Skdriftstyring...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-08 00:07

Ja, ja, jeg véd godt, jeg lider af en af de slemme computersygdomme -
nemlig den, der hedder 'Fontomani'..

Så jeg skal til at have lidt mere styr på alle de skrifter, jeg har
installeret, og som lige nu styres af Linotype Fontexplorer X 1.2.3. -
selve skrifthåndteringen via Fontexplorer går fint, men selve
biblioteket er noget rodet...

Lige nu er den sat op nogenlunde som det her...
- Library (000000)*)
- Activated Fonts (1660) **)
- Adobe Fonts (346)
- A-Z Designer Fonts (83)
- Agfa Monotype (881)
- Gothic fonts (34)
- KDFX (3012)
- URW Fonts (1013)
+ 32 yderligere 32 skriftsæt

*) Lige nu består skriftbiblioteket af knap 170.000 skrifter, og kommer
i alt vel op på omkring 330.000-350.000, inden jeg er færdig....

**) Inkluderer også de originale systemskrifter, der desværre ikke kan
slås fra gennem Fontexplorer, - ellers er der en del, jeg godt kan
undvære. - Jeg kunne jo selvfølgelig godt slette dem manuelt og lægge
dem i en egen mappe, der så fx. kunne kaldes 'Standard OS X Fonts
Deactivated' - eller noget helt tredie eller fjerde...

Min idé er nu at lave en total reorganisering, der fx. kunne se sådan ud
- #
- @
- A
- B
- C
- V-W
- X-Y-X
....osv. - altså lægge dem i alfabetiske 'mapper', ligesom de gør i
Fontexplorer Library. - Og herefter så lave sæts til de forskellige
programmer, som så tilføjes _efter_ de alfabetiske oversigtsmapper, - så
der udover alfabet-mapperne fx. vil blive

- Abiword
- AppleWorks
- MarinerWrite
- NisusWriter Pro
- Microsoft Word
- OpenOffice
- Filemaker
- Adobe Photoshop CS
- Canvas
- Freehand MX
...osv.... - og så ret og slet associere hvert enkelt sæt til specifikt
program...

En anden måde kunne jo være at dele dem op efter type, - og om der er
danske / skandinaviske / tysk bogstaver, og om der er serif, sans serif,
semi-serif, kinesiske, græske, dingbats, arabiske, hebraiske.......pust
støn - gennemse og flytte ca. 330.000 skrifter _manuelt_, - det orker
jeg næsten ikke...

Hvordan gør I andre?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-08 07:58

> [...]
> semi-serif, kinesiske, græske, dingbats, arabiske, hebraiske.......pust
> støn - gennemse og flytte ca. 330.000 skrifter _manuelt_, - det orker

har du kigget på smarts sets i FontExplorer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-08 13:23

Thomas von Hassel wrote:

> har du kigget på smarts sets i FontExplorer ?

Ikke så meget endnu, men under alle omstændigheder skal man jo nok den
vej rundt for at associere program specifikke sæt. - Jeg gider ikke til
at sidde og nørkle med at bygge macros eller scripts til at aktivere /
deaktivere, når nu Fontexplorer kan det i forvejen... - Det er såmænd
heller ikke den side, jeg er mest interesseret i, men mere selve
biblioteksopbygningen, - hvad er mest overskuelig, hvad ikke...

mvh. Erik Richard