Card Phone og initstreng
Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-01 20:09

Jeg har fået mig et Nokia Card Phone og oprettet et Opasia abonnement så jeg
nu skulle kunne kalde op til TDC's specielle modempulje for mobilos.

Problemet er at jeg ikke kan få lortet til at virke - på deres supportsider
skriver de at man skal ændre modemet til at kunne køre efter V110-standard -
hvilket indebærer en ændring af initstrengen. Hvor og hvordan ændrer man
den? Jeg kan mindes at man i det gamle FreePPP kunne indstille initstreng,
men jeg kan ikke finde nogle steder at gøre det nu hvor jeg bruger Remote
Access.

(Og iøvrigt kan jeg heller ikke finde den rigtige initstreng - de oplyser
for alle mulige andre modems på deres site, men... )

Gode forslag ønskes. PFT.

- Michael

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 25-07-01 22:56

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> Jeg har fået mig et Nokia Card Phone

Jeg går ud fra, at du mener CardPhone 2.0 som understøtter high
speed-data. En del af nedenstående er ikke relevant, hvis du mener den
oprindelige CardPhone.

> og oprettet et Opasia abonnement så jeg
> nu skulle kunne kalde op til TDC's specielle modempulje for mobilos.

Du kan simplificere problemet ved at starte fra bunden af, med en ganske
almindelig analog modem-protokol og opkald til TDCs almindelige nummer
38161737. Og start med den gode gamle GSM-båndbredde på 9600.

Når du så har fået det til at virke, så fortsæt da med v.110 og TDCs
specielle nummer for mobilopkald -- personligt har jeg dog aldrig fået
det pågældende nummer (21210000 svjh) til at virke med v.110, så jeg har
opgivet det.

v.110 understøtter i øvrigt ikke den maksimale båndbredde for HSCSD
(high speed data). For at nå op på denne, skal du køre v.120 (og også
have et high speed-abonnement) -- men det ved du vel ...

> [...]
> hvilket indebærer en ændring af initstrengen. Hvor og hvordan ændrer man

I Remote Access ændrer man initstreng ved at vælge en anden
modemkonfigurationsfil. Jeg ville da tro, at Nokia har udgivet et
komplet modemfiler, men jeg ved det ikke. Ellers kan man lave sine egne
med Apples Modem Script Generator.

> Jeg kan mindes at man i det gamle FreePPP kunne indstille initstreng,
> men jeg kan ikke finde nogle steder at gøre det nu hvor jeg bruger Remote
> Access.

SVJH kan man stadig bruge FreePPP til 9.x og 8.x, hvis bare du
downloader den nyest mulige version. Så det er da en anden mulighed.

> (Og iøvrigt kan jeg heller ikke finde den rigtige initstreng - de oplyser
> for alle mulige andre modems på deres site, men... )

Nu er det faktisk sådan, at GSM-telefoner ikke bruger initstrenge i
gængs forstand. Der sidder nemlig /ikke/ et modem i telefonen. Telefonen
kommunikerer med GSM-netværket, og ude i GSM-nettet sidder der så en
modempulje, som åbner en modemforbindelse. Så initstrengene bruges bare
til at fortælle telefonen, hvilken type forbindelse den skal bede
modempuljen om at åbne. Så derfor er der i reglen ingen forskel mellem
initstrengene fra model til model -- så prøv bare en af de andre Nokia
initstrenge (i øvrigt mener jeg at CardPhone's initstrenge er
dokumenteret i det medfølgende materiale?). Men der kan være forskel fra
fabrikat til fabrikat og fra netværk til netværk, dette skyldes at de
forskellige fabrikater af hardware på klient-siden (dvs. din telefon,
Nokia, Ericsson, Siemens, etc) ikke spiller lige ens sammen med
hardwaren på server-siden (Nokia hos Sonofon, Ericsson hos TDC, etc).

/hc

PS: Gravede lidt i min mailbox og fandt følgende eksempel på en
initstreng til v.120 med 43,2 Kb på Sonofons netværk -- samt lidt
dokumentation for CardPhone 2.0s initstrenge i øvrigt.

"AT+CBST=50,0,1<CR> AT+CHSN=6,0,0,12<CR>"
eller den kan skrives på følgende måde
"AT+CBST=50,0,1; +CHSN=6,0,0,12"
Her følger lidt dokumentation for initialiserings strengen.

