BSB skrev:
> Hej
>
> Har købt en gsx750es. 1985.
>
> Har et spørgsmål jeg håber nogen ved svar på.
>
> Der er en lampe der skal lyse hvis støttefoden er nede - ifølge manualen.
> Den virker ikke da kontakten er væk. Det er til at forstå.
>
> Istedet lyser den når jeg når 80 km/h eller derover, og slukker igen når jeg
> når under. Det er et japansk tegn, over lampen, som jeg selvsagt ikke ved
> hvad betyder - side stand eller "advarsel" :)
>
> Er der andre der har oplevet denne funktion, og er der nogen der ved om det
> er eftermonteret eller måske original på modeller til andre markeder.
> Kan ikke finde lignende eksempler.
>
> Har sågar skilt instrument panelet ad, og kan se at det ser meget
> oprindeligt ud.
> Mekanik og elektronik, perfekt tilpasset. Ingen fusk.
>
> I princippet er idéen god nok, men når det er mørkt er en rød konstant
> lysende lampe lettere irriterende (blænder), og ofte tænker man
> "olie-mangel" istedet :)
> Derfor er pæren pillet ud nu.
>
> Modellen er den med 180 km/h speedometer. Vist nok parallel importeret
> dengang.
Hej Bo,
De sort/røde kom til landet i 1985 - ikke som parallelimport, men fra et
parti, der var blevet til overs på det japanske hjemmemarked. Der er
nogle små forskelle på den model og så de røde og blå modeller, som var
kommet året før, og en af dem er ganske rigtigt et andet speedometer,
som kun går til 180 samt det med den røde lampe der lyser ved 80 og
derover. En anden forskel er forgaflen, som på de sort/røde er
luftunderstøttet. Men ellers skulle der ikke være nogen forskel.
Jeg havde en af de sort/røde, men min havde haft en skade inden jeg
købte den, og derfor havde den fået et 'dansk' speedometer. Jeg husker
ikke nogen advarselslampe for sidestøtten, men jeg ved i hvert fald at
der ikke var nogen kontakt. Den forrige ejer havde fået en tap svejset
på bolten, så fjederen ikke kunne overcentrere og 'låse' sidestøtten,
som så i stedet klappede op når vægten blev taget af. Sikkerhedsmæssigt
en fin ide, men da det havde kostet en væltet cykel 2 gange blev den
udsat for en nedstryger...
En søgning på tysk ebay gav ganske vist ikke noget resultat, men det bør
bestemt være muligt at skaffe et 'ikke japansk' instrumenthus. Men pas
på - mekanismen i kilometertælleren bliver slidt op når den har gået
længe nok - det skete for min. Alternativt kan du leve med det du har -
selvom den godt kan køre 200 kommer du sikkert ikke så tit over 180...
Jeg har skrevet lidt om den jeg havde på min hjemmeside, adressen til
GSX750ES afsnittet er:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS