isolering af væg.
Fra : cbpwr@worldonline.dk

Dato : 27-11-08 04:48

Hej.

Hvad er den rigtigste måde at isolere på. Jeg tænker på at lave et
træskelet og lægge noget isolering ind og så på med evt gibsplader.

Hvor meget isolering skal der bruges, hvor mange mm vil i foreslå?
skal det være rockwool?

Skal der plastic imellem ?

Jeg vil jo gerne lave det rigtigt :)

//Claus

Fra : Carsten

Dato : 27-11-08 13:10

<cbpwr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>træskelet og lægge noget isolering ind og så på med evt gibsplader.
>Hvor meget isolering skal der bruges, hvor mange mm vil i foreslå?

http://www.xl-byg.dk/default.asp?pageid=196

Carsten

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-11-08 13:12

cbpwr@worldonline.dk skrev:

> Hvad er den rigtigste måde at isolere på. Jeg tænker på at lave et
> træskelet og lægge noget isolering ind og så på med evt gibsplader.

Det kommer an på de nærmere omstændigheder.

> Hvor meget isolering skal der bruges, hvor mange mm vil i foreslå?
> skal det være rockwool?

Så meget som der er plads til. Fabrikatet er underordnet.

> Skal der plastic imellem ?

Dæmpspærre på indersiden af isoleringen, ja.

> Jeg vil jo gerne lave det rigtigt :)

Jeg tror du vil stå dig ved at få professionel assistance på
projekteringen, så kan du finde ud af hvad du selv kan klare praktisk.

--
Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-08 14:08

> Dæmpspærre på indersiden af isoleringen, ja.

Kun såfremt der ikke i forvejen er en dampspærre i konstruktionen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-11-08 16:26

Anders Majland skrev:

> Kun såfremt der ikke i forvejen er en dampspærre i konstruktionen

Nej.

--
Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 27-11-08 16:35

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

Øh hvad? Det må du lige uddybe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-11-08 17:16

Martin Bak skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Øh hvad? Det må du lige uddybe.

Du burde ikke være i tvivl som ekspert. Der må ikke være nogen damptæt
membran inde i konstruktionen. Hvis der er skal den gennembrydes inden
indvendig isolation. Og der skal selvfølgelig etableres en ny. Indvendigt.

Som navnet siger skal den forhindre passage af varm, fugtig luft fra
rummet så det ikke fortættes i muren, hvilket vil ske når den afkøles fx
på en gammel dampspærre.

--
Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 27-11-08 17:23

> [...]
>
> Som navnet siger skal den forhindre passage af varm, fugtig luft fra
> rummet så det ikke fortættes i muren, hvilket vil ske når den afkøles fx

Derfor undrede dit svar mig. Det kunne måske af spørgeren forstås som, at du
ikke mente at der var problemer i at der var 2 dampspærrende lag forskellige
steder i vægkonstruktionen. Men vi er enige kan jeg forstå.

Spørgeren skal derfor også være opmærksom på, om hans væg er malet eller
beklædt med noget damptæt. Er den det, skal dette fjernes inden der
isoleres.

Det anses for at være korrekt, og i nogle tilfælde det rigtigste, hvis
dampspærren ligger op til en trediedel inde i isoleringslaget. Det giver
mulighed for at trække installationer uden at gennembryde spærren.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : bannimann

Dato : 27-11-08 17:27

> [...]
>
> Som navnet siger skal den forhindre passage af varm, fugtig luft fra
> rummet så det ikke fortættes i muren, hvilket vil ske når den afkøles fx

Jeg er med Niels i denne sag.

Efter at have boet og arbejdet, en del år i Grønland, med nybygning og
renovering af primært træhus, så har jeg set utallige eksempler på forkert
monteret dampspærre og det er ikke et kønt syn.

Det forekom hovedsaligt på de såkaldte selvbygger huse, hvor ejeren selv
skal bygge huset og uagtet, der altid følger en detaljeret byggemanual med,
incl. et videobånd, så er der en del, der enten ikke forstår/magter at
forstå eller er ligeglade og derfor "glemmer" dampspærren eller monterer den
forkert - det har ødelagt en del huse deroppe..

Fra : K-E

Dato : 28-11-08 01:18

Hej.

Her er fremgangsmåden:

Du laver et lægteskelet, med filt under nederste lægte, og filt over øverste
lægte.
Skelettet skal holdes 50mm fra væggen.
Derefter sætter du 50mm isolering imellem skelettet og væggen og 50mm i
skelettet.
Så opsætter du alukraft udenpå skellettet og slutter af med beklædning
(gipsplade eller andet.)

Hilsen

Klaus-E.

Isolatør