AT+CHSN= <wAiur>, <wRx>, <topRx>, <codings> Non-transparent call
configuration. The default option is 0, 0, 0, 0.
Other values:
1 9600 bps
2 14400 bps
3 19200 bps
4 28800 bps
5 38400 bps
6 43200 bps
7 57600 bps

<wRx>: integer type; wanted amount of receive timeslots. Default value 0
indicates that TA shall calculate a proper value from currently selected
<wAiur> and <codings>

<topRx>: integer type; top value for <wRx> that user is going to request
during the next established non-transparent HSCSD call. Default value 0
indicates that user is not going to change <wAiur>/<wRx> during the next
call

<codings>: a sum of integers each representing a channel coding that is
accepted for non-transparent HSCSD calls. Default value 0 indicates that
all
supported codings are accepted (refer +CHSD command for other values)

<maxAiur>: integer type; maximum value for <wAiur> (assuming that all
supported channel codings are accepted and maximum number of timeslots
are
used)

<modify>:

0 <wAiur>/<wRx> modification during call is not supported by ME/TA
(<topRx> accepts only 0)
1 <wAiur>/<wRx> modification during call is supported by ME/TA

+CBST Select Bearer Service Type

Syntax:

option is 0, 0, 1.

<speed>:
0 autobauding (automatic selection of the speed; this setting is
possible in case of 3.1 kHz modem and non-transparent service)
1 300 bps (V.21)
2 1200 bps (V.22)
3 1200/75 bps (V.23)
4 2400 bps (V.22bis)
5 2400 bps (V.26ter)
6 4800 bps (V.32)
7 9600 bps (V.32)
12 9600 bps (V.34)
14 14400 bps (V.34)
15 19200 bps (V.34)
16 28800 bps (V.34)
34 1200 bps (V.120)
36 2400 bps (V.120)
38 4800 bps (V.120)
39 9600 bps (V.120)
43 14400 bps (V.120)
47 19200 bps (V.120)
48 28800 bps (V.120)
49 38400 bps (V.120)
50 48000 bps (V.120)
51 56000 bps (V.120)
65 300 bps (V.110)
66 1200 bps (V.110)
68 2400 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
70 4800 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
71 9600 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
75 14400 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
79 19200 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
80 28800 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
81 38400 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
82 48000 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
83 56000 bps (V.110 or X.31 flag stuffing)
115 56000 bps (bit transparent)
116 64000 bps (bit transparent)
also all other values below 128 are reserved
<name>:
0 data circuit asynchronous (UDI or 3.1 kHz modem)
1 data circuit synchronous (UDI or 3.1 kHz modem)
2 PAD Access (asynchronous) (UDI)
3 Packet Access (synchronous) (UDI)
4 data circuit asynchronous (RDI)
5 data circuit synchronous (RDI)
6 PAD Access (asynchronous) (RDI)
7 Packet Access (synchronous) (RDI)
also all other values below 128 are reserved
<ce>:
0 transparent
1 non-transparent
2 both, transparent preferred
3 both, non-transparent preferred

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 22:39

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 26-07-01 22:39

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:
> er et dataabb. absolut nødvendigt for overhovedet at få 2.0 kortet til at
> fungere?

Nej.

> Jeg har nemlig uden held
> forsøgt at følge dine råd. Den bliver ved med at melde tilbage at der 'intet
> svar' er.

> Melder blot "Intet svar" når den har ringet længe nok.

Kan du ringe ind til samme nummer med samme bruger-id og password fra en
stationær computer uden problemer?

> Har prøvet dem begge og ændret så de skulle passe til 9600 - no good. Resten
> du medsendte fatter jeg desværre ikke en dyt af...

Nej, det er nok for viderekomne. Min egen forståelse af det er heller
ikke for god -- men du efterlyste jo init-strenge til CardPhone 2.0, og
der var da nok af valgmuligheder i det tilsendte ... men lige nu tror
jeg at du skal koncentrere dig om det helt basale: Hul i gennem med
9600. Dertil skulle en AT&FZ være tilstrækkkelig.

/hc

PS: Nu er det vel et helt nyt kort? De tidlige firmware-versioner (sådan
ca. op til juli/august sidste år) havde svare problemer ...

Fra : N/A

Dato : 31-07-01 14:31

Fra : Michael Petersen

Dato : 31-07-01 14:31

> Mener du ikke enten ATZ eller AT&F0 eller AT&F1?
>
> MVH
> Martin/IT

Hvad enten det er det ene eller andet, kan I så lige forklare mig hvad det
er - er det en forkortelse for en bestemt type initstreng eller er eks.
AT&F1 en initstreng?

- Michael

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 16:40

In article <B78C7FC0.333C%michael@cybersites.dk>,
Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> eller er eks. AT&F1 en initstreng?

Ja. ATZ resetter modemet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 23:00

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-07-01 23:00

> Kan du ringe ind til samme nummer med samme bruger-id og password fra en
> stationær computer uden problemer?

Ja, uden problemer.

> [...]
> jeg at du skal koncentrere dig om det helt basale: Hul i gennem med
> 9600. Dertil skulle en AT&FZ være tilstrækkkelig.

Kan du uddybe... AT&FZ

> /hc
>
> PS: Nu er det vel et helt nyt kort? De tidlige firmware-versioner (sådan
> ca. op til juli/august sidste år) havde svare problemer ...

Nej, faktisk ikke. Det er brugt, men fra efteråret 2000.

- Michael

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 31-07-01 10:33