/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Frostdikring af Dieselmotor
Fra : Torben Pd 57 Sirius


Dato : 21-11-08 10:45

Hej Ng

Jeg er den lykkelige ejer af en Polaris Drabant. Som er udstyret med
en Volvo Penta 2001 fra 1986 Søvands kølet.

Bøden skal overvintre i vandet i år.

Så er spørgsmålet, hvor koldt skal det være før jeg går i panik.. Når
der ikke er kødt kølervæske igennem motoren.

Problemet er at jeg ikke kan komme til at skrue slanger af før
impellerren, kun efter, og i forbindelse med "over/
tilbageløbssikring." Kan jeg sætte en slange til der og så ned i en
spand med frost væske, og så få det kørt igennem motoren. Altså er der
en kølevandspumpe efter impelleren.

på forhånd tak

Torben



 
 
Harding Larsen (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 21-11-08 21:15

Hej Torben,

Når vandet fryser i motoren er den kriminel.
Det kan ikke betale sig at gå i panik men udføre rettidigt omhu
og få motoren frostsikret i tide.

Prøv at se på denne tegning:

http://tinyurl.com/6rq3gd

Du burde kunne opgå samlingen mellem vinklen der hvor rør og
slange er samlet og montere en stump slange fra røret og over i
en spand med vand efter at du har lukket for indløbsventilen
hvor vandet går gennem skroggennemføringen.
Er det en model med S-drev bør ventilen sidde øverst på benet.
Kør motoren igennem med ferskvand som du konstant spæder til
spanden. Efter et stykke tid slukker du for vandtilgangen og når
der er ca en liter vand tilbage i spanden tilsætter du hurtigt
yderligere en liter glykol. I det øjeblik det sidste
vand/glykolblanding er suget op standses motoren.
Nu vil der stå frostsikringsvæske i impellerpumpe, motor og
udstødningssystem.
Er det Volvos originale udstødningsvandlås, udformet som en tyk
gummislange med et rustfrit dæksel i hver ende hvor rørene er
monterede er det OK ikke at dræne vandlåsen; men er det et Vetus
udstødningssystem i plast vil det være tilrådeligt at finde dræn
forskruning på vandlåsen og så dræne vandet ud.
med glykol/vandblanding 1:1 vil motoren være sikret ned til - 21
grader.

Det ville nu være en fordel om du har et søvandsfilter inden
motoren for så kan du også fylde ferskvand og efterfølgende
vand/glykolblandeing på her i stedet for at opgå ved slangen.
Er der filter på skal det ellers også renses og drænes for vand.

Husk også om du har ferskvandspumper til pentry eller toilet at
frostsikre dem. Det nemmeste er at demontere dem og fylde
glykol/vandblanding i slangen ned til skroggennemføringsventilen
og derefter lukke ventilen. Sæt en prop med spændebånd på
slangen som en ekstra sikkerhed mod vandindtrængen.

Mvh/Harding


Torben Pd 57 Sirius <tgbank@it.dk> skrev:
>Hej Ng
>
>Jeg er den lykkelige ejer af en
>Polaris Drabant. Som er udstyret med
>en Volvo Penta 2001 fra 1986
>Søvands kølet.
>
>Bøden skal overvintre i vandet i år.
>
>Så er spørgsmålet, hvor koldt skal
>det være før jeg går i panik. Når
>der ikke er kødt kølervæske
>igennem motoren.
>
>Problemet er at jeg ikke kan komme
>til at skrue slanger af før
>impellerren, kun efter, og i
>forbindelse med "over/
>tilbageløbssikring." Kan jeg sætte
>en slange til der og så ned i en
>spand med frost væske, og så få
>det kørt igennem motoren. Altså er der
>en kølevandspumpe efter impelleren.
>
>på forhånd tak
>
>Torben


Ukendt (22-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-08 10:41

Jeg tror ikke det er et problem i denne måned, hvor vandet holder båden
varm. I går aftes kl 19 frys det 1 grad i havnen, men termometeret nede i
min både viste 5,3 grad.

Men senere på vinteren får man desværre ikke den effekt i samme grad.


--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Harding Larsen (slet L6380)" <harding@L6380larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12272989060.258343030374018@dtext.news.tele.dk...
> Hej Torben,
>
> Når vandet fryser i motoren er den kriminel.
> Det kan ikke betale sig at gå i panik men udføre rettidigt omhu
> og få motoren frostsikret i tide.
>
> Prøv at se på denne tegning:
>
> http://tinyurl.com/6rq3gd
>
> Du burde kunne opgå samlingen mellem vinklen der hvor rør og
> slange er samlet og montere en stump slange fra røret og over i
> en spand med vand efter at du har lukket for indløbsventilen
> hvor vandet går gennem skroggennemføringen.
> Er det en model med S-drev bør ventilen sidde øverst på benet.
> Kør motoren igennem med ferskvand som du konstant spæder til
> spanden. Efter et stykke tid slukker du for vandtilgangen og når
> der er ca en liter vand tilbage i spanden tilsætter du hurtigt
> yderligere en liter glykol. I det øjeblik det sidste
> vand/glykolblanding er suget op standses motoren.
> Nu vil der stå frostsikringsvæske i impellerpumpe, motor og
> udstødningssystem.
> Er det Volvos originale udstødningsvandlås, udformet som en tyk
> gummislange med et rustfrit dæksel i hver ende hvor rørene er
> monterede er det OK ikke at dræne vandlåsen; men er det et Vetus
> udstødningssystem i plast vil det være tilrådeligt at finde dræn
> forskruning på vandlåsen og så dræne vandet ud.
> med glykol/vandblanding 1:1 vil motoren være sikret ned til - 21
> grader.
>
> Det ville nu være en fordel om du har et søvandsfilter inden
> motoren for så kan du også fylde ferskvand og efterfølgende
> vand/glykolblandeing på her i stedet for at opgå ved slangen.
> Er der filter på skal det ellers også renses og drænes for vand.
>
> Husk også om du har ferskvandspumper til pentry eller toilet at
> frostsikre dem. Det nemmeste er at demontere dem og fylde
> glykol/vandblanding i slangen ned til skroggennemføringsventilen
> og derefter lukke ventilen. Sæt en prop med spændebånd på
> slangen som en ekstra sikkerhed mod vandindtrængen.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Torben Pd 57 Sirius <tgbank@it.dk> skrev:
>>Hej Ng
>>
>>Jeg er den lykkelige ejer af en
>>Polaris Drabant. Som er udstyret med
>>en Volvo Penta 2001 fra 1986
>>Søvands kølet.
>>
>>Bøden skal overvintre i vandet i år.
>>
>>Så er spørgsmålet, hvor koldt skal
>>det være før jeg går i panik. Når
>>der ikke er kødt kølervæske
>>igennem motoren.
>>
>>Problemet er at jeg ikke kan komme
>>til at skrue slanger af før
>>impellerren, kun efter, og i
>>forbindelse med "over/
>>tilbageløbssikring." Kan jeg sætte
>>en slange til der og så ned i en
>>spand med frost væske, og så få
>>det kørt igennem motoren. Altså er der
>>en kølevandspumpe efter impelleren.
>>
>>på forhånd tak
>>
>>Torben
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste