Utrolig sangstemme - Kan andre det ?
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-11-08 20:07

KAN ANDRE OGSÅ RULLE MED STEMMEN
At Frans Bauer er et mega-sangtalent indenfor den almindelige
underholdningsmusik, helt klart i verdensklasse, er der nok ikke mange som
modsige. Ikke uden grund er han Hollands største og mest populære
sangtalent. Jeg synes det er helt utroligt, den måde han kan synge på, hvor
han ligesom ruller med stemmen mange gange.
Jeg kan ikke komme i tanker om andre som kan det. Er der nogen som kender
andre som kan liesom ham ?
I dette klip hører man har i hans stor-hit "Luftballonen". Hvis man lægger
mærke til deet, så gør han det der rulleri med stemmen på følgende
tidspunkter i sangen:¨
Efter 1 minut og 10 sekunder
Efter 2 minutter og 18 sekunder
efter 2 m,inutter og 52 sekunder

Det er helt fantastisk, så jeg kan da klart anbefale at man hører sangen
helt igennem. Den er helt klart mellem mine 5 allerstørste favoritsange
gennem tiderne.

Og jaja, jeg ved godt at Semino Rossi og Demis Rousson også er i
verdensklasse, men de kan alligevel ikke det der mærkelige rulleri med
stemme. Hold da julefest,
hvor det lyder godt.
Her er sangen www.youtube.com/watch?v=ru2qRNK-7f0&feature=related

Ikke fordi det kommer sagen så meget ved, men prøv at lyt til samme sang her
og hør hvordan man kan blive snydt af en mand der spiller på et el-orgel, så
detm lyder som om nogle blæser i trompeter. Forøvrigt kan jeg se at
el-orglet også kan spille uden at nogen rører ved det. KOR`S for noget snyd.
http://www.youtube.com/watch?v=Q0opGM1dwwo

Tilbage til sagen.

Kender nogen nogen som kan rulle med stemmen på hans måde ?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-11-08 20:59

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> underholdningsmusik, helt klart i verdensklasse, er der nok ikke mange som
> modsige. Ikke uden grund er han Hollands største og mest populære

Her er der forresten lige et sjovt videoklip hvor en af Hollands andre
populære slagersangere Jordy van Loon skal møde en af sine sangkollegaer,
nemlig Frans Bauer, som er hans største idol. Det foregår inde på "Radio Tv
Vest".
Hehe. Han bryder helt sammen da han opdager Frans Bauer. Jeg tror
faktisk ikke han vidste, at han skulle møde sit store idol. Han hyler,
vræler og græder af glæde. Jo mere han græder og bliver trøstet, jo mere
griner alle de andre som er i studiet. Hahaha. Ret komisk.

Se det her
http://live-wm.residentie.net/rtvwest/video/2006/2609-Vlieg.wmv

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-08 23:05

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> KAN ANDRE OGSÅ RULLE MED STEMMEN
> At Frans Bauer er et mega-sangtalent indenfor den almindelige
> underholdningsmusik,

Ku du ikke lade være med at spamme gruppen?
Vi har i forvejen 10+ indlæg fra dig om "den almindelige uudholdelige
musik".

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-11-08 16:15

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Ku du ikke lade være med at spamme gruppen?
> Vi har i forvejen 10+ indlæg fra dig om "den almindelige uudholdelige
> [...]

Spring i havnen super-original

Fra : Hauge

Dato : 26-11-08 16:19

Martin Bak wrote:
> Ku du ikke lade være med at spamme gruppen?

Kunne du ikke bare lade være med at spamme alle trådene med Åge?

> Vi har i forvejen 10+ indlæg fra dig om "den almindelige uudholdelige
> musik".

Så smid ham i kill-filtret, hvis dit tomme hovede ikke kan klare hans
indlæg.

/Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 27-11-08 16:33

> Kunne du ikke bare lade være med at spamme alle trådene med Åge?

