Footer og viewport - igen igen...
Fra : Jahirah

Dato : 28-11-08 16:16

*suk* igen igen...

Jeg er stuck med den her meget simple opbygning af et div layout.
Det indeholder en header, et banner, en vertikal navbar, en
venstre menu kolonne, en højre indholdskolonne og så var det
meningen at der skulle tilføjes en footer som ved minimum indhold
(dvs mindre end sidens egentlige højre) forbliver i bunden af
siden, og ved max indhold (altså der hvor der er mere indhold end
sidens egentlige højre) skal den følge denne udvidelse nedaf på
siden.

Alt imens ville jeg gerne at den venstre menu kolonne samt den
højre indholds kolonne synede til at strække sig over det
resterende stykke af siden.

Jeg gravede lidt i tidligere emner herinde og fandt bl.a. et
spørgsmål som jeg netop selv tidligere har stillet. Det mindede
meget om dette her men jeg synes ikke at kunne finde den røde
tråd i forbindelse med dette her problem, da det ikke kun er
footeren, men også det at strække de pågælende kolonner der har
vist sig problematisk, på trods af at jeg har tilføjet
height:100% på de påkrævede elementer :/
Tidligere emne:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html

Jeg leder ikke efter en kæmpe redegørelse, men evt. et link til
en simpel opbygning der overholder disse.
Jeg er ret sikker på at Jørgen har sådan en liggende, jeg synes
bare ikke at have kunnet finde den :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-11-08 17:37

Jahirah skrev:

> [...]
> en simpel opbygning der overholder disse.
> Jeg er ret sikker på at Jørgen har sådan en liggende, jeg synes

Det har jeg ikke, bl.a af den grund at sidefoden
i det nævnte eksempel er fikseret netop i forhold
til browservinduet og ikke i forhold til body-elementet.
Og som du vist har erfaret, er det to vidt forskellige
ting.

Jeg ved ikke hvad du mener med "height:100% på de påkrævede
elementer". I mit eksempel er de 100% en fix i forhold
til IE<7, der ikke kan fortolke bottom-egenskaben, jf også
det i bogen fyldigt omtalte Eric Berdnaz-eksempel.

Hvis jeg var dig ville jeg udforske background-attachment
som en baggrund for de eller de elementer, der vil have til
at se ud som om de gik fra top til bud.

Eller gi' en hatfuld til de browsere, der ikke kan
tolke display-værdierne table og table-cell
(side 154 i bogen) .

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jahirah

Dato : 28-11-08 18:29

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> til browservinduet og ikke i forhold til body-elementet.
> Og som du vist har erfaret, er det to vidt forskellige

Ja, det må jeg give dig ret i. Der er dog én ting som virkelig
generer mig... Jeg mener nemlig at det engang lykkeds mig at lave
det her footer-trick, på en sådan måde at den i alm. praksis
opførste sig nogenlunde som det jeg har efterlyst i denne omgang.

Hvordan jeg gjorde - ja det er jo så det... :S Det er længe siden
efterhånden, og jeg har ikke altid været så god til det med at gemme
på projekter.

> [...]
> til IE<7, der ikke kan fortolke bottom-egenskaben, jf også
> det i bogen fyldigt omtalte Eric Berdnaz-eksempel.

Det jeg mente med "height:100%" var på henholdsvis html, body og
parent containeren, hvori min footer var placeret. Efter jeg brugte
tid på at slå op online fik jeg indtrykket at dine parent
containerere krævede "height:100%;" værdien for at din footer havde
en viewport scala at forholde sig til...
Jeg har kigget en masse måder igennem på til at lave denne her
footer og jeg blev ved med at falde over en metode kaldt
"FooterStickAlt"
http://www.themaninblue.com/experiment/footerStickAlt/
Desværre kunne jeg dog ikke få nogle af de her måder til at virke
bare nogenlunde...

Jeg går dog stærkt ud fra der findes en form for work-around for
denne form for opbygning?
Hvordan plejer man at gøre det, hvis man har et ønske om at lave en
side der er opsat som jeg her har nævnt?

> Hvis jeg var dig ville jeg udforske background-attachment
> som en baggrund for de eller de elementer, der vil have til
> at se ud som om de gik fra top til bud.

Ja, det var måske en ide at skifte vinkel lidt... det kan i hvert
fald ikke skade noget :)

Som altid siger jeg mange tak for input - oh... det lykkeds mig også
at reservere 3 bøger idag så nu håber jeg bare de bliver ledige
snart :D

//Jahirah

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-11-08 10:05

Jahirah skrev:
> [...]

> http://www.themaninblue.com/experiment/footerStickAlt/
> Desværre kunne jeg dog ikke få nogle af de her måder til at virke

Bortset fra en Mozilla Bug Fix er eksemplet vist det
samme som mit eksempel 19.

Dit problem er, at du både vil have denne form for sidefod
og tilsyneladende lige højde spalter. De to metoder der
bruges bygger på helt forskellige principper med hensyn
til påvirkning af sideelementernes omløb.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jahirah

Dato : 29-11-08 11:46

> [...]

> bruges bygger på helt forskellige principper med hensyn
> til påvirkning af sideelementernes omløb.

Jep.. lidt nærmere studier igår gjorde mig klar over at man åbenbart
ikke kan blæse og have mel i munden på samme tid.
*suk* Hvor ærgeligt...