren gør os dog opmærksom på, at hvis man lægger skifertag, bør man
> også lave et ordentligt undertag med træplader osv. Det ville kunne holde

Det bør man såmænd også med tegltag. Selvom undertagsdugene er blevet bedre,
er de stadig langt fra så gode som et fast undertag eller oliehærdet
masonit.
De første undertagsduge der blev lagt viste sig at have en holdbarhed der
var under en fjerdedel af tegltagets!
De er blevet bedre, men endnu er det for tidligt at sige om de holder så
længe som selve taget... Forestil dig situationen, at dit tag skal lægges
om, ikke fordi teglene fejler noget, men fordi undertagsduge er blevet skørt
af uv-stråling eller simpelthen af ælde.
Jeg fraråder altid at bruge banevarer til undertag. Der er simpelthen for
mange ubekendte, og for mange steder hvor der er risiko for fejl af den ene
eller den anden slags. Enten at der sker perforeringer der ikke bliver
opdaget eller udbedret ordentligt, eller at der kan stå små folder der kan
komme til at stå og larme i bestemte vindretninger osv. osv. Prisforskellen
i forhold til oliehærdet masonit er ikke risikoen værd, efter min mening.

--
Martin
www.martinbak.dk/