Det gør jeg så sandelig heller ikke. Du følger ikke ret godt med hvis du i
ramme alvor kan påstå det. Min kommentar:

er en drilsk hentydning til denne besked fra Åge, hvor han beklager sig
over, at der nu er hele 3 Beatles-tråde i gruppen:

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hauge

Dato : 27-11-08 16:51

Martin Bak wrote:
> Det gør jeg så sandelig heller ikke. Du følger ikke ret godt med hvis
> du i ramme alvor kan påstå det. Min kommentar:

Beklager, skulle have været et "I" ikke "du", undskyld.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 26-11-08 16:21

Martin Bak wrote:
> Vi har i forvejen 10+ indlæg fra dig om "den almindelige uudholdelige
> musik".

Helt seriøst, så er det musik som Åge omtaler, mange gange bedre end det
nummer man kan høre på den side i din signatur.
Smag er heldigvis forskellig, jeg er i hvert fald glad for at kunne vælge
*fra*..

/Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 27-11-08 22:36

> Helt seriøst, så er det musik som Åge omtaler, mange gange bedre end det
> nummer man kan høre på den side i din signatur.

Åge ku´ heller ikke li´ den kan jeg huske, men det var vist mest fordi jeg
ikke var kendt nok.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Eva Schmidt

Dato : 27-11-08 23:45

> Åge ku´ heller ikke li´ den kan jeg huske, men det var vist mest fordi jeg
> [...]

Kendt eller ej - sangen er da go`

mvh Eva

Fra : Hauge

Dato : 28-11-08 06:31

Eva Schmidt wrote:
> Kendt eller ej - sangen er da go`

Som jeg skrev, smag er forskellig. Derfor lad da Åge skrive om sine
tyske/hollandske lyde, og ellers glem ham, så bliver gruppen langt mere
fredsommelig.

Mvh Hauge

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 26-11-08 00:31

Åge Halldorsson wrote:
> et el-orgel, så detm lyder som om nogle blæser i trompeter. Forøvrigt
> kan jeg se at el-orglet også kan spille uden at nogen rører ved det.
> KOR`S for noget snyd.

Det kan alle keyboards, Åge ..og sådan har det været de sidste 30 år, ikke
noget nyt i det.
Om det er snyd eller ej, må man jo selv bestemme med sig selv, men et
keyboard kan lyde som et helt orkester
og det ville ikke være muligt for en mand at spille så mange instrumenter på
en gang.
> Tilbage til sagen.
>
> Kender nogen nogen som kan rulle med stemmen på hans måde ?

Det kaldes en vibrato og det kan alle, trænede som utrænede, sangere.

Den kontrollerede brug af vibratoen er mest udbredt hos countrysangere, som
supplerer vibratoen
med de berømte knæk, som kendetegner genren.

Man kan også opleve vibratoen, men i ukontrolleret form, hos ret mange ældre
mennesker, der synger.

/ Flying Hotdogs

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-11-08 16:14

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan også opleve vibratoen, men i ukontrolleret form, hos ret mange
> ældre mennesker, der synger.
>
> / Flying Hotdogs

----

Hej F H

Jeg har godt nok aldrig hørt nogle ældre mennesker synge sådan, men det var
nu også mere professeionelle sangere jeg mente. Første gang jeg hørte nogen
synge sådan var da jeg hørte Frans Bauer. Jeg har aldrig hørt andre (altså
professeionelle) sangere kunne vibrations-synge på den måde.
Og der er jo tilsyneladende heller ikke nogen som kender andre der kan.
Sjovt hvis nogen havde kendt nogen.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 16:23

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> wrote in message

> Og der er jo tilsyneladende heller ikke nogen som kender andre der kan.
> Sjovt hvis nogen havde kendt nogen.

