Midlertidig isolering ?
Fra : Carsten

Dato : 27-11-08 11:03

Nu er vinteren her jo praktisk talt og så var det jeg tænkte på at lave
noget midlertidig isolering rundt omkring i huset, men spørgsmålet er om det
kan betale sig ?? ..og om det er "farligt" for huset ?

Det jeg helt nøjagtig havde tænkt mig var at "blænde" et par terrassedøre,
et par ovenlysvinduer og et enkelt vindue via enten indkapslet rockwool
eller flamingoplader (beregnet til gulv). Alle mine ruder er helt nye
lavenergi så spørgsmålet er om de i forvejen er så godt isolerende at +5cm
flamingo (eller +10cm rockwool) ikke vil gøre den store forskel ? En anden
ting er om jeg gør skade på huset ved at kapsle vinduer/døre inde ? ophober
der sig evt. fugt imellem vindue og den flamingoplade jeg påtænker at sætte
ind i hullet ?

Nogen der har forsøgt sig med nogen lignende ?

Carsten

P.S. De rum jeg vil gøre det i har i forvejen rigeligt lys fra andre vinduer
eller også bruges rummet kun om aftenen hvor (sol)lys jo er en begrænset
faktor i forvejen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 11:47

Hejsa,

Nye gode lavernergiruder isolerer helt fantastisk, så jeg tror den største
effekt vil være på din nabos humør.
Tit isolerer de nye ruder bedre end en isoleret hulmur, så jeg tror ikke din
investereing i isoleringsmateriale vil tjene sig hjem.

Nu er der jo forskel på ruder, så start med at kikke på energitabet på dine
ruder (fået ved leverandøren) og regn lidt på sagen inden du tager i
byggemarkedet og køber en masse isolering.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 27-11-08 14:11

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> P.S. De rum jeg vil gøre det i har i forvejen rigeligt lys fra andre
> vinduer eller også bruges rummet kun om aftenen hvor (sol)lys jo er en

Du kunne istedet opsætte plexiglas foran vindue/dør, og på den måde skabe et
stort rum, hvor luften ikke bevæger sig i. Det isolerer også rigtigt godt.
Så kan du samtidigt se ud og det ser ikke grimt ud som isolering/træplader.

Det har jeg gjort foran et vindue, og så kan du samtidigt se, om der kommer
fugt mv.
Ved ikke lige hvor det er billigt, men bl.a. bauhaus saver det på mål.
Mvh
Mads K

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-08 10:51

> [...]
> et stort rum, hvor luften ikke bevæger sig i. Det isolerer også rigtigt
> godt. Så kan du samtidigt se ud og det ser ikke grimt ud som

Det er bare relativt dyrt i forhold til glas, men selvfølgelig lidt nemmere
at arbejde med.

I udhuset (med gamle støbejerns staldvinduer) har jeg fået lavet* nogle
forsatsruder af gamle termoruder. Altså glasset skilt ad og så en ramme i
trykimprægneret træt til at holde glasset. På væggen har jeg så en lægte
over og under med lasker til at holde det på plads.

Lige nu har jeg ikke et gummibånd mellem forsatsrude og væg men det
overvejer jeg at gøre. Men i forhold til de lettere utæte staldvinduer er
det allerde en enorm forbedring.

* en i familien er ret ferm med en rundsav til at lige at skære en
vinduesramme sammen af nogle lægter. Glasset sidder så som i et alm vindue
med gummibånd og sømmede lister