Du behøver ikke at gå længere end til vores egen Søs Fenger, for at finde en
meget smuk (og ikke overdreven) vibrato:
http://www.youtube.com/watch?v=k905su_uXDA

Eller Andrea Bocelli: http://www.youtube.com/watch?v=gPRESlT4Ccg

Helt overdreven, og i mine ører ikke ret køn vibrato, finder du hos Willie
Nelson:
http://www.youtube.com/watch?v=5u5LZ-DN3iA

Jeg har med vilje holdt mig i den lette genre, så du ikke står af på
forhånd, men her er en af dem der virkelig forstår at udnytte det fra
rockens verden, Ian Gillan i "Child in Time" (ca. omkring 1 minut)
http://www.youtube.com/watch?v=BJCTrolF3CY
Bare så du ikke tror at det kun er pop- og countrysangere der behersker
vibrato.

Alle sangere behersker vibrato i stemmen, så det er der ikke noget specielt
i for hollandske sclagersangere.

Fra : Per

Dato : 27-11-08 17:17

Alex Linaa wrote:
> "Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> wrote in message

> specielt i for hollandske sclagersangere.

Hvad med fx. Rammstein - når de synger ruller de ofte på R´erne.

Kan det også kaldes vibrato ?

fx. i det her nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=nXsKWi9FIjY

/ Per

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 18:02

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Hvad med fx. Rammstein - når de synger ruller de ofte på R´erne.
> Kan det også kaldes vibrato ?

Hmmm. jeg kom vist lidt skævt ind på det her. Jeg svarede på Flying Hotdogs'
forklaring på vibrato, og Åges undren over at ingen kendte nogen der kunne
det. Beklager, men jeg havde ikke lyttet til det oprindelige nummer.
Men i det nummer bruger sangeren både vibrato, og ruller på r'erne.

Der er da heller ikke noget sært i at rulle på r'erne i en sang, forudsat
man synger på et sprog hvor den lyd findes. Jeg vil tro at stort set alle
Italienske og Norske sangere formår at rulle godt og grundigt, ud over at
tilføde sangene vibrato.

Jeg må tilstå, at jeg efter at have hørt den sang det hele startede med,
fatter nada af spørgsmålet.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-11-08 18:03

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Eller Andrea Bocelli: http://www.youtube.com/watch?v=gPRESlT4Ccg

SV: Jeg synes nu ikke de andre kan rulle med stemmen på helt den specielle
måde som Frans Bauer gør det. Der må jo egentlig også være en grund til,
at jeg jeg pludselig bemærker denne sangstil, på baggrund af at jeg har hørt
et ubeskriveligt antal sange, både dansktop, skandinavisk dansebandsmusik,
tysk slager og hollandsk slager gennem tiden OG at jeg ikke tidligere har
bidt mærke i denne sangstil hos nogen sanger.
Det var først efter at jeg i år er begyndt nogså at interessere mig for
hollandsk slager, at jeg lagde mærke til det.
Men Andre Bocelli, som du gav et link til, kommer tæt på Frans Bauer stilen,
synes jeg. Men de andre. Det er ligesom at det ikke er helt det samme.

> Alle sangere behersker vibrato i stemmen, så det er der ikke noget
> specielt i for hollandske sclagersangere.

SV: Det er jo så bare bemærkelsesværdigt, at det er første gang jeg bider
mærke i den sangstil. Jeg har trods alt hørt musik i mange år.
Det kan jeg så ikke selv forklare hvorfor. Det må jo så være fordi Frans
Bauer måske har en lidt speciel måde at gøre det på,
i forhold til andre. Ellers skulle jeg jo mene at jeg ville have lagt mærke
til det hos andre. Og det har jeg altså aldrig gjort. Jeg ved dog
ikke hvorfor jeg pludselig bed mærke i det der med Frans Bauer rullleriet.
Bruger han en lidt speciel udgave at det der rulleri-halløj. Lidt
hurtigere, lidt dybere nede fra måske, eller..... hmmm....? Tjahh.
Jeg ved det ikke lige.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 18:43

> [...]
> tysk slager og hollandsk slager gennem tiden OG at jeg ikke tidligere har
> bidt mærke i denne sangstil hos nogen sanger.

Nu er de sprog der synges på inden for de genrer nok ikke dem hvor man
generelt ruller mest på r'erne. Hvis en hollænder gør det, må det helt klart
være påtaget, for den lyd findes ikke i deres sporg.

> Bruger han en lidt speciel udgave at det der rulleri-halløj. Lidt
> hurtigere, lidt dybere nede fra måske, eller..... hmmm....? Tjahh.
> Jeg ved det ikke lige.

Det er ikke særlig specielt synes jeg, bare unaturligt for det sprog der
synges på, og derfor måske en smule overdrevet.

Bare hør her hvordan man ruller løs inden for operaen:
http://www.youtube.com/watch?v=aNQeKvVPPlc

Eller en vise på Norsk:
http://www.youtube.com/watch?v=Cbh2cIeyv_U

Jeg kan altså med min bedste vilje ikke høre det som noget særlig specielt
indenfor sang, det er helt afhængig af sproget der synges på.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 18:42

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger han en lidt speciel udgave at det der rulleri-halløj. Lidt
> hurtigere, lidt dybere nede fra måske, eller..... hmmm....? Tjahh.

Han gurgler sgu nok hals

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-11-08 19:33

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> Ian Gillan i "Child in Time"

Aaaalt for længe siden jeg har hørt den. Tak (og på forhånd en undskyldning
til naboerne).

--
Så er der dømt Deep Purple weekend!

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 19:54

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> Aaaalt for længe siden jeg har hørt den. Tak (og på forhånd en
> undskyldning
> til naboerne).

Jamen velbekomme

> Så er der dømt Deep Purple weekend!

Det er heller ikke det værste der kan ske, de holder imø stadig 100% her så
mange år efter.
Forresten er den optagelse jeg linkede til ret sjælden, idet Blackmore
spiller på en Gibson ES-335, og ikke hans ellers næsten fastgroede
Stratocaster.

Rock'n'fuckin'roll man

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-11-08 20:45

> Forresten er den optagelse jeg linkede til ret sjælden, idet Blackmore
> spiller på en Gibson ES-335, og ikke hans ellers næsten fastgroede
> Stratocaster.

Child in Time skulle osse være inspillet med Gibson'en på LP'en, men hvad
han foretrak live når han spillede nummeret aner jeg ikke.

> Rock'n'fuckin'roll man

Totalt nostalgi trip.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 20:53

> Child in Time skulle osse være inspillet med Gibson'en på LP'en, men hvad
> han foretrak live når han spillede nummeret aner jeg ikke.

"During the 1960s Blackmore played a Gibson ES-335 but switched to a Fender
Stratocaster after buying a second hand Stratocaster from Eric Clapton's
roadie. However, the guitar was deemed unplayable by Blackmore due to the
fact that the intonation was too off to be fixed. Since then and right up
until his Blackmore's Night project Blackmore has used Stratocasters almost
exclusively. The middle pickup is screwed down and not used, with only the
bass and treble pickup selector set. Blackmore has also occasionally used a
Fender Telecaster Thinline during recording sessions."

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Richie_Blackmore

> Totalt nostalgi trip.

Også i den grad. Jeg smed "Perfect Strangers" på CD-afspilleren, og
spindelvæv begyndte at drysse ned fra tagskægget

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-11-08 16:20

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i meddelelsen

> Om det er snyd eller ej, må man jo selv bestemme med sig selv, men et
> keyboard kan lyde som et helt orkester

> / Flying Hotdogs

SV: Ok, jeg kan gå med til "snyderiet" hvis det er lavet så vi ikke opdager
det. Altså så vi ikke får en mistanke om at det er snyd, fordi det lyder
skrækkeligt.
Mange gange hører man pinlige musikudførelser, hvor man helt klart kan høre
at det er lavet i et privat badeværelse eller soveværelse. Og lavet meget
dårligt.
Sådan må det ikke være.

Hilsen Åge

Fra : Slim Nesbit

Dato : 28-11-08 12:14

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> wrote in message

> KAN ANDRE OGSÅ RULLE MED STEMMEN

Jeg har engang hørt en kat, der kunne det samme. Men den var også syg, og er
død nu.

Slim